Nieuwe becel boter

Discussie in 'De lounge' gestart door yasmine04, 17 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Wie oh wie heeft deze al gepeobeerd?
    Is er in de variatie kokos amandel/ advocado limoen/ walnoot olie.

Welke heb je geprobeerd en wat vond je ervan?
    Ik kan ze helaas nog nergens vinden in de winkel...

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier die met kokos; niet lekker ;)

3. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Waarom? Teveel amandelsmaak?

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, juist enorm kokos-ig, maar niet op een lekkere manier.

5. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Heb je al eens gekeken naar de ingrediënten? Heeft niets te maken met kokos of wat dan ook.

6. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Sinds kort ligt er Becel met kokosolie & amandelolie in de koeling van de Nederlandse supermarkten. Het lijkt erop dat Unilever eindelijk het licht heeft gezien en bewuste mensen tegemoet wil komen. Of wil Unilever meeliften op de ongekende populariteit die kokosolie op dit moment kent? We zoeken het in deze nieuwsbrief uit.
    Op papier klinkt het allemaal goed: een product dat plantaardig is. Helemaal vrij van dierlijke ingrediënten en ook nog eens zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Op de verpakking staat een grote kokosnoot en in hoofdletters het woord KOKOSolie:

Gaan we kijken wat erin zit, dan blijkt het volgende:

Plantaardige oliën 70% (zonnebloem, lijnzaad, palm, AMANDEL (10%), kokos (5%), koolzaad), water, zout (0.4%), emulgatoren (mono- en diglyceriden van vetzuren, zonnebloemlecithine), natuurlijke aroma's, voedingszuur (citroenzuur), vitamines A en D.

Boerenbedrog?
    Het eerste dat opvalt is dat er amper kokosolie inzit, namelijk slechts 5%. Dat terwijl dit ingrediënt wel met koeienletters op het etiket wordt vermeld. Wat blijkt nu, er zit dus voornamelijk zonnebloemolie in. Het is dus gewoon traditionele margarine, maar dan met een paar procent kokosolie. Kokosolie wordt hier dus ingezet als een marketingtool, om mensen over te halen om Becel te gebruiken in de veronderstelling een soort kokosolieboter in handen te hebben.

Plantaardig
    De term plantaardig wordt door veel fabrikanten misbruikt. Rond het woord hangt een zweem van gezondheid. Toch is dit de halve waarheid. Hoewel de oliën afkomstig zijn van planten, zijn deze oliën in margarines zwaar geraffineerd. Alle natuurlijke plantenstoffen zijn eruit gehaald. Nieuwe inzichten lijken erop te wijzen dat omega 6-vetten alleen gezond zijn in de natuurlijke vorm en dat ze schadelijk kunnen zijn wanneer ze zwaar zijn geraffineerd. In natuurlijke bronnen van omega 6 zitten tal van actieve plantenstoffen die functioneren als antioxidanten in de olie en ons lichaam. Plantaardige olie is dus voornamelijk gezond als het van nature in een voedingsmiddel zit, iets dat bij bewerkte producten – en hiermee ook margarines – beslist niet het geval is. Het beste is dus om het hele voedingsmiddel te nuttigen, in plaats van alleen de olie in geraffineerde vorm.

Waarom boter gezond?

Het beste kunnen we kiezen voor biologische grasroomboter. In deze roomboter zit veel vitamine K2, die kan beschermen tegen hart- en vaatziektes, kanker en botontkalking. In margarine zit geen vitamine K. De CLA-vetzuren (CLA = geconjugeerd linolzuur) in grasroomboter kunnen mogelijk ook bescherming bieden tegen kanker. In roomboter zit tevens boterzuur, dat volgens wetenschappers ontstekingen in het lichaam kan remmen.
    Ja maar het verzadigde vet dan?
    Sommige journalisten, artsen en cardiologen zeggen dat verzadigd vet zorgt voor hart- en vaatziekten. Dat blijkt volgens nieuwere inzichten toch niet het geval.

En het cholesterol dan?

Cholesterol is een risicomarker voor hart- en vaatziekten, maar je kunt niet zeggen dat een verhoogd cholesterol hart- en vaatziektes veroorzaakt. Dat wordt wel vaak gezegd en misbruikt om producten en medicijnen aan de man te brengen.

Een recente systematische overzichtsstudie concludeert dat volvette zuivelproducten zoals roomboter helemaal niet zorgen voor hart- en vaatziekten, maar juist helpen bij het afvallen. Jarenlang zaten margarines bomvol met transvetten, waardoor mensen volgens onderzoek een sterk verhoogde kans hadden op hart- en vaatziekten. De onderzoekers konden dit niet vaststellen bij het gebruik van roomboter. Daarom vertrouw ik koeien liever dan chemici.
    Vaak worden er aan margarines plantensterolen toegevoegd, omdat deze het cholesterol verlagen. Wat nu blijkt volgens sommige studies, is dat deze plantensterolen juist kunnen zorgen voor een verhoogde kans op hart- en vaatziektes. En bovendien zijn er zelfs signalen dat een iets hoger cholesterol op oudere leeftijd de gezondheid juist ten goede komt.

Overdrijven
    Lang zijn we bang gemaakt voor verzadigd vet. Als tegenreactie hierop is er op dit moment eindelijk een tegenbeweging aan de gang, waarbij verzadigd vet weer wordt omarmd. Ik zie vaak dat als reactie hierop kokosolie en roomboter in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Toch denk ik dat het handig is om ook met vet maat te houden en af te wisselen. Een hele emmer kokosolie in de week is niet gezond. Ik ben zelf meer van het afwisselen, soms kokosolie en dan weer wat olijfolie.
    Ik sprak recent mijn tante. Ze vertelde dat bijna iedereen in onze familie die wat ouder is, rondloopt met een veel te hoge cholesterolspiegel. Waarop ik zei: maar we worden wel bijna allemaal in goede gezondheid tegen de 100…

Juglen Zwaan

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem

Dit! Margarine is zooooo goor en ongezond.

8. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Lijkt mij echt niet lekker...
    smeer dan normale kokosolie op je brood (wat mij ook al niet lekker lijkt ;)).

Vond het ook best prijzig voor zo'n minibakje

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg het overigens gratis, anders had ik 't ook niet gekocht ;)

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik heb die met kokos gewoon bij jumbo gekocht..
    Samen met een beetje hagelslag op een boterham en je eet bijna een bounty!
    Ik vind het wel lekker

11. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hmm het komt idd heel "bewust" en gezond over maar dus ook al behoorlijk fake :( pff jammer.. leek mij wel "verantwoord" lekker zeg maar haha
    Grasroomboter is het gezondste alternatief op boter gebied? Ben echt een leek hierin

12. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ja dat heb je al heel snel met de grotere merken. En en al misleiding.

Over grasboter

Als je zoveel mogelijk van alle voordelen van roomboter wil profiteren kun je het beste biologische grasboter kopen. Dit is een speciale roomboter die gemaakt is van de melk van biologische koeien die met gras zijn gevoerd. In gras zitten specifieke voedingsstoffen die niet in gewone veevoeders voorkomen, daarom is alleen grasboter rijk aan vitamine K2 en bevat het CLA, oftewel geconjugeerd linolzuur (Robinson, 2000). CLA is een transvet dat een ietwat andere structuur heeft dan de ongezonde transvetten die je in veel bewerkte producten terugvindt, en verhoogt in tegenstelling tot de meeste transvetten het risico op hart- en vaatziekten, kanker en obesitas juist niet, maar verlaagt het (Gebauer et al., 2011). Daarnaast is uit dierproeven gebleken dat CLA aderverkalking voorkomt (o.a. Weldon et al., 2004), maar verder onderzoek moet nog uitwijzen of dit ook voor mensen geldt. Grasboter is dus de enige roomboter met een kleine hoeveelheid ‘gezonde’ transvetten!

Link: http://http://jessevandervelde.com/roomboter-toch-gezond-vitamine-k2-butyraten-en-cla/

13. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    op een beschuitje samen met hagelslag heerlijk!

mijn kinderen vinden het niet lekker

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb vandaag de walnootboter geprobeerd. Was heel lekker. Maar of dat ook lekker is bij zoet beleg vraag ik me af.

15. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Interssant zeg! Bedankt voor het delen! Wij gebruiken al roomboter maar ik zal de volgende keer de grasboter eens proberen :)

16. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dit riekt m.i. Eveneens sterk naar marketingtechnieken. 'Dit is een speciale boter die gemaakt is van melk van biologische koeien die met gras zijn gevoerd'. Serieus? Waar denkt men dat de gemiddelde grazende koe in Nederland mee wordt gevoerd? Shoarma? McDonalds? Kroketten?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voedermais, brokken en kuilvoer

18. Nasibal

Nasibal Actief lid

22 mei 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Een hoop gezwam en door er een paar verwijzingen in te verwerken lijkt het net of het wetenschappelijk onderbouwd is. Beetje a la de green happiness onzin.
    Transvetten welke gevormd worden door een bewerking, bijvoorbeeld door het harden van vetten (of ze nu plantaardig of dierlijk zijn), zijn niet goed voor je. Denk aan bijvoorbeeld geharde palmolie. Transvetten die van nature in producten voorkomen, dus ook in boter (iedere soort echte boter, of dat nou van koeien komt die alleen met gras gevoed worden of die half gras/hooi en half brokken krijgen) zijn niet slecht voor de gezondheid.
    TS: je kunt dus prima de gewone roomboter kopen, dit hoeft echt niet biologisch of zo te zijn.

Tegenwoordig is het trouwens verplicht om in de declaratie te zetten of de gebruikte olie gehard of gedeeltelijk gehard is of niet. Staat er niks bij, dan is het ongeharde olie.

19. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    Je kunt ook wat kokosvet op je brood smeren.

20. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

En doorsnee koeien grazen tegenwoordig nooit meer in de weide? Bijvoeren in de winter lijkt me niet meer dan normaal toch?

Of groeien de grasboter koeien ergens op onder de evenaar waar de zon altijd schijnt en het gras immer groen is?

Deel Deze Pagina