Hallo, In mijn zwangerschap heeft mijn exvriend onze relatie beïndigt hij wou niks van mij en ons dochtertje weten. Ik heb in de tussen tijd een nieuwe vriend leren kennen, en hij ziet mijn dochter als onze dochter. Onze dochter is nu 4 maanden oud en nou kreeg ik een brief van de advocaat mijn dochters biologische vader dat hij haar wil erkennen en een omgangsregeling wil. En dit terwijl er geen contact was. Mijn vraag is kan mijn vriend nu 'onze' dochter erkennen? En wat zijn hiervan de gevolgen? want ik wil absoluut niet dat onze dochter met mijn ex meegaat omdat hij nul komma nul intresse heeft getoond en nu dit. Dus wat zijn de kansen van mijn exvriend als mijn huidige vriend ( niet biologische vader ) haar erkend. Zou hij dan naar de rechtbank kunnen gaan om deze erkenning ongedaan te kunnen maken? Wie kan mij hierbij helpen?
Hoi, Lees hier eens, er moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden maar de niet biologische vader kan een kind erkennen. Artikel: Wat houdt erkenning van een kind in? Groetjes, Agatha
ongeacht of je ex wel of niet erkend heeft hij volgens de wet recht op een omgangsregeling. dus ook als je huidige vriend zou erkennen zou dat niet betekenen dat er geen omgangsregeling zou plaatsvinden. Er moeten dan zwaarwegende redenen zijn voor zover ik begreep. Ben hier zelf ook wel bang voor ik heb helaas mijn ex wel laten erkennen en er is zelfs gezamenlijk gezag. heb hem inmiddels al 7 maanden niet meer gezien en hoop dat dat zo blijft, maar ergens ben ik bang dat ook ik uiteindelijk een brief zal krijgen.
Inderdaad heeft jouw ex recht op een omgangsregeling met jullie kindje. Ik weet niet in hoeverre je dit kunt tegengaan anageizen hij nooit interesse heeft getoond, ik dnek dat je daarvoor een advocaat moet bellen. Jouw nieuwe vriend kan jouw kindje wel erkennen maar krijgt hierdoor nog geen gezag. Het nadeel voor jouw nieuwe vriend is alleen wel dat mochten jullie uit elkaar gaan hij dan allimentatie moet gaan betalen voor jouw kindje. Klinkt een beetje lullig als ik het zo op schrijf misschien maar jullie kennen elkaar ws nog niet zo erg lang. Mocht het mis gaan en hij heeft jouw kindje erkend dan moet hij allimentatie betalen voor een kindje dat niet van hem is en blijft hij altijd met jou verbonden. Dit is voor hem misschien wel iets om goed overna te denken.
Je zou kunnen proberen te ontkennen dat je ex de vader is. Maar als hij een rechter zo ver krijgt dat hij een DNA-test afdwingt, ben je waarschijnlijk de pineut.
dat ontkennen zou ik niet doen. daarmee doe je aan fraude en idd als ze erachter komen ben JIJ degene die fout bezig is wat je zaak echt niet ten goede zou komen. ook kan dit tegen je gebruikt worden later door bijv. je ex naar je kind toe; dat je loog enz. ik zou mezelf niet tot dit soort acties "verlagen" en het op andere manieren proberen - je kunt stellen onrust te hebben als je je ex weer zou zien met daarvanuit invloed op het kind die dit onbewust opmerkt - benoemen dat hij er eerder nooit naar omgekeken heeft en dat je geen vertrouwen hebt in je ex en een goede omgangsregeling verder is je kind nog maar 4 maanden begreep ik. Op die leeftijd zullen ze het met een omgangsregeling nog niet laten slapen ergens anders dan thuis hoor. Vaak spreken ze dan af 1 dagje per week / 2 weken paar uurtjes en je zou zelfs kunnen proberen dat het dan in bijzijn van iemand moet of bij jou thuis. Wellicht haakt je ex dan ook wel af. erkennen door je huidige vriend zou ik voorlopig ook niet doen dit doen om de reden je ex af te troeven is geen meerwaarde. bovendien krijgt je ex als hij echt ervoor zou gaan wel een omgangsregeling en als je huidige vriend dan al erkent heeft en je ex niet is je huidige vriend alimentatieplichtig en je ex wellicht niet eens meer. als ik jou was zou ik al deze zaken eens na gaan vragen bij een advocaat. die zul je nu toch in moeten schakelen nu je een brief hebt gehad van advocaat van je ex. want uitblijven van reactie kan ook niet. is niet gunstig voor jou.
Grrr sommige mannen... eerst kijken ze niet naar hun kind om en dan inene een brief dat ze het willen erkennen en willen zien. Het kind kent haar of zijn eigen vader niet eens e.d. Ik zelf verwacht ook nog zo'n brief... mijn ex ziet er al anderhalfjaar niet naar om en betaald ook niks, maar ik verwacht op een dag ook zo'n brief van een advocaat. ik zelf vind de wet en regelgeving dan ook erg slecht hier in Nederland, ze kijken niet naar het kind maar naar de vaders die de kinderen niet kennen... Hoe het zit met het gezag en erkenning van jou vriend weet ik niet, maar ik zal het wel laten uitzoeken. als jou vriend als een vader is voor jou kindje dan zou ik het hem ook geven ipv jou ex.
Je zou je huidige vriend kunnen laten erkennen, mochten jullie uit elkaar gaan, kan hij de erkenning ongedaan maken simpelweg omdat hij niet de bio-vader is. Dus hij blijft niet alimentatieplichtig. Dat is wel het geval als hij mede het gezag krijgt. Als jullie uit elkaar gaan, blijft hij onderhoudsplichtig voor de periode die hij het gezag heeft bekleed. Ook kan jouw ex de erkenning door een ander nietig laten verklaren omdat jij in deze situatie 'misbruik' maakt van je positie door het kind door een ander te laten erkennen terwijl je weet dat de bio-vader wil erkennen. De brief van de advocaat is bewijs hiervoor voor hem. Als je hem voor was geweest en het kind was al erkend, dan kon het wel zo zijn dat het pech voor hem was. Maar in dit geval zal het moeilijk worden voor jou om erkenning tegen te houden, zelfs met erkenning door een ander. Ik verwacht dat hij we vervangende toestemming van de rechter krijgt als hij ervoor gaat. En wat betreft omgangsregeling, het klopt niet helemaal wat hierboven staat. * als hij de vervangende toestemming voor erkenning krijgt is omgang zo goed als een feit * als het niet tot erkenning komt, zal omgang een heel stuk moeilijker worden. Recht op omgang hebben namelijk alleen de (juridische) ouders en diegenen bij wie sprake is van family life met het kind. Zonder erkenning is hij geen juridische ouder en hij staat ook niet in nauwe persoonlijke betrekking met het kind. Let wel, er is al gauw sprake van family life, 3x zien is al genoeg. Is die brief aangetekend gestuurd? Zo nee, dan kun je doen net of je neus bloedt en je vriend laten erkennen. Maar misschien is het wel verstandig meteen gezag samen te regelen, want zo loop je maar een zeer geringe risico dat je ex mede het gezag krijgt. Een rechter zal in zo'n geval niet snel geneigd zijn wijzigingen te brengen in gezagssituatie.
Laat je goed voorlichten voordat je iets doet (of toe zegt). Ik zou ook even langs gaan bij het juridisch loket. Daar kirjg je gratis advies van een advocaat. Tip: Je kunt van tevoren al je vragen op schrijven en zet daar tijdens het gesprek dan het antwoord onder. Succes!
ik heb eigelijk weinig toe te voegen aan wat de andere meiden hebben gezegd. ik ben ook in de steek gelaten door de bio vader van me zoontje in de zwangerschap en hij heeft ook verder nooit interesse of wat dan ook getoond. wel verwacht ik dat er ooit een dag komt dat hij opeens wel zijn zoontje wil zien maar dat is afwachten. toen Kian 5 maanden was heb ik me huidige vriend leren kennen en voor hem is Kian zijn zoon en kian ziet hem ook als zijn papa. toen we besloten te gaan proberen voor een 2e kindje heb ik wel gelijk duidelijk gezegd dat ik wil dat de kinderen gelijk staan en dat hij dus Kian erkend als zijn zoontje. hier was hij het gelukkig gelijk mee eens en toen ik 16 weken zwanger was van ons kleine meisje heeft hij Kian en de kleine meid erkend. wat er eerder is gezegd dat de bio vader hoe dan ook een omgangs recht heeft is inderdaad niet waar zoals ook al eerder is gezegd. dus daar hoef je niet bang voor te zijn en je ex zal jou toestemming nodig hebben voor erkenning en als jij die niet geeft dan kan hij het via de rechter doen maar vaak haken mannen dan al weer af omdat het te veel gedoe zou zijn. ik zou niet je huidige vriend nu al laten erkennen om deze reden. je kindje is pas 4 maanden. als die brief van je ex niet binnen was gekomen had je hem dan ook al je dochtertje willen laten erkennen? ik zou nu gewoon afwachten of je nog wat van je ex gaat horen en als je echt iets wil laat je dan indd goed informeren door een advocaat hoe je het beste kan doen want 1 verkeerde stap of uitspraak en hij maakt gelijk een stuk meer kans bij de rechter.
ook zonder erkenning heeft een vader i.p. recht op omgang hoor !! alleen moet hiij dit dan wel zelf vragen aan je en als jij niet akkoord gaat kan hij dit afdwingen via de rechter. dat het meerendeel van de mannen dan afhaakt wil niet zeggen dat hij het recht niet zou hebben !! wil dit wel even duidelijk maken, dus bij deze
De bio-vader ZONDER erkenning heeft alleen recht op omgang als er sprake is van family life, dus als hij in nauwe persoonlijke betrekking staat met het kind. Heeft hij dat niet, dan kan deze alleen nog verkregen worden via juridisch vaderschap = erkenning. Als hij vervangende toestemming voor erkenning gaat vragen via de rechter, zal hij deze vrijwel zeker krijgen en hiermee verkrijgt hij automatisch het recht op omgang en wordt hij alimenatatieplichtig. Als jij een geregistreed partnerschap hebt met je huidige vriend (of getrouwd bent) moet hij ook mede voorzien in het onderhoud van je kind. De behoefte wordt naar draagkracht onder jullie 3 verdeeld. Mocht jouw huidige vriend gezag krijgen over het kind, dan behoudt hij ook de onderhoudsverplichting voor een gelijke periode als de gezagbekleding na een eventueel uit elkaar gaan. En ook hij kan aanspraak maken op een omgangsregeling in het kader van family life. Het recht op family life heeft namelijk betrekking op allen die in nauwe persoonlijke betrekking staan met het kind. Mocht jouw ex vervangende toestemming voor erkenning krijgen, kan hij ook een verzoek indienen voor gezag. (Deze worden tegenwoordig trouwens in 1 zitting behandeld). De regels omtrent gezag zijn versoepeld. Vroeger was het: - gezag toewijzen alleen als van toegevoegde waarde Nu is het: - gezag afwijzen alleen als het kind klem en verloren dreigt te raken tussen de ouders (enz...) Gezien jouw verleden en jouw huidige situatie kan ik me helemaal voorstellen dat jij hier helemaal niet op zit te wachten. Jouw vriend het gezag mede laten bekleden kan alleen als jij voor een periode van 3 jaar het eenhoofdig gezag hebt gehad en als jullie gezamenlijk voor minimaal 1 jaar voor het kind hebben gezorgd. Dit zonder erkenning en afhankelijk van het verweer ertegen van de bio-vader tegen die tijd. Maar het is niet onverstandig om erover na te denken hoe je dit zou kunnen bereiken....