Wat doen jullie om toxoplasmose te voor komen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jinky, 4 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Euh, helemaal niks :)

Ik heb in m'n zwangerschap de neiging gehad om Dettol handzeep te kopen, puur omdat er 'anti-bacterieel' op de verpakking staat, maar daar hield de extra hygiëne bij op :D

Ik heb een hoop angsten, maar voor toxoplasmose ben ik echt niet bang..

2. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    dank jullie wel!
    Jullie stellen mij wel gerust.
    Even weer een beetje relativeren.

Ik las wel op internet dat vogels ook toxoplasmose bij zich dragen in de veren, maar ik weet niet of dat een ander verhaal is met een losse veer op de grond. ik las namelijk dat de parasiet goed in de grond(aarde) kunnen blijven leven,maar niet op tegels misschien.

Op internet:

Scharrelvarkens en –kippen, paarden, schapen, geiten en wild lopen meer risico op besmetting met Toxoplasma gondii dan dieren die binnen blijven, omdat zij buiten makkelijker in aanraking kunnen komen met besmette muizen, ratten, vogels en planten.
    dus vogels ook! staat op voedingscentrum!

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Dan nog, zeker in dierentuinen enz zijn de dieren geënt en worden goed in de gaten gehouden. Geldt natuurlijk niet voor toxo maar ook daar is de kans klein.

Ik zou me er geen zorgen over maken, geniet van je zwangerschap.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #24 merah, 4 aug 2014
    Laatst bewerkt: 4 aug 2014
    Vogels zijn geen drager van de parasiet! Het gaat hier dan om de aarde waarmee de vogel of ander dier mee in aanraking is geweest. Dus theoretisch ook een hond, die lekker in het gras heeft liggen rollen.

Maar als je niet overtuigd bent, dan laat je de veren gewoon liggen. Lijkt me de meest simpele oplossing. ;)

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #25 merah, 4 aug 2014
    Laatst bewerkt: 4 aug 2014
    Nou, heb even m'n studieboeken erop na geslagen.
    Toxoplasma kan zich alleen in katachtigen seksueel voortplanten. Andere dieren die genoemd worden kunnen dus wel besmet raken, maar de parasiet zit dan in het vlees (dus goed bakken ed).
    Een veer... Ik denk dat dat nog steeds valt onder besmetting van vervuilde grond en niet met besmetting van het dier zelf. Maar misschien als de vogel gesnoept heeft van kattenontlasting en toen vervolgens zelf besmet is geraakt en toen zijn eigen ontlasting in zijn veren heeft gesmeerd... En wat ook kan: Bij grote slagpennen zit soms nog een klein beetje bloed in de punt van de veer...

Maar goed. Ik laat het hierbij, want het begint weer een heksenjacht te worden naar een risico die je met moeite onder een steen kunt vinden ;)

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Nou niet zoveel...
    Vlees goed bakken maar ik hoef ook geen rauw vlees als ik niet zwanger ben hoor.. En groente wassen doe ik normaal ook. Moet zeggen dat ik ook nu wel eens een stukje komkommer weghap zonder af te spoelen, tsja..
    Verder handjes wassen nadat ik in de zandbak gespeeld heb met mijn dochter.
    En verder niet teveel bij nadenken hoor.

7. lil

lil Bekend lid

3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    denk daar niet echt over na behalve dat ik me appel was en de groente afspoel. Maar dat deed ik toch al ;)

8. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik doe gewoon wat ik normaal gezien ook doe...

9. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik was mijn groente en eet geen biefstuk. En laat ML de kattenbak verschonen. Durf het op zich best aan, goed handen wassen achteraf dan kan er weinig gebeuren, maar het is niet een klusje waar ik zo vreselijk van geniet dat ik het niet door hem wil laten doen ;)

10. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    niets. ik eet alleen geen rauw vlees

11. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Precies dit :)

12. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    In andere landen, zoals bijvoorbeeld Frankrijk is de test voor toxoplasmose standaard. En het blijkt dat de meeste mensen juist geen antistoffen hebben. De kans is gewoon sowieso al heel erg klein dat je dat oploopt. En nu je met de zwangerschap erg oplet is de kans echt nihil.

Ik was groente en fruit, maar dat deed ik anders ook. Groente eet ik ook rauw en ga deze nu echt niet eerst koken.
    Onbewerkt rauw vlees eet ik niet, maar bepaalde bewerkte vleeswaren wel, zoals rauwe ham, rookvlees en salami/chorizo. Vanwege de bewerking is dit wel veilig, al is het niet helemaal gaar.
    In de tuin gebruik ik wel handschoenen nu, maar ben niet al te consequent. Een kat heb ik niet, dus een kattenbak kom ik niet snel tegen

13. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw

Bedankt voor je onderzoek!
    Stel ik zeer op prijs:)
    Fijn om te weten dat de kans dan ook weer klein is op besmetting.

Ik ga zondag naar de dierentuin, dus ik ga steeds goed mijn handen wassen voordat ik ga eten of drinken. Ik wil deze stress niet nog een keer:)

14. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties!

Fijn om te weten hoe jullie dat doen!

15. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik heb me laten testen (heb al sinds ik 6 ben katten) en werk in een Dierenkliniek. Helaas niet doorgemaakt, en ik heb wat kattenbakken verschoond in m'n leven.
    Ik eet geen rauw of onbewerkt vlees
    Was groentes en fruit net iets beter dan voorheen
    Verschoon nog steeds de kattenbakken, handen wassen erna.

Van katten weet ik dat de kans dat ze het bij zich dragen ong 1% is en ze zijn infectieus tussen ong 8-12 weken (dus als ze kitten zijn). En dan nog moet je erg onhygiënisch te werk gaan. Namelijk de kattenbak niet elke dag van ontlasting ontdoen en dan ongeveer met je handen eruit scheppen en dan je handen niet wassen en dan een boterhammetje uit t vuistje eten.

16. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Uhm...

Eigenlijk doe ik niet veel anders dan normaal. Let dus niet extra op.
    Groente en fruit was ik altijd.
    Rauw vlees natuurlijk not done.
    Tuinieren doe ik sowieso al niet graag..nu een goede reden om niet te doen haha!

17. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw

Ja dan wordt de kans wel heel klein.
    Bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina