Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie een beetje met me mee willen denken! Ons meisje is nu 4 maanden. Wat gaat die tijd toch snel Ze heeft vanaf de geboorte altijd al wat gerocheld na het drinken, de artsen zeiden dat dat kwam door de slijmvorming van de melk. Sinds ze naar de creche gaat is ze regelmatig verkouden. Veel snot! En ze rochelt meer... De creche had ons al wat ongerust gemaakt door te zeggen dat het klonk als kinkhoest...maar wederom heeft de huisarts geluisterd en gezegd dat het niks zou zijn, misschien een virusje. Afgelopen week was ze weer aan het snotteren en daarna ook veel aan het rochelen. Klonk bijna als een oude stoomlocomotief! Ik moest haar halen van de creche omdat ze echt heel erg benauwd was en geen rust kon vinden. In de Bumbo was ze zelf even gestopt met ademen! Dus met spoed weer naar de huisarts! Huisarts hoorde haar wel veel rochelen en benauwd zijn. Dacht dat vooral de bovenste luchtwegen waren. Hij gaf haar eenmalig prednison tegen de zwelling en daarna 4x per dag een ventolin pufje. De dag erna moesten we terugkomen...toen dacht hij wel iets over de longen te horen en heeft daarnaast nog flixotide voorgeschreven. Ze heeft nooit koorts gehad en is gelukkig nog altijd vrolijk! Af en toe laat ze drinken staan...ze weigert het dan ook gewoon! Maar misschien is ze zo langzaam aan ook wel toe aan 4 voedingen i.p.v. 5 Voor zover we weten komt er geen astma bij ons voor... Heeft iemand een idee wat het nou zou kunnen zijn? Zou het inderdaad een virusje zijn, moeten we meer geduld hebben...heeft iemand ervaring met rochelende maar vrolijke baby's? Moeten we overstappen op melk die minder slijm geeft (als dat al bestaat?) , moeten we aandringen op bezoek aan een kinderarts? Wij weten het even niet zo goed meer....
die melk, volgens mij bestaat dat niet. Ja van melk komt meer slijmvorming, maar je kunt moeilijk helemaal geen melk meer geven denk. Ik doe het wel eens een paar dagen als ze benauwd is, maar niet zo lang. Dat snot op het kdv hebben heel veel kinderen, na het eerste jaar gaat dat veel beter. Die flixotide hebben wij ook gehad en dat kuurtje hielp heel goed. We zijn na een paar maanden nog eens voor benauwdheid en hebben toen weer ventolin gehad. Hier komt wel astma en chronische bronchits voor, maar zolang het af en toe een kuurtje is zag de HA er ook geen reden voor om naar een KA door te sturen.
Als je er geen vertrouwen in hebt, zou ik toch gewoon een afspraak maken bij de kinderarts. Dat kan toch geen kwaad. En zo ben je toch gerust? Melk kan inderdaad wat slijmvorming geven, maar dat is toch meestal gewoon in de mond, toch niet echt in de longen? Of ben ik verkeerd?
Vanaf 6 maanden heeft onze zoon dit ook gehad (inmiddels 15 maanden) en de hele winter ging het door tot nu toe. Hij is verkouden, zit vol en piept. We hebben Q-var gekregen om dagelijks twee maal te puffen (slijmoplosser) en Ventolin voor als hij echt benauwd is. Nog steeds is hij verkouden en hoest hij veel. Gelukkig is de laatste weken het piepen aardig over. Hij drinkt nog maar 1 fles en als hij nu echt vol met slijm zit geef ik hem geen melkproducten. Maar als ze alleen nog maar fles drinken moet je wel, geen andere keus.
Ook mijn dochter heeft dit gehad. We kregen eerst een kuurtje mee, maar dit hielp helemaal niks. Ze bleef, zoals jij ook beschrijft, gelukkig wel vrolijk. Maar het rochelen en de benauwdheid en het snotteren werden er niet beter van, eerder erger. We kregen toen een ventolinpufje er bij, maar ook dit deed niet genoeg. Omdat mijn dochter prematuur is, lopen we ter controle bij de kinderarts. Zij heeft toen Q-var voorgeschreven, wat we 2 maal daags moesten geven. De ventolin alleen als ze echt benauwd was. Maar ook dit hielp uiteindelijk niet en toen zijn we door de huisartsenpost doorgestuurd naar het ziekenhuis om haar te laten vernevelen. Uiteindelijk heeft de kinderarts besloten haar daar te houden en heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen. Ze bleek het rhinovirus te hebben en het RS virus te hebben gehad. Dit heeft al met al 2 maanden geduurd. Ook mijn dochter werd verdacht van kinkhoest, maar het bleek dus het rhinovirus te zijn. Een hele smerige rotverkoudheid!! We zijn nu 2 maand verder en ze moet nog dagelijks 2 pufjes Q-var hebben tot we weer bij de kinderarts op controle moeten in juni. En inderdaad, van melk krijgen ze meer slijm, wat weer benauwdheid en rochels veroorzaakt, maar ik ken geen andere soort melk.
Het duurt ongeveer 1-2 weken voordat Flixotide inwerkt, na die tijd moet je echt verschil merken. Gebruik altijd eerst Flixotide en daarna pas Ventolin. Gebruik Ventolin ook alleen maar als ze naast de Flixotide nog benauwd is. Je kan na een warm badje ´s avonds een ui naast het bed leggen, dan kunnen ze vaak wat beter ademhalen. Kamertje goed ventileren is ook erg belangrijk. En uiteraard geen sigarettenrook. Je kan altijd aan je arts vragen of ze wat bloed bij haar kunnen afnemen,maar dit moet je natuurlijk wel willen.
Hier heeft mijn zoontje vanaf een maand of zes er ook last van gehad. Vanaf dat hij naar het kdv ging werd zijn weerstand aardig op de proef gesteld... Een verkoudheid was bij hem niet zomaar een verkoudheid, maar ging gepaard met benauwdheid, piepen en onophoudelijk hoesten (tot kokhalzen en slijmopgeven aan toe). Wij hebben eerst Ventolin gehad voor de benauwdheid. Later ook Qvar erbij. Hij is nu ruim 15 maanden en heeft vooral tussen de 6 en 12 maanden periodes gehad dat hij last had van dit soort klachten. Nu heeft hij al sinds eind januari geen benauwdheidsklachten meer gehad, terwijl hij nog wel verkouden is geweest.
Dank jullie wel voor het meedenken... Ik ben laatst weer bij de HA geweest, die is niet tevreden omdat de flixotide te weinig doet en heeft ons doorverwezen naar de kinderarts. De eerste mogelijkheid is pas 8 juni dus tot die tijd houden we dapper vol met de pufjes... Hopen dat er dan een oplossing komt, want het moet voor haar toch ook niet lekker zijn voor zo'n kleintje dat voortdurende rochelen en slijm proberen op te hoesten....
hier precies zo! Zijn ook doorverwezen naar de kinderarts voor het rochelen, zagen en piepen van finn. Hij heeft ook ventolin en flixotide en heeft een antibioticakuurtje gehad die niet aansloeg. Maar mijn huisarts had het ook over Happy Weezer.. vrolijke snotteraar. Google er maar eens op... Maar wij idd ook ook eerst naar de kinderarts, kijken wat zij zegt...
mijn dochtertje rochelt regelmatig maar ze is giga vrolijk, vaak licht verkouden, lekkere snottebellen enzovoorts. Heb hier begrepen van dokter en cb dat het gewoon door het kdv komt, ze pikt alles op en toen ze een keer echt ziek was heeft manlief bij de huisarts er even naar laten kijken maar er is verder niets aan de hand dus ze rochelt maar een beetje verder. Ze lijkt er hier ook geen last van te hebben, misschien als het anders zou zijn geweest dat ik wel even iets meer bij de dokter gelopen zou hebben maar nu gaat alles goed. Gaat vast wel weer eens over ooit hihi