wat doen jullie thuis aan school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RosaLynn, 5 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    Bij rekenen moeten ze thuis oefenen in het automatiseren.
    Dus de tafels en bv splitsen.

Bij taal oefenen we soms een klein beetje. Ze krijgt wle huiswerk mee, maar oefenen t niet altijd.
    Lezen wel.ze heeft de smaak nu te pakken. Dus lekker naar de bieb enzo..

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Als ze het leuk vindt en er zelf om vraagt, prima toch.
    Mijn zoontje zit in groep 3 en de hele klas krijgt woordenlijstjes mee om thuis te lezen, van veilig leren lezen ofzo. Nou ja, is weinig werk.
    Verder doet hij graag rekenspelletjes op de computer, die ik er eens op heb gezet om het rekentempo van zijn zus omhoog te krijgen (met succes). Van school kreeg ze in groep 4 een inlogcode voor Ambrasoft, dat doet ze soms en mijn zoontje ook.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik lees wel standaard voor.

Maar ik geef geen les ben niet zo geschikt denk ik! Om dat te doen. Ik laat school school liever.
    Als ze met vragen komt dan help ik wel. Maar ik merk dat ik zelf niet zo goed dingen kan uit leggen en dan heb ik toch liever dat het ( goed uit gelegd ) woord op school.

4. Ismi2006

Ismi2006 Bekend lid

1 mrt 2015
    803
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nouja, onzin zou ik niet gauw zeggen hoor..

Hier krijgen ze per katern een tasje mee met huiswerk. Hier zitten dan opdrachten in waarvoor ze een paar weken de tijd hebben om het te maken. In principe redden we het prima als we een half uurtje per dag er voor gaan zitten. Het gaat dan om rekenbladen, schrijfopdrachtjes en sinds kort zit er ook een boek in met begrijpend lezen vragen.. Dochter heeft er ook niet altijd zin in en dan laat ik het ook wel, maar ik probeer het wel dagelijks te doen.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij doen zo min mogelijk voor school thuis. Nu lopen mijn kinderen allebei voor, dus het is ook helemaal niet nodig.

Ze hebben wel inlogcodes voor Rekentuin en Taalzee en dat doen ze wel eens voor de lol. Dat zijn reken- en taalspelletjes. Dat moet je ook wel een beetje bijhouden, anders gaan al je bloemetjes in de rekentuin dood, haha.

Oudste zit in groep 5 en krijgt langzamerhand huiswerk. Dictee doet hij nooit, hij haalt zo ook wel tienen. Zelfde voor andere vakken, in de klas nemen ze het door en dan weet hij het wel. Maar binnenkort moet hij bijv. een spreekbeurt houden en daar moeten wij hem wel een beetje bij begeleiden, anders weet hij niet goed waar hij mee moet beginnen.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In Duitsland is het gebruikelijk om vanaf de eerste klas huiswerk mee te krijgen. De kids gaan hier korter naar school tov NLe kinderen (D = 20 uur p/w in eerste klas, 2-4e klas loopt op naar 28-30 uur) Dus je moet ergens inhalen om toch de benodigde hoeveelheid stof te verwerken.

Wij zitten dus maandag-donderdagmiddag een half uur tot een uur met haar huiswerk te maken. Uiteraard afhankelijk van hoeveelheid werk en werktempo van dochterlief.

Naast huiswerk is het wisselend wat we verder aan schoolwerk doen. De beide kinderen vinden Loco erg leuk om te doen. En uiteraard voorlezen 's avonds (afwisselend Duits, Nederlands of Fries)

Enne... mbt de opmerking dat het onzin is om de kinderen al op jonge leeftijd een extra taal te leren.... Écht niet dat dat onzin is... kinderen zijn sponzen en ze pikken juist veel makkelijker de extra taal op tov kinderen die vanaf hun 10e of 12e pas een vreemde taal erbij leren. Daarnaast hebben deze kids veel (leer)voordelen op andere vlakken.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vanaf groep 3 huiswerk, elke dag even mee bezig.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het huiswerk lijkt me al voldoende. Begrijp ik het goed dat Nederlandse kinderen zelden huiswerk meekrijgen?

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op onze school pas huiswerk vanaf groep 5. In groep 3 en 4 krijgen ze weleens bladen mee om extra te oefenen, maar er wordt niets verplicht.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #30 merah, 8 feb 2016
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
    Elke dag een half uur? In de onderbouw???!!!
    Sorry, maar dat vind ik idd onzin.
    Hele dubieuze 'vooruitgang' vind ik dat. Als je zoals in Duitsland idd veel minder uren maakt is het misschien een ander verhaal. Maar mijn dochter krijgt ook in de kleuterklas al op vrijdagmiddag les (begrijp dat dat meestal niet is) en maakt 24 uur lesuren per week. Meer dan genoeg.

En wat betreft het Engels: er is middels studies aangetoond dat als je een paar jaar wacht, kinderen een taal veel sneller oppikken. Wat ze in de kleuterklas nu in een jaar leren leren ze over twee jaar binnen een maand.
    Dus ik ben er voorstander van om eerst te investeren in de eigen taal (op deze leeftijd al een hele uitdaging) en dan op een goede manier in een andere taal. Zodat ze het gelijk goed aanleren en bovenal verstaanbaar.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier vanaf groep 5 pas vrijdagmiddag les maar voor die tijd zitten ze ook aan 24 lesuren. Denk dat jouw kindje elke dag eerder klaar is?
    Hier krijgen ze wel een soort van huiswerk mee als je kind het nodig heeft. Vanaf groep 3 pas trouwens. Hebben kinderen soms echt nodig en veel liever thuis af en toe wat huiswerk dan blijven zitten.
    Engels vind ik voor kleuters ook wel een beetje onzin, al kennen onze kinderen (vooral de jongste) wel wat Engelse woorden, door een bingo spelletje wat we hebben ;). Zou het bij de kleuters ook niet heel erg spelenderwijs gaan en gewoon wat losse woorden zijn?

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Incidenteel oefenen van Engelse woordjes voor dochter in groep 5.
    En dat was het dan :).

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Deze mama had niet goed gerekend. Het zijn er 26.
    Vroeger zelf te weinig huiswerk gemaakt denk ik ;)

Deel Deze Pagina