Redressiehelm wel of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door TV88, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TV88

TV88 Lid

12 jan 2011
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi mensen,

Mijn zoontje is vandaag gemeten (5 maanden).
    Zijn oddi is 107.8 en zijn cpi is 98
    Nu is het zo dat zijn fontanel en zijn voorhoofd-schedelnaad al behoorlijk dicht zijn, dus heb je een kans dat een helm geen effect meer heeft...
    Zouden jullie met dit verhaal wel of geen redressiehelm kiezen?

Alvast bedankt...

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben een dochter die een ODDI ha van 110%. Wij naar de helmenmaker toe enz. Die vertelde dat je het bij haar eigenlijk maar weinig zag. (klopte ook, op papier leek het erger dan dat het echt was) En hij vertelde dat het resultaat echt minimaal zal zijn na al die maanden een helm.

Wij zijn toen weggegaan want dat zagen we echt niet zitten. En nu, je ziet er helemaal niets meer van!:D

Doe wat je gevoel zegt, en laat je niet door anderen overhalen!

Sterkte!

3. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig he die keuze...

Onze zoon had een ODDI van 107% en een CPI van 94%. We hebben toch via de huisarts een doorverwijzing naar de helmpoli in Erasmus MC aangevraagd. Daar werd ons gezegd, dat het nadeel met deze "grensgevallen" is, dat het resultaat met helm vaak minimaal is. Ons werd toen geadviseerd om niet voor een helm te kiezen en zoveel mogelijk de andere kant van de afplatting te belasten en de afgeplatte kant zoveel mogelijk vrij te houden. Omdat onze zoon nog niet rolt (nu met 9 maanden nog steeds niet...) hebben we ervoor gekozen hem in een zijligkussen te laten slapen. Hierin slaapt hij nu al weer 3 maanden. Hij ligt dus zoveel mogelijk om zijn linkerkant om de rechterkant te ontlasten. Morgen komt de fysio voor weer een meting. Dit op eigen verzoek, omdat ik graag wil weten of deze maanden tot enig effect hebben geleid. Maar je ziet nog steeds de afplatting, dus weg is het niet....

Ik laat je wel weten wat de uitkomst is. Misschien heb je hier iets aan...

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.031
    3.850
    113
    Vrouw
    Thuis
    De meetwaarden weet ik niet meer, maar ons zoontje had op een gegeven moment zelfs een misvormd aangezicht. Voorhoofdje scheef, ene oog groter dan het andere, flinke afplatting rechts op zijn achterhoofd.

De fysiotherapeute is in die weken om de 2 weken langs geweest om iedere keer zijn vooruitgang te meten. En met oefeningen ging hij vooruit, daarom hebben wij er niet voor gekozen voor een helmpje te gaan. Zijn afplatting zat ook niet op een standaard plek, daarom was het zeer twijfelachtig of een helmpje geholpen zou hebben.

Tegenwoordig zien wij het nog wel, maar als mensen die hem niet kennen, hem voor het eerst zien, zien ze vaak de afplatting niet eens meer.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe jij vindt dat het eruit ziet. Als je het gevoel hebt dat je er alles aan moet doen om zijn schedeltje 'normaler' te krijgen, dan zou ik een helmpje overwegen. Als je zelf vindt dat het er allemaal al goed genoeg uitziet, dan niet.

5. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje zat ook rond de 107% en wij zijn er wel voor gegaan! Hij heeft er ook geen seconde pijn of last van gehad (oke, aanmeten is niet prettig, maar dat is maar even!) Ook het slapen leverde geen problemen op! Nu mag hij bijna af en de laatste meting (halverwege juli) was 103%. Wij zijn toch wel blij dat we er voor gegaan zijn, ookal weten we niet hoe het eruit zou zien als we niet voor de helm hadden gekozen. Slechter wordt het er nooit door, wij wilden later niet tegen onze zoon zeggen als hij zou vragen waarom zijn bolletje platter is: "Ja jongen, wij wilden wel maar het hoefde niet persé.." Nu kunnen we in ieder geval zeggen dat we er alles aan gedaan hebben!

Succes met de beslissing!

6. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik weet de afmetingen niet meer maar mijn dochtertje heeft er wel één gehad,....je zag bij haar ook dat één oog iets groter was dan de andere en nu niet meer alles is helemaal rechtgetrokken. Het verschil is echt te groot om het wel of niet te doen, iedere 2 weken werd er een scan gemaakt en dan zag je eerdere keer weer een duidelijke vooruitgang.....wij hebben alle scans bewaard en van het begin tot eind is het mooi rond geworden.

Ik ben er blij mee dat we het wel gedaan hebben, ik wil niet dat mijn dochtertje later zegt mam hoe komt het dat mijn oor niet gelijk met het andere oor staat, waarom is mijn ééne oog groter dan de andere, waarom voelt mijn hoofd plat aan die kant. Dan zou ik moeten zeggen dat mama het niet nodig vondt? of dat mama het niet wilde? Ik kan in ieder geval zeggen dat we er alles aan gedaan hebben.
    En ze heeft zelf helemaal geen last van haar helm gehad was zelfs wel makkelijk want ze heeft toen nooit last gehad van haar hoofd stoten.

7. TV88

TV88 Lid

12 jan 2011
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reactie.
    @ccbloom: ik wil graag weten wat het resultaat nu is :)

Ik vind het zelf heel erg meevallen. Het valt nu wel een beetje op, omdat hij nog niet zoveel haar heeft. En ook de fysio ziet dat hij met de oefeningen goed vooruit gaat. Dus als je het zo bekijkt en hij nog een beetje vooruit zou gaan, dan is er straks niks meer van te zien... We hebben ook een zijligkussen gekocht, maar 's nachts slaapt hij daar niet in, omdat we bang zijn dat hij zich omrolt en niet meer terug kan (ook al hebben we airosleep). Hij is wel heel sterk en weet zich soms toch stiekem op zijn rug te draaien, ook al ligt hij in het zijligkussen.. Dus draaien we hem steeds weer goed. Ook ligt hij veel op zijn buik (zoveel mogelijk, maar na een tijdje vind hij het niet meer leuk en wordt het ook te zwaar, dus dan gaat hij weer het zijligkussen in)...

De keuze is lastig. Natuurlijk wil ik niet dat hij later zegt: "Mama, waarom heb je er niets aan gedaan?" maar zo erg is het niet. Er zijn geen vervormingen, zijn hoofd is alleen iets platter links dan rechts, maar niet veel. En al erg verbeterd de afgelopen 2 maanden...

8. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Hoi hoi
    Wij hadden ook een grensgevalletje van de meting althans
    Haar hoofdje daarentegen zag er heel gek uit... Plat achter en naar boven in een punt lopend.
    Daarom is ons aangeraden wel een helm te nemen...
    Uiteindelijk veel gedoe want onze helmmaakster heeft m al 2 x verprutst... Krijgen volgende week alweer de 3 e helm...dus was 3 keer gipsen... *zucht*
    Maar al met al de moeite waard want haar bolletje is al zooooo mooi rond!
    Succes!

9. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag gemeten, moet nog wel een paar dagen op de uitslag wachten. Ik ben benieuwd...

10. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hoi,

Wat een lastige keuzes he?

Bij ons was de oddi 111 en cpi 97,5. Optisch viel het ook wel mee, maar de waardes vertelden toch anders. Ook omdat Hidde zo ontzettend veel haar heeft viel het denk ik minder op maar toen hij eenmaal zittend in een badring in bad kon gaan en zijn haren nat waren schrokken we toch best wel. Zeker omdat we al maanden van fysio en ostheopatie achter de rug hadden en het alleen maar erger werd.

Na een so in het ziekenhuis hebben we toch besloten om voor een helmpje te gaan en het is ons tot nu toe 110% mee gevallen! Hij heeft echt nergens last van en de waarders zijn in 2 maanden verbeterd, echt super! Oddi van 111 naar 106 en CPI van 97,5 naar 91,5. We hoeven hem nog maar 2 maanden op en de laatste maand alleen nog maar met slapen.

Bij ons dus wel zeker zin gehad, maar je moet doen wat je gevoel je zegt. Als het al verbeterd is zou je nog kunnen wachten en met 6 maanden nog een meting kunnen laten doen? Nu beginnen ze toch meer te rollen,zitten etc. dus wordt de afplatting minder belast.

Ik was eerlijk gezegd ook wel opgelucht op een gegeven moment, even niet meer bezig met hoe hij moet liggen etc.

Maar voor iedereen is dit anders, moeilijk! Als je nog vragen hebt, stuur me gerust een pb.

11. ccbloom

ccbloom Lid

12 nov 2010
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    @TV88

Ik zou nog even laten weten wat de uitslag van de meting was. Zijn ODDI is van 107% naar 104% gegaan, maar zijn CPI van 94% is onveranderd. Gelukkig dus wel verbetering, maar wel jammer dat de CPI niet minder is geworden

Niemand kan mij zeggen of dit nog zal verbeteren in de toekomst. We blijven dus nog maar zo lang mogelijk bezig met zijligkussen en draaien van hoofd. Wat dat betreft zou een helmpje ook rust kunnen geven. Dan hoef je zelf er niet zo veel meer mee bezig te zijn...

Succes met de keuze!

12. Seit

Seit Fanatiek lid

12 feb 2011
    1.996
    0
    0
    Geldrop
    Ik zeg altijd doen! Wij, althans ik, twijfelde ook enorm, maar ben achteraf mega blij met de keuze voor de helm.
    Start zonder helm. ODDI van 108% naar 106,6% in 5 weken, CPI van 100,7% naar 97,9%
    Met helm na 3 maanden van ODDI 106,6% naar 103,4% en CPI van 97,9% naar 91,3%
    We gaan nog 2 maanden verder en dan de laatste meting om te kijken of we gaan afbouwen of kunnen stoppen.
    Ben erg blij met het resultaat tot nu toe.

13. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Voordeel helm: ! Even geen gestress meer of hij wel of niet op z'n platte kant ligt;) hier dus een helm, maar ook echt wel een scheef hoofdje... Als je het zelf vind meevallen en t wordt niet erger, zou ik t geloof ik niet doen. Maar dat ligt niet aan gedoe met de helm. Davids helm zit prima, nergens last van gehad..
    Succes me je beslissing

Deel Deze Pagina