Hier wel een beetje hetzelfde + 3 kinderen. Wij hebben ook 's avonds nog best veel verplichtingen. Man gaat 2 avonden per week sporten, 1 avond hebben we samen koorrepetitie en 1 avond bidstond. Dan blijft er nog 1 avond over, die we regelmatig een van beiden moeten werken, dus veel samen bankhangen doen we in elk geval niet. Ik ben zelf 2 tot 3 avonden per week thuis en dan heb ik genoeg huishoudelijk werk te doen. Ik probeer zelf aan te houden dat als we de kinderen in bed hebben gelegd, dat ik dan gelijk doorga met de klusjes. Daar ben ik elke dag echt wel tot een uur of half 9/9 uur mee bezig, en daarna mag ik neerploffen. Tijd om te sporten heb ik ook echt niet (ja, na 9 uur, maar daar heb ik dan geen zin meer in). En soms heb ik ook echt geen zin meer in opruimen en was opvouwen en dan eindigt het idd in een avondje bankhangen en snaaien, helaas. Toen we nog geen kinderen hadden gingen we vaak wel na het eten gelijk een half uur samen een rondje wandelen. Beetje suf en ouwelijk, maar het was wel erg lekker om te doen. Je krijgt dan toch een beetje beweging en daarna was het dan ook makkelijker om nog even door te gaan met iets nuttigs ipv gelijk neer te ploffen. Nu komt het er niet vaak meer van, want na het eten moet het hele stel in bad en naar bed, dus dan is er meestal geen tijd meer voor wandelen.
Dat was inderdaad een goede en heeft het zeker 2 maanden volgehouden, wat verdrietig genoeg voor ons een behoorlijk succes is. Om de één of andere reden toch weer verwaterd en geen van beide is 'dapper' of wilskrachtig genoeg om het weer in te stellen... Als ik het typ voel ik me al zo'n luie mafkees, zo moeilijk kan het toch niet zijn? Wel blij dat het probleem wordt herkend
Dat is ook een goede en hebben we lang gedaan, maar we wonen in een wat akelige buurt. Sinds we een paar keer vervelende dingen hebben meegemaakt krijgen we ons daar ook niet meer toe gemotiveerd. Maar misschien fietsen? Dan zijn we zo de buurt uit! Hij gaat op de lijst
Mijn man en ik hebben ieder onze eigen sportavond. We sporten allebei bij een club. Dat is toch meer een 'stok achter de deur' om te gaan. Andere mensen verwachten dan toch dat je komt. Bij een fitnessclub is dat veel minder. Daar is mijn man ook wel eens een jaar lid van geweest zonder dat hij ooit ging. Verder hebben wij een tijdje een tv-loze-avond gehad. Een beeldscherm-loze avond zelfs. (iPad en telefoons telden ook mee.) Aan de ene kant heel suf, want je bent toch met twee volwassen mensen. Maar anders kwamen wij ook in hetzelfde ritme terecht: thuiskomen, koken, kinderen op bed, tv kijken, zelf maar bed. Op de avond zonder tv deden we vaak een spelletje. En gingen we ook echt naar bed als we moe waren. Zodra de tv aan staat, blijf je toch vaak op die bank hangen ook als je eigenlijk al moe bent. (net zoals ik nu op dit moment. ) Je blijft dan vaak gewoon wat te lang op, rolt van het ene programma in het andere of je blijft maar steeds op 'nieuwe berichten' klikken. En voor je het weet ben je weer een half uur of een uur of zelfs nog langer verder. Terwijl je jezelf een groter plezier had gedaan door naar bed te gaan. Dan ben je de dag erna ook niet zo moe 's avonds.
Hey hoi, ook hier is,lees was, het een bekend fenomeen. Nu onze dochter groot genoeg is en aan tafel mee eet,eten wij niet meer voor de tv. Hierdoor zitten we nog niet in de tv modus en pakken we gelijk nog ff door. Kan je hier wat mee?
Ik had inderdaad al bedacht, we moeten gewoon één programma uitkiezen waar we écht zin in hebben om te kijken en daarvoor en daarna gaat het ding gewoon uit. En dat hoeft echt niet elke avond, ik vind het prima om één avond in de week te luilakken, maar niet altijd. Als die TV eenmaal uit is, gaan we ons vanzelf wat meer vervelen en zullen we eerder naar klusjes, spelletjes, fietsen/wandelen en slapen grijpen. Soms wou ik dat ik nog bij m'n moeder woonde, die was altijd streng genoeg om dit soort excessen te voorkomen
Toen wij nog geen kinderen hadden aten we sowieso nooit voor de tv.Altijd aan tafel.We hadden allebei vaste sportavonden en op de avonden dat we samen thuis waren waren we toch ook wel vaak even de hort op.Een stuk fietsen,naar het strand,op een mooie zomeravond een terrasje pakken. Ik heb er altijd wel van genoten moet ik zeggen.Nu met 3 kinderen ben ik blij als ik 's avonds eindelijk op de bank kan neerploffen haha
Wij eten sowieso (met zijn tweeën) altijd aan tafel. Dan moet je daarna sowieso opruimen en pakken we gelijk nog even door met klusjes die gedaan moeten worden. Sporten op vaste avonden. Tegen het snaaien dingen niet in huis halen. Tv eens uitlaten en iets anders doen. Maar eerlijk? Het heeft gewoon allemaal met discipline en wilskracht te maken uiteindelijk dus het probleem kun je eigenlijk alleen oplossen door het roer om te gooien en het consequent Anders in te richten en te blijven doen. En als je eigenlijk bijv het liefste gewoon doet wat je doet zal het lastig zijn om dat te doorbreken...
Dat ben ik wel met je eens maar dan komt bij mij meteen de vraag: wat doen jullie zoals? Want behalve sporten en af en toe een spelletje spelen kom ik niet zo ver. Ik hou wel van lezen bijv. maar als je elkaar al de hele dag niet hebt gezien vindt ik het ook wel gezellig om iets samen te doen.
Oh maar nadat wij samen gekookt hebben, opgeruimd hebben de klusjes/administratie/sport / gedoucht / etc hebben en bijgekletst zijn hangen wij ook gewoon op de bank (als het niet al laat is) of maken we het gezellig samen hoor. Wij kijken dan een aflevering van een serie, kletsen, of doen ieder ons eigen ding (beetje rommelen, kletsen vriendinnen, internet, spelletje) wel zonder snaaien doordeweeks. Volgens mij ging het er hier meer om dat men de hele avond op de bank hangt waardoor de klusjes etc niet worden gedaan. Wij doen gewoon al dat soort dingen eerst voordat de tv aan gaat. En soms gaat hij dan niet eens aan. Overigens zijn we meestal 1-2 avonden doordeweeks ook wel beide of een van beide weg (bij vrienden, werk etc)
Ik herken het totaal niet eigenlijk. Wij zijn ook wat eerder thuis en eten vroeg 17:00u/17:30u wat misschien ook meewerkt. Wij eten altijd aan tafel, toen mijn zoontje klein was lag hij dan in de box of in zijn maxicosi op tafel. Nu zit hij er aan tafel gewoon bij. Vaak krijgt hij iets eerder eten en neemt mijn man (snelle eter) het van mij over zodra hij zijn bord leeg heeft. Wij hebben 2 honden en na het eten lopen/fietsen we nog een rondje totdat mijn zoontje om 19u naar bed gaat. Na 19u gaat mijn man 3/4x per week met vrienden naar de sportschool. Ik probeer 2/3x per week te gaan hardlopen. Ik werk wisseldiensten en ben ook regelmatig de avonden niet thuis waardoor als ik wel thuis ben we deze op een leuke manier willen besteden. -probeer samen te eten met de tv uit -ga na het eten een rondje wandelen/fietsen -maak aan het begin van de week een to do lijst en werk deze samen/alleen af -laat je niet demotiveren door de ander, gaat diegene toch op de bank hangen pak zelf dan de fiets of doe een klusje -ga bij een club waar andere mensen op je rekenen, over het algemeen geeft dat een grotere druk om te gaan. Het is aan jezelf om ruggengraat te kweken en dus niet steeds op te geven. Als je echt fitter wil worden en minder lamlendig zul je er zelf wat aan moeten doen.
Tijdens het koken begin ik met wat op te ruimen etc. Dan eten. Altijd aan tafel. Na het eten vaatwasser inruimen. Dan ff tijd voor dochter. Rond 19.00 gaat ze naar bed. Als ze in bed ligt dan plof ik neer op de bank. Maak lange dagen en ben vaak kapot. De grote dingen blijven liggen voor het weekend en m'n vrije dag.
Ik denk dat dit eigenlijk het plan is wat we gewoon zouden moeten volgen. Ook met nadruk op het 4e punt Mijn man ziet de noodzaak niet zo van bezig zijn, die heeft zoiets van 'ik ben de hele dag al bezig geweest' en vindt het wel prima om te niksen. Ik kom uit een huishouden met behoorlijk ijzeren discipline en ben heel anders gewend. Al merk ik dat die discipline steeds meer wegraakt. We wonen nu 7 jaar samen, en zeker de eerste 4 jaar heb ik altijd discipline getoond. Maar de afgelopen tijd ben ik het ook een beetje zat geworden om altijd degene te zijn die ons moet motiveren en de schop onder de kont moet geven.. Zonder te willen zeggen dat het zijn fout is, en zonder te willen zeggen dat het geen fijne vent is want dat is hij verder op iedere mogelijke manier. Toch maar weer de ijzeren discipline uit de kast halen, want zijn houding blijkt niet zomaar even te veranderen
Mijn avond: kind zo snel mogelijk naar bed hihi en daarna als een wervelwind alles opruimen....dan is het zo 20:30/21.00. Daarna plof ik neer en doe ik niks meer! Beetje tv kijken of op de ipad. Ik vind het prima zo. Misschien kun je gaan wandelen, uiteten. Naar het strand ect...
hier tijdens het koken ruim ik de keuken al zo goed mogelijk op, en na het eten gelijk de vaatwasser inruimen zodat die gelijk aan kan scheelt weer een klusje, Doekje over de tafel, en gelijk de rest mee pakken.. Daarna kinderen naar bed, en daarna doe ik vaak niks meer behalve doorde weeks dan zet ik ook nog even de spullen voor school voor dochter klaar.. En als de een stofzuigd /bezemd kan de ander toch een ander klusje pakken?
Maar als jouw man lekker wil niksen is dat toch zijn goed recht?? Ik vind dat niks met discipline te maken maar met een keuze. Iedereem werkt hard overdag dus bepaald lekker zelf wat tie s avonds doet? De een vindt het fijn om vaak weg en actief te zijn en ik bv heb er de pest aan. En zou best boos worden als mijn man gaat bepalen dat ik actief moet zijn of 1 avond de tv uit moet zetten..dat bepaal ik zelf wel.
Ja maar TS geeft aan dat ze beide werken en dat er klusjes blijven liggen die zich vervolgens opstapelen voor het weekend. Als bij hen de afspraak is dat ze het huishouden samen doen dan is het wel prettig als manlief daar 's avonds ook aan meewerkt en is het wat vervelend als TS alles zou gaan doen en manlief wel zou gaan bankhangen. Tenminste, dat zou ik wel vervelend vinden. Dus ik begrijp best dat ze hem dan ook wil motiveren om even iets te doen (en daarna weer te gaan bankhangen)
In een andere post lees ik dat ondanks de klusjes zij het niet eens is met elke avond tv. Want ze schrijft om 1 programma uit te kiezen en verder de tv uit te laten..als ze zich dan gaan vervelen gaan ze misschien vanzelf fietsen, wandelen en spelletjes doen.