Hoe kan ik beter uit mijn woorden komen?

Discussie in 'De lounge' gestart door juenco, 25 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai!

Op zich kan ik een aardig woordje babbelen, maar soms hè...dan hoor ik mezelf praten en zoek ik naar woorden, dan kom ik er gewoon niet meer uit. Soms zeg ik dan "rare" dingen, gebruik een vreemde zinsvolgorde etc.

Ik heb het vooral bij mensen waar ik tegenop kijk, dan denk ik "geen fouten maken!" Ja en dan gaat het natúúrlijk fout :)

Net hoorde ik Femke Halsema praten, je kunt veel van haar zeggen, maar DIE is welbespraakt. Tsjonge jonge, dat wil ik ook (al was het maar een beetje!)

Wie herkent dit en/of heeft tips? Ik heb wel eens een dure cursus overwogen, maar vind dat toch zonde van het geld :cool:

2. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik denk dat je het beste de rust neemt om je zinnen te zeggen. Dan heb je tijd om na te denken en je zinnen te formuleren.

3. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ja, dat probeer ik ook wel, maar dan ga ik voor mijn gevoel heel langzaam praten. En dan nog kan ik de woorden soms niet vinden. HEt heeft ook te maken met onzekerheid, ben dan bang dat het woord dat ik wil gebruiken niet klopt.

4. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik heb dat ook weleens en ik merk dat als ik het zo onopvallend mogelijk wil corrigeren ik alleen maar meet wartaal gaan brabbelen. Dus meestal zeg ik gewoon oh sorry hoor, gaat lekker he ik kom er niet meer uit. En dan lach je er vaak beide even om, is de spanning eraf en kan je rustig opnieuw beginnen.

5. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    herken het probleem, ik heb het denk ik een tikkie erger, ik hou dan gewoon me mond en zeg helemaal niks..

heb er een cursus voor gevolgd, het heet: "zeggen wat je vind". deze koste maar 25 euro, dus geen dure cursus. Heb er wel wat aan gehad, ben anders naar mezelf gaan kijken, maar ben nog steeds een poeperd hoor..:)

6. 1234

1234 Niet meer actief

Heel herkenbaar. Daar heb ik ook last van. Ik ben dan ook veel beter op papier dan dat ik de dingen in het echt zou moeten zeggen. Want als je schrijft kun je goed nadenken hoe je de dingen schrijft en kun je daar ook langer de tijd voor nemen en je backspace gebruiken als je denkt: nee dit zeg ik toch maar niet. Maar dat kan dus met alles in het echt niet. Ik wist helemaal niet dat daar cursussen voor bestonden. Maar ik vind het wel best zo. Ik ben zoals ik ben.

7. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    ja precies en dat is belangrijk om dat onder ogen te zien, dat je bent wie je bent..;) goed gezegd.

8. Locusta

Locusta Niet meer actief

Eigenlijk is dit de beste manier, maar wel erg moeilijk. Je moet je bewust worden van wat je zegt.

Ik sta voor de klas en ik brabbel er ook wat aan af, daarnaast verspreek ik mij echt vaak. Ontzettend vervelend :x Ik heb zelf het idee dat het komt doordat ik niet goed genoeg stil sta bij wat ik eigenlijk zeg. Het is niet dat ik helemaal niet weet wat ik zeg, maar meer dat ik tegelijkertijd aan andere dingen zit te denken en te praten ;)

9. Dana

Dana Niet meer actief

ja dat is het bij mij ook!
    ik vind het ook echt moeilijk om de rust dan te bewaren.

10. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

17 jun 2008
    854
    0
    0

Goh dit had ik geschreven kunnen hebben.
    Ik heb wel eens het idee van "ik heb splaakgeblek"

Zo zei ik gisteren, dan kun je de vinger op de pols houden, moet zijn vinger aan de pols houden!
    Pff dan baal ik weer van mijn zoveelste fout!!

11. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ja, dat klinkt heel erg bekend.
    In geschrift vind ik mezelf altijd heel slim overkomen, maar zodra mijn mond open gaat klinkt het soms zo dom.:)
    Heb het allemaal wel in mijn kop zitten, maar zodra ik begin te praten dan komt het geen wat ik wilde zeggen er niet uit en begrijpen ze me niet.
    Ook in een zin de woorden omdraaien of uit sommige simpele woorden niet meer kunnen komen.
    Heel erg vervelend, want mensen die heel erg mondig zijn lopen zo over je heen.:x

12. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    idd in het koppie klinkt het perfect, maar als het er uit komt klinkt het dom..

13. Locusta

Locusta Niet meer actief

Goh, ergens doet het mij wel goed dat zo veel users dit herkennen :) Ben ik dus niet de enige die soms als een kip zonder kop zit te brabbelen :p

14. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel bekend! Bij mij is vaak het probleem dat ik te snel praat en dus zinnen verkeerd vorm en over mijn woorden struikel. Ach ja, ik kan me er niet zo druk om maken. Het is zoals ik ben en het hoor bij mij.

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Oh, toch veel die het herkennen (gelukkig :)) Ik ben me inderdaad niet altijd bewust van wat ik zeg, of eigenlijk ben ik me er té bewust van.

Ik moet altijd denken aan deze quote:

Van de woorden die je zegt ben je een slaaf
    Over de woorden die niet niet zegt ben je een meester.

Heel mooi, maar zo werkt het bij mij dus niet (altijd)

Ik lees hier ook wel: "dat is wie ik ben" Zo'n instelling vind ik ook heel goed, maar voor mij klopt het niet echt. Ik kon altijd best goed uit mijn woorden komen, maar zodra er mensen bij zijn die "veel slimmer/welbspraakter/zekerder" zijn ga ik onzin uitkramen...:(

Mijn collega bijvoorbeeld gebruikt heel makkelijk (praatje pot) een woord als eminent of apotheose. Tsja, dan moet ik soms wel even nadenken wat dat betekent...laat staan dat ik zelf zulke woorden kan gebruiken :$ Ik ben niet dom, maar heb gewoon toch niet zo'n hele grote woordenschat.

hmm, misschien moet ik eens Nederlandse moeilijke woorden gaan stampen...;)

Deel Deze Pagina