Ben ik weer een keertje, vanaf welke leeftijd is ADHD te controleren. Wij hebben echt al jaren het gevoel dat de oudste dit heeft, zijn er mee naar de ha geweest, die heeft ons doorverwezen maar hier in Curacao zeggen ze dat de leeftijd pas vanaf 6 jaar is. Ik laat het dus straks weer opnieuw uitzoeken.
De diagnose mag pas gesteld worden vanaf 7 jaar, maar voor deze leeftijd wordt er bij duidelijke kenmerken nog weleens gesproken van de diagnose 'kenmerken van ADHD'. Komt op hetzelfde neer, maar staat minder vast gezien grote ontwikkeling van kinderen voor het 7e levensjaar. Je kunt uiteraard ook voor 7 jaar al hulp vragen en daarbij maakt het toch niet uit of de diagnose ADHD vast staat?
bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht ook dat het al voor die leeftijd uit te zoeken was. Je leest nl. wel steeds vaker dat het voor 7 jaar al te beoordelen is. Over 2 weken ben ik in NL en zal de molen opnieuw laten draaien en dan horen we het wel.
Het is voor deze leeftijd zeker al uit te zoeken of het in deze richting wijst of dat het gedrag veroorzaakt door iets anders, maar de officiele diagnose mag nog niet gesteld worden. Vandaar dat ze er dan vaak maar kenmerken van ADHD ervan maken. Je kan dan op deze manier al wel gepaste hulp krijgen. Ik neem aan dat het je daar om te doen is, waarom je graag onderzoek wil? Succes ermee!
Ja hoor, ik wil eigenlijk dat mijn vermoedens bevestigd worden. Soms word ik er helemaal gek van en denk ik weleens; geef hem maar alvast een pilletje. Dat kan gelukkig niet zo maar, maar ik kan wel hulp in wat voor zin gebruiken. Bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker weer aankaarten straks.
het klopt dat je met 6 jaar pas een officiéle diagnose mag krijgen. je kunt al wel eerder hulp zoeken. wat ik zeker aan zou raden want ze hebben gewoon zoveel baadt bij het speciale onderwijs en goede therapieen en/of medicatie.