Wat doen jullie om slimmer te worden?

Discussie in 'De lounge' gestart door toerist18, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Lezen jullie elke dag de krant?
    Begrijpend lezen, als je iets niet snapt, zoek je de betekenis dan op?
    Volg je een cursus?
    Wat doe jij om 'bij de tijd te blijven'?

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

online, tv afentoe de krant, maar echt veel dingen doen nee, als ik iets wil weten of betekenis van een woord ga ik googelen.

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik probeer iedere dag het nieuws te kijken of een nieuwsrubriek. Ik zoek veel op, koop niet alleen romans maar ook informatieve boeken, ik ben nu bijv. bezig met "winnaars en verliezers" over het immigratiedebat. Ik heb Brava op de tv dat is een zender met ballet en opera, ik vind dat dat eigenlijk bij mijn opvoeding gehoord had. Ik kijk ook bijv. de tiende van Tijl (heel toegankelijk). Ik ben nog steeds met mijn opleiding bezig (post-wo) en geef les op mijn vakgebied dus moet ik wel bij blijven. Zilverman en ik zijn heel eigenwijs, dus we discussiëren veel. Maar mijn algemene kennis kan beter.

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik lees geen kranten (heb ik nl niet) maar wel elke dag teletekst, nu.nl en ik kijk bijna dagelijks naar het journaal (NOS of RTL4).
    Dingen die ik niet weet of begrijp zoek ik inderdaad op (lang leve google etc) dus ben gewoon bij de tijd en van veel dingen die er spelen, op de hoogte.
    Ik run samen met mijn man een eigen bedrijf dus sta volop in het leven. Cursus volg ik momenteel niet maar dat komt vanzelf wel weer en heb er ook al redelijk wat afgerond.

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    smorgens als ik wakker wordt gaat de tv vanzelf aan om 6:30 ;) op rtl 4 dus gelijk het nieuws , daarna als we allemaal gwassen en gestreken zijn op nu.nl lezen
    en dan nog eens over de dag n paar keer en s avonds me mn oudste zoon het jeugdjournaal .

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

kranten lees ik niet.ik lees wel op internet nieuws echt en ik kijk hvn als ik niets niet snap vraag ik het.

curses doe ik nu even niet maar ik ga binnenkort weer starten met een cursus via de gemeente tot schuldhulpverlener

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik kijk elke dag het nieuws, zowel in de ochtend als de avond. Verder lees ik veel.
    Ik doe momenteel een opleiding zodat ik met mijn beroep straks meer mogelijkheden heb.

8. dromertje35

dromertje35 Actief lid

28 jul 2011
    253
    0
    16
    Overijssel
    Lees iedere dag wel de krant en probeer ook nieuws te kijken. Is er iets wat ik niet begrijp dan idd lamg leve google. Wil altijd wel bijleren. Hoop binnenkort weer opleiding via het werk te doen :)

9. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik lees vakbladen, haal bij het plaatselijke reisbureau de oude reisrevues, maar werk niet meer in die sector. Zo blijf ik toch op de hoogte:) En natuurlijk volg ik het nieuws.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Vanzelfsprekend volg ik het nieuws, op nos.nl en als het even lukt kijk ik 's avonds om 18.00 uur of 20.00 uur het NOS journaal. Ik heb altijd een abonnement op de Volkskrant gehad en dat zou ik wel weer willen, want daar stonden echt goede achtergrondartikelen in, maar dat zit er financieel even niet in. Verder lees ik regelmatig boeken, niet alleen fictie maar ook non-fictie, zoals laatst het boek geschreven door Lucia de B. of een boek van Joost Luyendijk - dat soort boeken geven weer een heel ander inzicht in hoe de media werkt, bijvoorbeeld.

11. Only me

Only me Niet meer actief

Ik lees elke dag een stuk of 3 kranten. Ik lees ze meestal ook in het Engels en Nederlands, zo houdt ik mijn taal goed.

Verder ben ik nogal nieuwsgierig aangelegd. Zie of lees ik een woord dat ik niet ken, dan zoek ik de betekenis op.
    Vraag ik me af wat ik zie en kom ik er niet uit wat het is dat ik zie, vraag ik mijn vader haha. Die man weet echt bijna alles! En als hij het niet weet, zoeken we samen in de boeken of via Google.

Verder houd ik ontzettend van puzzels en raadsels en Quiz-spelletjes.

12. Ik kijk naar het Jeugdjournaal :D Dat klinkt ontzettend lame, maar het 'gewone' journaal interesseert me gewoon écht niet. Die saaie stemmen, saaie filmpjes, en dan hele stukken tekst waar je écht naar moet luisteren om het een klein beetje te begrijpen. En dan heb ik het nog maar niet over al dat onnodige nieuws, waar ik helemaal niets mee kan. Als ik naar 't Jeugdjournaal kijk, hoor ik nieuws wat écht belangrijk is, het wordt duidelijk uitgelegd, en het is niet 'moeilijk' om naar te kijken. Het Klokhuis helpt trouwens ook hoor! :D

Verder schrijf ik met mensen in Amerika om m'n Engels te verbeteren, en ik kan het echt niet úítstaan als ik een woord, Engels of Nederlands, niet met zekerheid kan spellen, dus dan zoek ik het inderdaad op!

13. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ja ik wil ook altijd alles goed spellen, kan er echt niet tegen als ik daarin een foutje heb gemaakt en moet me ook vaak inhouden om iemand anders dan te verbeteren. Ik doe trouwens ook elke dag traveller iq challenge op facebook.

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik kijk elke dag het journaal.
    Lees regelmatig kranten.
    Kijk documantaires en discussie programma's.
    Niet om slimmer te worden, maar omdat daar mijn interesses liggen.
    Ik vind bijvoorbeeld soaps niks aan.

15. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ik lees de krant niet, ik ben van het fokken en rtl4.

Ik heb dit jaar 2 taalboeken gekocht, om mijn Nederlands te beteren.
    Ben nu halverwege de tweede boek.

Volgend jaar wil ik wat wiskunde boeken aanschaffen.

Engelse soaps, serie's, films etc. kijk ik zonder ondertiteling.

Ik heb google altijd bij de hand.

En vaak onder het theedrinken praten vriendlief en ik wat we die dag op het nieuws hebben gehoord.

16. Documentaires kijken inderdaad.
    Veel woordpuzzels, ook omdat ik er eigenlijk niet goed in ben.
    Ik lees mijn wiskundeboeken van vroeger nog wel eens door (nooit ingeleverd nee :D)
    Verder lees ik ook veel over diverse onderwerpen als geschiedenis, zorg, evolutie, gezondheid, ontwikkeling, politiek etc.
    Vaak staat national geographic channel aan.
    Het nieuws kijk ik niet dagelijks.. als ik ging werken dan las ik het metro krantje wel :D maar het nieuws is soms ook alleen deprimerend.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    daar slik ik dagelijks een pilletje voor :D:D

Nee, gekheid ... ik hou mijn algemene kennis op pijl door kranten te lezen, woordpuzzels te doen af en toe, Sudoku op mijn telefoon. Daarnaast kijk ik vaak naar een van de Discovery Channels, History Channels of NatGeo. En ik kijk vaak naar de BBC (die kunnen hele fraaie docu's maken)

Ik lees weinig boeken moet ik zeggen, heb ik het geduld niet voor, maar heb dan wel weer geduld om te borduren :(:p.

18. Ik lees alleen boeken als er ook mooie foto's en plaatjes bijstaan. anders word ik ook gek van al die letters :D

19. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

ik kijk iedere avond om 20.00 uur gtst :p

nee hoor das flauw. Ik oefen sowieso veel met spelling en grammatica. Ik moet straks weer aan het werk en daar gaat alles om juiste formuleringen en daar mag ik geen enkele fout maken in dat opzicht.

Verder kijk ik iedere dag het nieuws en probeer ik de debatten e.d .te volgen zodat ik weet wat er speelt in Den Haag.

T.o.v. de opvoeding overleg ik hier met medemoeders, want waar kun je beter je informatie vandaan halen dan bij de ervaringsdeskundigen?

Ik houd me over het algemeen veel bezig met mensen en wat andere mensen bezighoudt en waarom... Waarom ik dat doe weet ik niet, dat zit er gewoon in, dus ik denk dat ik, als het hier wat rustiger is, een studie op wil pakken richting maatschappelijk werk/psychologie.
    Dit sluit nu totaal niet aan op mijn opleidingen, namelijk management en ondernemerschap, dus ik ben benieuwd of ik me daartoe kan gaan zetten.

20. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Ik lees de krant. Ik zoek woorden op als ik ze niet begrijp. Ik doe via mijn werk heel veel cursussen. Ik zoek heel veel op op het internet, en lees boeken over onderwerpen die me interesseren.

Deel Deze Pagina