Sinds begin dit jaar woon ik met mijn man en zoontje van 2,5 in Duitsland. Wij hadden al gehoord dat de gezondheidszorg hier beter geregeld was dan in NL, maar nu ik voor de 2e keer zwanger ben, moet ik dit echt beamen. Mijn test was neg, maar ik voelde me ontzettend slecht. Meteen een bloedtest en die gaf wel degelijk aan dat ik zwanger was. Er werd meteen ook getest op alles wat je maar kan bedenken. Ik was echt de hele dag misselijk, ECHT MISSELIJK! Geen probleem, komt u maar even langs, hebben we iets voor. Intussen een B12 injectie gehad, en ja hoor, misselijkheid weg. En ook echo's zijn hier heel normaal. Krijg je in NL de 1e bij 12 weken, hier de 1e al bij 6, en bij elk volgende bezoek aan de VK. Tevens is de informatie die verstrekt wordt is erg fijn en geruststellend. Ongi pijnen? Weest u aub blij mevr. Ik zou me pas echt zorgen maken als u ze niet had! U voelt zich vanacht of in het weekend niet goed? Hier mijn prive nummer en schroomt u niet te bellen! Nee, ik was wat angstig in het begin, maar laat mij maar lekker zwanger zijn in Duitsland
Klopt, heerlijk he Een vriendin van ons woont in Singapore, daar is het ook zo super geregeld. NL loopt wat dat betreft echt een beetje achter.
ik ben blij dat wij toch in belgie zijn gaan wonen (mijn vriend woonde in NL en ik zelf in belgie) hier krijgen wij elke 4 weken een echo en uitgebreide controle! ook ik mag het mijn gyneacoloog bellen wanneer IK vind dat dit nodig is... gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken.
een vriendin van mijn woont in Denemarken, daar is het ook veel beter geregeld dan hier in Nederland. Daar hebben ze alleen al een 1 jaar zwangerschapsverlof, komen wij aan met 10 weken
@ElleNY Welke rekening?! Hier ben je ook gewoon ziekenfonds verzekerd hoor. En ik betaal hier per maand minder, dan in NL!
ik zou mij goed kunnen vermaken in berlijn....heerlijke stad! tja en het is niet helemaal nieuw voor me he, mijn oma was duitse al moet ik zeggen dat ik tot nu toe niet veel gebruik heb gemaakt van de diensten van een vk behalve de standaardcontroles. als ik iets wil weten ben ik eerder geneigd me helemaal suf te lezen over het onderwerp.
Hier ook zwanger geweest in Duitsland, was heel erg blij! Vooral toen bleek dat ik suikerziekte hat doen mocht ik elke 2 weken komen hahahaha. En als je je zorgen maakt bel je even en dan kun je meestal gelijk voorbij komen . Op naar de volgende die natuurlijk ook weer hier geboren gaat worden. liefs esther
Als je ervaringen in NL goed zijn, is dat natuurlijk alleen maar prima. Ik zelf kan alleen maar zeggen, doordat ik ook al een zwangerschap in NL heb meegemaakt, dat ik het hier echt stukken beter geregeld vindt. Vooral bij een eerste zwangerschap kun je je nog wel eens onzeker voelen en had ik wat meer van mijn VK verwacht en ook de hele entourage er om heen viel me wat tegen. Ik ben niet echt een voorstander van dingen opzoeken op het internet. Niemand van ons is dokter en iedere zwangerschap is anders. Wat goed is bij de ene of voor de ene, is dat natuurlijk helemaal niet voor de ander. Als ik zie hoe onzeker sommige mensen op dit forum zijn.... Zelfs mensen met een pos test in de hand gaan nog twijfelen aan een zwangerschap!
Oh, ik bedoelde meer dat ik veel boeken over zwangerschap en geboorte lees. En ja het valt me ook op dat sommige meiden zo onzeker zijn. dan denk ik goh wat jammer, geniet van de tijd en vertrouw op jouw eigen lichaam! Je kunt het echt wel hebben! Nou moet ik wel zeggen dat ik me de hele zwangerschap door al heel erg zeker voel. Ik was eigenlijk in het begin alleen bang voor een miskraam en dat duurde een week toen was de angst weg. Natuurlijk is het fijn een VK te hebben en haar vragen te stellen. Maar ik lees hier op het forum ook weleens dat VK soms hele tegenstrijdige dingen zeggen. Uiteindelijk weten ze ook niet alles en die positie geef ik ze ook niet. Door veel verschillende boeken te lezen word ik persoonlijk eigenlijk wijzer dan dat ik af zou gaan op de mening van 1 persoon. Kijk als ik iets nieuws opmerk, dan meldt ik dat de VK wel. Bv. nu begin ik een beetje vocht vast te houden en dat ga ik haar wel aangeven. Het hoeft niets te betekenen (denk ik eerlijk gezegd ook niet), maar het is meer voor de zekerheid. Mijn bloeddruk is al die tijd in orde geweest dus ik verwacht geen problemen. Maar zoals je zegt, het is voor een ieder weer anders !
Ja, maar daarna zijn ze verplicht om fulltime te gaan werken. Dan is het niet zo leuk meer he? Super dat ze in Duitsland zo goed hulp bieden zeg! Al ben ik zelf ook erg tevreden met mijn gyn, dus hoef gelukkig niet te emigreren
Fijn dat het zo goed geregeld is bij jullie in Duitsland. Gelukkig is mijn verloskundige ook bereid elke controle een echo te doen, dus wat dat betreft blijf ik lekker waar ik zit hoor hihihihi!
Ik moet zeggen dat ik de drang naar veel echo's niet echt heb. Maar dat heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat ik mijn kindje al vroeg voelde, en hem ook dagelijks tekeer voel gaan. Als je dat niet hebt kan ik me voorstellen dat het fijn is wat vaker te mogen kijken!
ergens is het toch vreemd. Als je kijkt wat de uitgaven aan gezondheidszorg zijn in nederland en dan is het in andere landen beter....waar gaat mijn geld dan aan op?
ik voelde onze gup ook al snel en elke dag, maar toch vind ik zo'n echo elke keer super hoor! Niet omdat ik onzeker ben of het nog wel goed zit, maar om het om de zoveel weken weer zo gegroeid enzo zo te zien, geweldig! (nadeel vind ik alleen dat het nog niet bekend is of die echo's nou wel of niet schadelijk zijn... soms ben ik daar wel een beetje angstig mee...)
In andere landen is dit stukje misschien wel beter geregeld, maar dat geeft nog geen volledig beeld over de overige zorg.