zinnen/woorden herhalen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miss T, 13 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter is 3,5 jaar en herhaalt regelmatig, maar niet altijd, een woord of een deel van de zin. Soms herhaalt ze een zin wel vier keer.

Ze stottert eigenlijk niet. Ze hapert niet op één letter. Ze ontwijkt geen woorden en maakt altijd haar zinnen af. Ogenschijnlijk heeft ze er geen last van. Soms lijkt het uit enthousiasme voort te komen. Ik vraag me ook af of het kan samenhangen met andere (lichamelijke) ontwikkelingen. Het is ook niet zo dat ze er structureel last van heeft.

Herkent iemand dit? Weet iemand hier iets meer over? Ik vraag me namelijk wel af of ik me zorgen moet maken en actie moet ondernemen. Maar ik wil het liever niet heftiger maken dan nodig.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou me geen zorgen maken hoor. Dit is gewoon nadenken/verwerken/oefenen. Misschien is het soms irritant voor jezelf? Ik zou het gewoon lekker laten gaan

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Heb ik een tijd geleden over gelezen. Valt niet onder stotteren en schijnt helemaal normaal te zijn. No worries!

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Bedankt voor de antwoorden. Aan de ene kant denk ik inderdaad dat ik me geen zorgen hoef te maken. Aan de andere kant: in de familie van mijn man komt stotteren voor.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk het nog een half jaartje aan of zo. Daarna gaat ze naar school. Als het echt abnormaal is, dan geven ze wel een seintje dat je eens naar de logopedist moet of zo.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je bedoelt dat steeds hetzelfde dingen terug komen en terug gevraagd worden?dat herken ik wel. en soms is het echt vervelend.een voorbeeld:
    Zoontje: ma g ik een aardbei plukken mama?
    mama:is het wel een aarbei plant?
    z:nee
    m:wat is het dan wel?
    z:een fhamboos!
    m:ja het is een framboos wat zei je zelf net?
    z:aardbei
    m:is het wel een aardbei?
    z:nee,is geen aardbei,het is fhamboos!
    m:wat wilde je plukken dan?
    z:een fhamboos plukken.mag ik mag ik?
    m:ja(hij plukt dan een framboos)
    en 5 seconden later;
    z;mag ik een aardbei plukken mama?

je bedoelt zoiets toch?ik denk dat het eigenlijk normaal is op deze leeftijd.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk dat ze op deze manier oefenen met converseren.

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Nee, dat bedoelde ik niet.

Mijn dochter zegt: "Mama. Weet je wat ik wil? Ik wil....ehm...ik wil....ehm...ik wil....ehm ik wil...even buiten spelen. Mag dat?"

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat doet mijn dochter ook!
    Ik vind het niets te maken hebben met stotteren. Eerder met nadenken over wat ze wil gaan zeggen en enthousiasme/aan het woord willen zijn.
    Al is het bij mijn dochter meer vaak ehh ehm ehh ehh (heel snel) zeggen voor ze begint. Maar ook wel dat herhalen.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dank je voor je antwoord. Onze dochters schelen maar 1 maand, dus fijn om dit van jou terug te horen. Het viel me gisteren ineens op dat het weer erger is, dus ik vroeg me ook af of het samenhangt met andere ontwikkelingsgebieden. Ik ben misschien iets te alert vanwege stotteren in de familie. Maar dit voelt voor mij dus ook niet als stotteren. Dat enthousiasme herken ik trouwens ook, maar dat is het niet altijd.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn zoontje zegt af en toe "menemenemenemenemenemenemene" en dan de rest van de zin. :D

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Klopt, t is niet altijd enthousiasme. Soms vind ik t ook een beetje onzeker/zelfbewust overkomen, maar dan meer zichzelf overschreeuwen... Als je begrijpt wat ik bedoel :)
    Op de psz bijvoorbeeld, als haar in de kring gevraagd wordt wat ze wil kiezen ;) Maar ze doet t dus thuis ook en ze is meestal niet verlegen, juist spontaan.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok, ik snap het.

Deel Deze Pagina