Wat doen jullie om toxoplasmose te voor komen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jinky, 4 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Wat doen jullie om toxoplasmose in de zwangerschap te voorkomen?

Groente en fruit extra goed wassen?
    Groeten toch maar even koken?
    Niet in restaurants eten?
    Dagje weg voor het eten handen wassen, ook bij tussendoortjes?
    tuinieren met handschoenen of helemaal niet tuinieren?
    Kattenbakken of geen kattenbakken?

Hoe ver ga jij daar in?

Ik vraag dit om dat ik gisteren dagje weg ben geweest en niet steeds mijn handen was met even wat eten en drinken.
    Ik was in een speeltuin en ik heb ook nog een veer in mijn handen gehad, die overigens al een paar dagen bij ons en de buggy lag.

Iemand ervaring met een losse veer op de grond, kan daar ook de parasiet toxoplasmose op leven of zijn die dan al dood?
    In een zandbak blijven parasieten wel nog heel lang leven hoorde ik en vogels dragen deze parasiet ook met zich mee, maar hoe zit dit met een losse veer op de grond.
    Draai ik nu door? Want ik maak met toch ongerust of hebben jullie dit ook?

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hee,

Ik ga daar niet te ver in. Groente goed wassen deed ik al, al doe ik dat nu wel extra goed, maar ga gewoon lekker uiteten. Doe ook zelf de kattenbak schoonmaken..gebruik sowieso altijd al een schepje en een aparte borstel, en natuurlijk wel extra goed mijn handen wassen. Onkruid verwijderen doe ik ook zelf, maar dat dan wel met handschoenen aan.

Wat betreft die veer heb ik echt geen idee. Kan me niet voorstellen dat dat je ziek kan maken, maar ik weet het echt niet zeker.

Een tip: misschien handig om zo'n klein flesje met desinfecterende gel bij je te dragen, kun je altijd even je handen schoonmaken wanneer het nodig is :)

3. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Deze parasiet zit in kattenuitwerpselen en rauwvlees.

Ik snap je gedachtengang want als je google op internet word je zo bang gemaakt dat je niets meer durft te eten of te doen.

Geen rauwvlees eten en geen kattenbak verschonen.(vooral niet van kittens)
    Goed handen wassen voor het eten is nooit verkeerd en groente en fruit wassen ook

Er is mij weleens verteld dat zelfs al zou je een kattendrol op eten de kans nog minimaal is dat je de parasiet oploopt erg klein is.

4. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Dank jullie wel!

Ja desinfecterende gel neem ik zeker de volgende keer mee.

Zelfs als je een drol opeet?

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik was alleen groenten.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik pas de gewoonlijke hygiene toe, die ik ook toepas als ik niet zwanger ben. Dus groenten wassen ja, maar niet extra.
    In de tuin draag ik handschoenen, maar ik trek ook echt wel eens een stuk onkruid zonder. Eet geen rauw vlees, maar verder doe ik weinig speciaals.
    Tuurlijk moet je een beetje oppassen, maar de info op internet is soms wel een beetje bangmakerij. Je krijgt het echt niet zo maar!

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Je kan je bloed ook even laten testen op toxoplasmose. Als je al eens een besmetting hebt doorgemaakt dan kan het niet nogmaals ;)

Verder niet te druk om maken.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb geen antistoffen dus zorg wel dat groente en fruit extra goed gewassen is. Ook eet ik geen rauw of medium doorbakken vlees.
    Kattenbak hebben we niet en ik ga ook niet in de tuin nu. Verder echt wel uit eten ik laat dan misschien de salade liggen.

9. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Dank jullie wel!

Dat probeer ik mij steeds voor te houden dat de kans heel klein is om het op te lopen.

Weet iemand iets over een losse veer op de grond?

10. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    maar ik las met een bloedtest dat als je het hebt gehad dat je dan nog steeds voorzichtig moet doen, dus dan blijf je ongerust lijkt mij. en als je het niet hebt gehad, nog angstiger, lijkt mij.

11. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    de meeste mensen zijn al ooit besmet geweest en hebben dus antistoffen. een vriendin van me vertelde laatst dat ze dit gewoon heeft laten testen aan het begin van haar zwangerschap... zouden ze gewoon standaard moeten doen!...

maar inderdaad geen rauw vlees en fruit en groente wassen... meer doe ik niet... tja.. in de tuin werken probeer ik ook te voorkomen, of in ieder geval niet met mijn handen in de aarde.... Ik heb wel een paar keer met mijn zoon in de zandbak gespeeld.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier is die bloedtest standaard en ik heb t dus nooit gehad. Ik volg gewoon de adviezen van de arts en kijk niet teveel op internet, daar word je alleen bang van.

13. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    dank jullie wel!
    Bloedtest lijkt me niet geruststellend, omdat je bij beide resultaten negatief of positief voorzichtig moet blijven doen.
    Omdat ik nooit tuinier of de kattenbakken verschoon is er ook nog wel een grote kans dat ik het niet heb gehad of ik moet het als kind in een zandbak opgelopen hebben.

Niemand weet iets van een veer, geen vogelexperts op dit forum?:D

14. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Ik denk inderdaad dat internet je onnodig angstig kan maken.
    Internet heeft zijn voor en nadelen.

15. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik was sla en groenten, maar niet extra. Ga zeker wél uiteten :) en geef aan dat ik zwanger ben (ga er vanuit dat ze dan beetje extra rekening met mij houden, en denk zelf ook na). Kattenbak doet vriend. Tuinieren doe ik met blote handen, maar was ze daarna goed.

16. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier ook tuinieren zonder handschoenen, daarna handen wassen, lijkt me handig :D

Ik weet dat in dierentuinen wel geadviseerd wordt, vooral als er geiten zijn, dat er even handen gewassen wordt bij t verlaten van de knuffelweide ofzo. Maar goed, dat lijkt me ook gezond verstand. Weet niet zeker of dat toxo is of iets anders wat die beestjes bij zich kunnen dragen.

Vogelveren lijken me geen probleem, je hebt m niet opgegeten.
    Kids van mij komen met wormen en allerlei insecten aanlopen om te laten zien wat ze gevonden hebben. Ik doe er niet moeilijk over.

Gewoon goede persoonlijke hygiëne is altijd goed, ook tijdens een dagje uit. Die desinfectiegel heeft overigens niet veel nut als je niet eerst je handen wast. Is weer typisch zo'n ding wat de laatste jaren helemaal hot is, maar eigenlijk geen bal uitmaakt. Behalve voor je eigen gevoel. Dan zou je al eerst je handen moeten wassen met zeep en daarna een desinfectans, niet die gel. Het doet wel iets, maar niet dat je handen vrij zijn van bacteriën, maar dat is een ander verhaal ;)

Kans dat je t krijgt is idd vrij klein, maar goed dat is met meer dingen. Ze waarschuwen niet voor niks.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je tuiniert niet en je hebt geen kattenbak, dus je denkt dat je het nog nooit hebt gehad?
    Even ter illustratie dat je het echt niet zomaar krijgt:
    Ik tuinier al m'n hele leven zonder handschoenen. Heb al mijn halve leven katten/kittens met kattenbak. Eet/at geregeld rauwe groenten en probeer pas sinds ik kinderen heb dat ik er aan denk ze goed te wassen. Ben gek op filet americain en ander rauw/half rauw vlees.
    En toen ik laatst (om andere aanleiding) liet prikken op toxoplasmose.... bleek ik het ook nog nooit gehad te hebben!!!

Wat betreft de veer: bij mijn weten komt toxoplasmose alleen voor bij (jonge) katachtigen.
    Als de veer op de grond in aanraking is geweest met aarde waar nog een restje poep/parasiet in zat, ja dan kun je het daar ook van krijgen.
    Maar gezien de beperkte risico-schets van hierboven lijkt mij de kans verwaarloosbaar klein.

18. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik was mijn groente en fruit net zoals ik dat normaal ook zou doen. Niet overdreven dus en soms gewoon niet. Als ik en appel in mn tas heb maar kan m niet wassen eet ik m gewoon op.
    In de begin maanden was ik wel voorzichtig met tuinieren maar nu niet meer (kan toch niet meer bukken dus dat lukt sowieso niet meer)
    Verder geen rauw vlees natuurlijk maar verder maak ik me er niet druk over. Antistoffen heeft iedereen wel en de bacteriën moeten eerst langs mijn maagzuur voor ze bij de baby komen.

19. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

27 jun 2013
    821
    168
    43
    Ik tuinier ook gewoon. Wel met handschoenen. En de kattenbak verschonen doe ik ook. Wel goed handenwassen na beide natuurlijk ;) maar dat zou ik ook doen als ik niet bezig was geweest om zwanger te worden ;)
    Verder qua eten kijk ik uit met rauw vlees etc. Groenten was ik ook niet extra. En ik ga ook niet elke keer dat ik iets zou willen eten eerst m'n handen wassen. Wel als ik bv naar de wc ben geweest natuurlijk ;) maar gewone hygiene lijkt mij voldoende.

20. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

27 jun 2013
    821
    168
    43
    Oh ja en over die veer, ik denk idd wat hierboven ook al genoemd is. De kans is al zo klein, en dan moet idd die veer ook nog op een besmet plekje liggen. Denk niet dat je je daar druk over hoeft te maken :)

Deel Deze Pagina