tandem voeden ; melk even gezond?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door urmomma, 22 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. urmomma

urmomma Lid

18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    hallooo,
    ik had een vraagje,in het begin van elke borstvoeding, krijg je eerst zo'n gele melk (coloctrum) .. krijg je die melk ook als je blijft voeden tijdens de zwangerschap?
    De gele melk zou heel gezond zijn voor je kindje.. dus ik vraga mij af of die er ook is al je tandem gata voeden

xxx

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja, vanaf week 28 (ongeveer) gaat je lichaam de melkklieren voorbereiden op de komst van de baby. Je 1 e kindje kan gewoon bij je blijven drinken, de melk is evengoed ( zo niet beter ivm hoge conc. anti-stoffen). Als je baby geboren is komt het colostrum , de meest voedzame maaltijd ter wereld die er bestaat, uit de borst.
    Je 1e kindje krijgt het colostrum ook binnen, en dat is natuurlijk hartstikke goed.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

De melk past zich aan aan je jongste kindje (dus je krijgt weer gewoon: colostrum, overgangsmelk, rijpe moedermelk). En die melk is prima geschikt voor een ouder kindje !
    Je oudste kan alleen wel weer even spuitluiers krijgen van de colostrum.

4. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    zodra je kindje geboren is, komt die eigenlijk in een gespreid bedje om het maar ff simpel te zeggen. ;)

hij of zij zal minder afvallen dat de meeste kindjes die geboren worden en bv krijgen. bv kindjes vallen vaak in het begin meer af dan kindjes met fv maar daar zal die van jou straks waarschijnlijk weinig last van ondervinden. ;)

5. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Sorry als dit een hele stomme vraag is, maar wat is tandem voeden?

6. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    tandemvoeden is wanneer je een kindje hebt die nog bv krijgt, zwanger en bevallen bent en dus een 2e kindje aan de borst hebt.

7. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Jeetje, nooit gehoord dat dat ook kan! Mijn dochtertje verslikte zich toen ze kleiner was telkens omdat ik te veel melk had. Ze kreeg daardoor ook veel last van krampjes, kreeg door het verslikken te veel lucht binnen, en ging soms hysterisch krijsen. Duurde de eerste paar maanden.
    Gaat borstvoeding voor zo'n pasgeboren baby niet veel te snel als de productie is afgestemd op zo'n groot kind? En is de colostum (of hoe je dat ook schrijft) niet te snel "op" als grote broer/zus mee drinkt? Ik zou zelf stoppen met de eerste voor de tweede geboren is. Die is dan ook al zo oud dat die het dan niet meer nodig heeft, de pasgeborene is dan aan de beurt.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Agatha: als je veel productie hebt zou je juist eerst je oudere kindje kunnen aanleggen zodat die even de druk eraf kan drinken zodat daarna je baby rustig kan drinken.
    Colostrum wordt een aantal dagen gemaakt niet in een bepaalde hoeveelheid. Immers meerlingen aan de borst gaan ook prima.
    En wist jij dat het WHO adviseerd om je kindje minimaal 2 jaar de borst te geven en daarna zolang je kindje dat wil ? Dus bv is niet snel "niet meer nodig."
    En ik hoop in maart wel te gaan tandemvoeden ;)

9. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    als je weer zwanger bent loopt als ik het goed begrepen heb de productie toch terug met de kans dat je je 1e kindje zelfs fv moet geven omdat er niet genoeg bv is om aan de behoefte te voorzien.
    wil je je kindje bv blijven geven laat je die (droog of niet) gewoon 1-2x per dag aan de borst zodat je hem of haar na de bevalling toch weer mee kan laten genieten van bv.

hij of zij kan zelfs de stuwing die zich na de colostrum aandient lekker wegdrinken zodat de kleine daar geen last van heeft ;)

10. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Nemo,ben je zwanger? :p
    Had het even niet meegekregen
    Van harte gefeliciteerd meis.

(back ontopic)

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja ben zwanger maar had het nog nergens verteld.

12. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ben ik lekker de eerste die je hier feliciteerd \:D/ :) ;)

13. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    Gefeliciteerd Nemo, van harte. :smile:

14. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Oh, wat leuk, een klein Nemitootje! ;)

Gefeliciteerd! Ik hoop dat ze beiden bij je zullen drinken!

15. Nemo,

ik had je al een pb gestuurd, maar ook nog langs deze weg een hele dikke proficiat!

En trouwens, tandemvoeden is zalig! ;)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    He Nemo, gefeliciteerd! Dan ben je misschien wel even ver als Hanneke!

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nemo, wat een geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd met jullie tweede wondertje!

18. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Nemo, gefeliciteerd! Wat ontzettend leuk, geniet er lekker van.

Deel Deze Pagina