Spugen, verslikken, overstrekking etc. Help!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jessie2005, 24 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessie2005

27 mei 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag allemaal!

Hierbij een vraag over onze dochter van 9 weken. Vanaf week 2 is ze begonnen met voedingen teruggeven. Dit startte golvend met een voeding per dag en liep op naar alle voedingen en projectielbraken. Uiteindelijk met spoed naar het WKZ waar ze is geopereerd. Ze zagen op de echo een verdikking van de spier tussen de maag en darm. Echter bleek toen ze aan het opereren waren deze verdikking minder erg dan verwacht waardoor dit niet de oorzaak van het spugen kon zijn. Uiteindelijk heeft ze een klisma gekregen, ze zat ook verstopt, en mochten we weer naar huis.

Nu blijven haar klachten bestaan. Ondertussen heeft ze ook al een keer een darmspoeling gehad omdat ze wellicht weer verstopt zat. Ze hield wederom niets binnen. Haar klachten zijn opbouwend spugen, onrust (ook erg in de nacht), verslikken, overstrekking, hoesten en proesten, veel niezen rondom de voeding, obstipatie, krampjes en heel veel slapen (ze lijkt te slapen ipv huilen). Overigens meldt ze zich ook slecht voor voedingen. De diagnose reflux is gesteld, daar krijgt ze nutriton voor door haar voeding. Onze huisarts geeft echter aan dat het spugen daar niet vandaan kan komen. Afgelopen woensdag zijn we voor het eerst bij de osteopaat geweest, hopen dat die iets kan betekenen. Herkent iemand deze klacht en heb je tips of ideeën horen we dit ontzettend graag. Ik word er zo onzeker door!

Bedankt!

Groetjes,
    Jessica

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp niet waarom de huisarts zegt dat het spugen niet van de reflux komt? Dat lijkt me namelijk de meest logische oplossing. En als het spugen dan niet ophoudt na het opvolgen van de leefregels (alles heel schuin leggen, baby minstens een half uur na de voeding rechtop houden, vaker kleinere flesjes geven, goed laten boeren) en het indikken (dat kan overigens extra verstopping veroorzaken!), dan moet je misschien overstappen naar medicatie. Zantac, nexium, zoiets.

Toch nog eens naar de kinderarts, denk ik dus. En aangeven dat dit niet verder kan.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier merkten we dat door verstopping de refluxklachten steeds erger werden. Ik denk dus dat het toenemende spugen rechtstreeks verband houd met verstopping en zou denken dat medicatie voor die verstopping nodig is, zodat de voeding door kan stromen en het spugen zal verbeteren.
    Wij hebben daarvoor vanaf een week of 8-9 forlax junior gebruikt.

Vanwege het niezen enz zou het ook kunnen zijn dat de verstopping veroorzaakt wordt door een allergie en zou je mogelijk daar ook nog een oplossing moeten zoeken.
    En jbpm kan ook nogal verstoppen, dus mogelijk is stoppen met indikken bij jullie gewoon de oplossing...

4. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Heeft je dochtertje geen koemelkallergie ook?
    ( de dames voor mij hebben al reflux behandeld dus ik denk even mee om wat het nog meer kan zijn)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nutriton kan verstopping en krampen veroorzaken. Verstopping kan de reflux verergeren. Ook is het niet medische bewezen dat indikken werkt, hoewel sommige er wel echt baat bij lijken te hebben.
    Je kunt kijken wat er gebeurd als je indikt met pure jbpm.

Volg je de leefregels voor reflux al op?

Daarnaast zou het idd een allergie kunnen zijn. Hier veroorzaakte het voornamelijk krampen.

6. Jessie2005

27 mei 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    We volgen idd de leefregels voor reflux al weken op. En ondanks dat komen we steeds weer op een punt dat het spugen toeneemt. Ze heeft net weer haar ochtendvoeding eruit gegooid, net als haar voeding gisteravond. Ook de kleinere flesjes blijven dus niet binnen. Zo zielig! Voor de verstopping geven we 2x daags 5ml lactulose waardoor ze de afgelopen week diarree heeft dus ook dat lijkt door te lopen.

Dank voor het meedenken! Het moet zo pijnlijk en naar voor haar zijn.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Is er al eens sprake geweest van medicatie tegen de reflux?
    Als de leefregels voor een baby niet voldoende werken kan medicatie een oplossing zijn. Wij hebben 2 kindjes die reflux hadden en in beide gevallen zorgde nexium voor een wereld van verschil.

Reflux kan een losstaand iets zijn, maar ook veroorzaakt worden door kea.
    Als er gezinsleden een allergie hebben is de kans op kea groter dan wanneer dit niet zo is.
    Omdat reflux al bekend is zou je als eerste kunnen kijken of je daar iets voor kan krijgen.

Jbpm (en nutriton) was trouwens hier de veroorzaker voor erger en heftiger spugen.

8. San99

San99 Actief lid

25 nov 2013
    182
    0
    16
    Ik zou ook een verwijzing naar de kinderarts vragen. Wellicht dat medicijnen tegen reflux toch helpen en evt speciale voeding proberen. Tegen obstipatie kun je ook abc dolphilus gebruiken. Dat werkt hier goed en is een probiotica en geen medicijn. Sterkte! Snap goed dat je er erg onzeker van wordt.

9. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Kan het geen koemelkallergie zijn?
    Ivm het niezen.

10. Jessie2005

27 mei 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    We dachten idd zelf ook aan koemelkallergie, bij twee kinderartsen gevraagd maar deze gaven beiden aan dat het niet kan omdat ze goed groeit. Ze heeft nl ook uitslag die feller rood wordt als ze gedronken heeft. Nu had ik al een reactie van iemand wiens dochter ook prima groeide en tevens een vergelijkbaar verhaal van een kennis van een vriendin. Ze spuugt ook vandaag alles weer uit dus maandag maar weer richting huisarts...

11. Jessie2005

27 mei 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    We hebben ook nog geen medicatie tegen de reflux gekregen. Op dit moment is ze vreselijk aan de diarree door de lactulose en spuugt dus alles weer uit. Niet echt bevorderlijk en zorgwekkend voor mijn moederhart...

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze oudste groeide prima, niets op aan te merken. Het enige wat hij had waren (extreme) darmkrampen waarbij hij het uitkrijste van de pijn en ik hem niet rustig kreeg.

Veel artsen zeggen dat een kindje 2 van de 3 symptomen (luchtwegklachten, maag/darmklachten en/of huidklachten) hoort te hebben. Ook dit hoeft niet.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

En als je nu gewoon zelf eens even pepti haalt, (of op dieet gaat, als je BV geeft), dan kun je zien of dat verbetering geeft? Kun je dat aan de arts laten weten volgende week....

14. San99

San99 Actief lid

25 nov 2013
    182
    0
    16
    Bij ons zeiden ze ook dat het niet kon, was toch echt zo! Ze hoeven echt niet onder de uitslag te zitten om KMA te hebben.

15. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Hier een zoon die echt super goed groeit maar toch echt wel KMA heeft.
    Zou desnoods zelf pepti halen en kijken of er binnen 2 weken verbetering komt of Op dieet ivm borstvoeding.
    Ook onze zoon had het niet volgens meerdere artsen toen over op de pepti (zelf gekocht) en na 1,5 week had ik een vrolijke zoon. heb dit meteen gemeld bij de huisarts en toen kregen we een machtiging en doorverwijzing naar een kinderarts.

16. Jessie2005

27 mei 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk id dat ik die pepti gewoon ga proberen! Dank voor jullie reacties en het meedenken. Heel fijn! Ze heeft vandaag nu 1 voeding binnen gehouden, gelukkig. Maar slaapt non-stop, wel 20 à 22u op een dag. Ergens gaat gewoon iets niet goed. Ben benieuwd!

17. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Hier ook een kleintje met KMA en reflux. Hij had voornamelijk veel darmkrampen en last van obstipatie en onrust.
    Uitslag had hij in de vorm van soort bultjes op zijn gezicht dus geen eczeem ofzo. Hij groeit overigens als kool!
    Inmiddels bijna 2 weken pepti geprobeerd en nu sinds gister over op de allergy care. Het deed wel wat de pepti maar niet voldoende. Zou idd een pak proberen en kijken hoe hij reageert. Het klinkt wel als KMA, ons zoontje krijgt ook nexium voor de reflux.

Deel Deze Pagina