Ons manneke heeft weer een nieuwe "fase". Voorheen wees hij altijd zelf naar de deur als hij naar bed wilde en ging makkelijk en met plezier slapen. Maar sinds enkele weken is het soms (maar wel steeds vaker en erger) drift als we hem naar bed willen brengen. Het begint al als ik aanstalte maak hem naar boven te brengen. Vooral de slaapzak aan doen gaat met veel gekrijs, maar vaak kan ik hem dan nog afleiden zodat hij probleemloos zijn bed in gaat. Helaas vandaag niet, zoals ik al zei het wordt steeds erger. Hij bleef krijsen. Bij het middagslaapje ook ooit dit probleem. Nu heb ik (en de oppas) hem vd week al een paar keer weer terug naar beneden gehaald, na een kwartier gaat het dan vaak wel probleemloos. Maar nu denk ik dat dat dus steeds erger gaat worden, zo ziet het er iig naar uit. Wat zouden jullie doen, gewoon doorgaan met het slaapritueel (verhaaltje, muziekje, kusje en weg) of toch naar beneden? Nu ben ik gewoon doorgegaan (verhaaltje heeft hij natuurlijk weinig van mee gekregen) en het was zo stil en hij sliep snel. Dus toch gewoon doorzetten? Ik vind het namelijk moeilijk mijn kind in totale drift naar bed te brengen.
Als hij snel stil is, zou ik doorzetten. Wij hebben ook zo'n fase gehad en die ging gelukkig weer over na een tijdje. Met deze leeftijd kunnen ze wel redelijk gewend raken aan het naar beneden gaan en kunnen ze nog driftiger raken wanneer ze dit niet mogen... Succes. Hopelijk gaat het snel over.
Hier precies vorige week gehad, even doorzetten en nu gaat ze weer met plezier naar bed. Dus raad je aan precies t zelfde te doen als e altijd deed en net te doen alsof hij niet krijst
Ik zou zeggen: doorzetten! Hij weet het ritueel en als dat nu betekent dat hij naar beneden weer mag gaat hij daar denk ik wel aan wennen. Structuur is het belangrijkste, blijven doen zoals je het altijd doet. Juist in een wat lastigere periode, want herkenbaarheid geeft uiteindelijk wel rust bij je kind. Tis wel herkenbaar hoor, we hebben beetje dezelfde leeftijdsfase zie ik. Maar hier werkte het doorzetten echt wel beter. Waarschijnlijk probeert hij het toch even, maar als je hem dan gewoon in bed leg accepteert hij het blijkbaar ook! Dus ik zou hem echt niet naar beneden doen! Misschien nog ipv lezen liedjes zingen? Geeft bij mij dochtertje vaak meer rust als ik in het half donker liedjes ga zingen ipv verhaaltje lezen.
Wij hebben de afspraak dat we zoon 3 avonden op rij maximaal naar beneden halen en de 4e avond wat langer laten huilen ( even kort door de bocht gezegd ) en moet zeggen: nog nooit echt oevenaten huilen wat dat betreft. Die leeftijd hadden wij idd ook zo'n fase. Wij hebben destijds gewoon doorgezet. Probeer zelf ook zo rustig mogelijk te blijven. Na 2 dagen sliep hij weer normaal. Overigens bereiden we hem sindsdien ook voor op dat hij gaat slapne. 5 minuten voor bedtijd kondigen wij dit al aan. En herhalen dat vaak nog een keer. Ook samen eerst opruimen werkt hier goed (zijn we rond die leeftijd ook mee begeonnen) dan is het duidelijk da het spelen klaar is
Inderdaad niet naar beneden halen! Het is gewoon een voorbeeld van klassieke conditionering, als jij hem naar beneden haalt als hij driftig wordt dan leert hij dat hij door driftig te worden naar beneden kan. Als hij echt heel driftig wordt zou ik persoonlijk wel naar hem toe gaan en hem proberen te troosten door me minimaal met hem bezig te houden. Dus licht blijft uit en er wordt niet of nauwelijks gesproken (soms fluister ik even wat), maar wel handje vast houden of aaitje over het bolletje e.d. Maar als hij driftig blijft dan zou ik hem uitleggen dat hij in bed moet blijven en dat jij niet steeds naast hem blijft, maar wel in de burut blijft.
Het maakt mij verder niets uit hoor en als dit voor jou werkt moet je natuurlijk gewoon lekker doorgaan , maar ik vind het wel grappig wat je hier schrijft. In psychologische conditioneringsexperimenten is dit namelijk juist precies de situatie die voor de sterkste conditionering zorgt, wel vaak belonen (naar beneden halen), maar niet altijd. Op deze manier leer je hem dus eigenlijk het beste dat hij door te huilen naar beneden mag en is het ook het moeilijkst af te leren. Als je hem altijd naar beneden haalt bij huilen leer je hem natuurlijk hetzelfde, maar is het iets makkelijker af te leren, omdat het patroon (huilen = naar beneden) dan voorspelbaarder is en het meer betekenis heeft als het patroon doorbroken wordt (sorry, de nerd in mij moest dit even opmerken ).
Nou, iig bevestiging! Ik ga gewoon doorzetten, t was nu ook binnen een paar min. bekeken. Denk dat ik dat met zijn middagslaapje ook gewoon doe, en de oppas (=oma) even inlichten natuurlijk. Wel grappig, want ik merk al verschillen in hoe hij zich thuis gedraagd en hoe bij oma. Bij oma wordt hij altijd al ongeduldig (soms zelfs driftig) als ze aan het koken is. Ze geeft hier ook altijd snel aan toe door hem vast wat te eten te geven. Krijg ook vaak te horen dat hij om 17u al honger heeft. Thuis eten we later en speelt hij (meestal) gewoon als ik aan het koken ben. Is eigenlijk ook al een bevestiging van dat ik door moet zetten, voor hem duidelijk en consequent, en voor ons uiteindelijk makkelijker dus win-win!
Wij hebben het ook gehad, maar hij was wel ietsje ouder toen. Na een paar keer ben ik eens boos geworden. Naar binnen gestapt, gezegd dat het nu afgelopen is en dat hij gaat slapen nu! Deur dicht en na even was het klaar.
Haha, dit heb ik ook eens geprobeerd en dit werkte alleen maar averechts. Ze raakte me toch overstuur! Werd intens verdrietig.
Mn dochter is ook zo boos, maar dan is ze meestal veel te moe. Dan pak ik beneden dr speen en fles en roep ik dr naam en is 't al NEEEE, de trap op tillen huilen en gillen. Tanden poetsen huilen, slaapzak nee nee, zodra ik met haar op schoot op bed zit, is ze stil. Fles en ze weet niet hoe snel ze onder dr deken wil kruipen om te gaan slapen. Verhaaltje hebben wij om die reden dus ook weggelaten uit bedtijd. Als ze te moe is, is het huilen. Als ze niet moe genoeg was, is het nog nog nog verhaaltje.
Goh wat een driftige kindjes allemaal. Ik dacht dat 2 hier vooral de fase voor was, maar als het zo door blijft gaan kan ik mijn borst wel nat maken voor wanneer hij 2 is.... Als hij boos wordt, jee, dan kun je wel oordoppen gebruiken, en lang ook!
Dan schiet het ook niets op nee...! Ik denk dat de leeftijd er ook wel erg toe doet of het werkt. Daarbij is ook elk kindje anders he.