Wat doen met as van overleden vader?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mickys, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Mijn vader is een paar jaar geleden veel te jong en totaal onverwachts overleden.
    Na zijn crematie heeft het bijna 2 jaar geduurd voordat ik n klein gedeelte van zijn as heb gekregen van de toenmalige vriendin van mijn vader.
    Ik ben er heel blij mee dat ik het nu heb en heb het zorgvuldig opgeborgen om eens goed na te denken wat ermee te doen.

Maar.......ik kom er niet uit.

Ik vind het zo moeilijk een keus te maken. Ten eerste, omdat het als heel definitief voelt. Eens de as verwerkt, blijft verwerkt.
    Daarnaast ben ik erg bang dat datgene dat ik laat maken ooit kapot valt of dat ik het verlies.
    En als laatste ben ik zo op zoek naar iets dat voor heel lange tijd bij mij past en in alle tijden troost zal bieden.

Nu wil ik in ieder geval geen urn of beeld dat midden in mijn woonkamer staat.
    Mijn eerste gedachte gaat uit naar een steen die fijn in de hand ligt en die ik in het herinneringenkistje kan doen.
    Maar twijfel nog over n armband of ring.

Kortom, ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen hier mbt asverwerking en benieuwd of er mensen zijn die ook een knuffelsteen hebben.

Dank je wel!

2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    #2 anica, 21 nov 2013
    Laatst bewerkt: 21 nov 2013
    Mijn schoonzus heeft het in een sieraad laten verwerken, heel mooi! Ze draagt hem volgens mij nooit maar toch.... We hebben nog iets van hem!

Of je doet een ketting, als je hem niet draagt kun je hem aan zijn foto lijstje hangen... Als je zijn foto hebt staan

3. In AFwachting

In AFwachting Bekend lid

23 okt 2011
    714
    0
    16
  4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn zus heeft een ring met het as van onze vader, vind m heel mooi

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Armband, ketting, ring, Tattoo, windlicht er is zo vreselijk veel mee te doen! Wel een lastige keuze ..

6. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
  7. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Mijn vriend en ik hebben beide een ring met daarin een beetje as van ons dochtertje.
    Zo dragen we haar letterlijk bij ons.
    De rest staat wel in een urn hier op een speciaal plekje.
    We willen nog haar hand/voetafdrukje laten tatoeëren met wat as.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn vaders as zit in kettingkjes met hangers die voor de kinderen destijds zijn gemaakt. Ik wilde geen aandenken op die manier maar ik moest het nemen, omdat men dacht dat ik er anders later spijt van zou krijgen. Dus ik dat kettingkje met hanger aangepakt; in mijn naaidoos gestopt en ergens ver ver ver weg diep in mijn donkere kast gestopt omdat het aanvoelt alsof ik een onzichtbare zware bal aan een ketting draag - en wat denk je wat?

"Waarom draag je dat kettingkje nooit? Het kostte *noem hier een flink bedrag* euro! Wat ben je toch ondankbaar, blabla"

Moraal: dus ik weet uit ervaring; doe ermee wat goed voelt, dan zul je écht nooit spijt krijgen. Ik had het ding nooit aan moeten nemen. Verkopen is raar. Weggooien doe je ook niet zo 1,2,3. Dus ik moet de rest van mijn leven maar met zo'n zware bal aan een ketting rondlopen - tenzij ik een briljanter idee krijg, tenminste!

9. Valora

Valora Niet meer actief

Ik heb een klein beetje as van mijn vader in een hangertje voor een ketting laten doen. Wat er altijd weer nog uit kan trouwens. Voor de rest weet ik ook niet zo goed een doel. Het staat nu maar in een potje achter zijn foto.

10. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Collega van mij ooit had een tatoo op haar pols getatoeëerd met de as van haar vader erin verwerkt. Vond ik heel mooi idee. Ik ben normaal niet zo van de tatoos maar dat vond ik wel bijzonder.

11. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Eerste wat in mij op kwam was ook de as in een hangertje laten verwerken. Als je 'm niet draagt kun je ook het kettinkje bij zijn foto hangen aan een heel klein spijkertje in het lijstje ofzo. Kan ook niet stuk en als je het altijd op dezelfde plek terug hangt kun je het ook niet kwijtraken.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Is hij niet opnieuw te openen en iets laten maken wat wel bij je past met daarin de as?

13. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hier ben ik ook naar op zoek, lijkt mij erg mooi!

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb geen idee, het liefst zou ik hem in de zee gooien, maar dat vond ik een iets te hoog Titanic-gehalte hebben :D

(ik heb mijn vaders humor ;) Hij zou er waarschijnlijk net zo over gedacht hebben)

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahahaha ik vind het wel humor!

Maar mocht je er alsnog iets anders van willen maken is het misschien een idee om ernaar te informeren.

16. senta

senta Niet meer actief

Ik heb een engelenbedel aan mijn Pandora armband zitten met de as en ook een glazen kraal laten maken met zijn as erin deze zit om een goudenketting om mijn nek.

Mijn broertje heeft een glazen sculptuur waar de as doorheen geblazen zit dat zijn belletjes die je ziet gaan heel erg mooi.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou er een mooi sieraad van laten maken. Mijn vader is een paar jaar geleden overleden en begraven, maar mijn moeder heeft van zijn trouwring 3 hartvormige hangertjes laten maken voor zichzelf, mijn zusje en ik. Ik draag het niet heel vaak (ben ook bang dat de kleintjes het per ongeluk kapot trekken) maar het is voor mij heel waardevol en op belangrijke dagen zoals toen we naar de notaris gingen voor het tekenen van het koopcontract van ons huis draag ik hem zeker, als een soort extra 'steun'. Vind het zo bijzonder dat hij die ring 30 jaar heeft gedragen en dat ik daar nu een stukje van heb.

18. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Jocey, ik heb precies hetzelfde!! Aleen die van mij ligt in een stolp ergens in een doos op zolder ;)
    Ik heb er ooit een ketting voor gekocht, met de gedachte dat ik hem ooit zou gaan dragen. De verkoopster schudde flink met het balletje en zei:" oh er zit geen belletje??" Ik:" nee!, mijn vader zit er in!"..... Je had haar hoofd moeten zien :D

19. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Ts doe er wat mee, waar jij je goed bij voelt en laat je niets opdringen.

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Je had het gezicht van mijn partner moeten zien.

"K., dit is je schoonvader, pa dit is K."
    *gooit doosje inclusief ketting+hanger naar partner*

Ik geef het later wel aan mijn kind ofzo. Ik weet het anders ook niet. Dat hij er maar lekker mee opgezadeld zit, LOL! :D Dát vind ik dan wel weer humor. In plaats van een familie-erfstuk een erfstukfamilie. Whahahaha.

Deel Deze Pagina