Dag dames, Ik ga vanavond een ovenschotel met spinazie (deelblokjes) en zalm maken. Nu is zo'n schotel altijd veel te veel voor ons en vries ik meestal de helft in van een ovenschotel. Maar mag dit ook met spinazie? Kan ik het dan weer gewoon opwarmen? Je mag spinazie toch niet opnieuw opwarmen i.v.m. nitrietvorming? Of is dat achterhaald? En geldt dit uberhaupt ook voor diepvriesspinazie? Alvast bedankt voor de reacties!
zal het maar niet doen spinazie mag je niet vooe een 2e keer opwarmen de nitraat word nitriet en dat is schadelijk
Los van het nitraat/nitriet verhaal.. Twee keer invriezen betekent ook twee keer ontdooien. Daardoor neemt het aantal bacteriën toe, vermindert de kwaliteit van de producten en stijgt de kans op een voedselvergiftiging. Vries ontdooide producten dus niet meer in.
Dat is achterhaald.. kijk maar op de website van het Voedingscentrum: Kan ik spinazie opnieuw opwarmen? | Voedingscentrum Alleen wordt daar dus gesproken over het bewaren in de koelkast en kan ik niks terugvinden over invriezen...
Bedankt voor de link Chiggy. Ik had ook al een beetje gegoogled, maar vind heel tegenstrijdige verhalen. Ik vind het ook zo zonde om de helft weg te moeten gooien... maar ja, als het echt onverstandig is dan vries ik het natuurlijk niet in.
Je kan het ook wel weer voor de 2e keer opwarmen maar niet meer opnieuw invriezen. (Mijn koelkast is volgens mij alleen warmer dan 4 graden.)
Heeft weinig met spinazie te maken, maar inderdaad, iets wat uit de vriezer komt, mag je niet opnieuw invriezen. Wordt het niet bepaald gezonder van. Ik zou het gewoon in de koelkast zetten, dan maar 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Ja ik kijk altijd gewoon op de website van het Voedingscentrum ipv te gaan Google-en, lijkt mij wel een betrouwbare bron. Ik zou het denk ik ook niet opnieuw invriezen maar het misschien 2 dagen achter elkaar eten (het dus gewoon in de koelkast bewaren) Veel weggooien is ook zo zonde
Invriezen& weer ontdooien zou ik ook niet doen. Maar opwarmen wel. Zeker als je er rekening mee houdt het niet te vaak te doen, die week niet meer nitraathoudend spul te eten, en er geen vis bijzit..
Ik zou het wel weer invriezen, omdat de eerste keer invriezen is gebeurd door de fabrikant die het veel beter en vooral veel sneller doet dan jouw vriezer (zeer snel afkoelen en daarna zeer snel invriezen in een schone ruimte. Bacteriegroei speelt daarom een minder grote rol. Het verhaal wordt natuurlijk anders als je het 2 keer zelf invriest.
Het is toch niet gezond om spinazie (sowieso nitraatrijke groente) met vis te eten. Vormen in combinatie nitrosomen of zoiets, wat kankerverwekkend kan zijn.
Nou, ik heb het goed opgelost hoor! Mijn broer en schoonzusje kwamen mee eten!! We hebben er allemaal heerlijk van gegeten en het is bijna allemaal op gegaan!! Dank voor alle reacties. Hoewel ik me nog wel afvraag waarom je de combinatie spinazie en zalm (vis) niet zou mogen eten? Dat doen toch heel veel mensen? Is juist lekker!
Bron: Waarom mag ik geen vis met spinazie of sla eten? | Voedingscentrum Waarom mag ik geen vis met spinazie of sla eten? Het Voedingscentrum adviseert om nitraatrijke groente, zoals spinazie, niet te combineren met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Deze combinatie kan namelijk nitrosaminen laten ontstaan. Nitrosaminen zijn in proefdieronderzoek in verband gebracht met de vorming van kanker. De volgende groenten zijn nitraatrijk. Ze bevatten meer dan 1000 mg nitraat/kg. Andijvie Raapkool Radijs Selderij Paksoi Rammenas Chinese kool Postelein (Rode) biet Kervel Raapstelen Spinazie Kool Venkel Waterkers Het nitraatgehalte in spinazie is de laatste jaren verminderd, maar in combinatie met vis blijft het risico op de vorming van nitrosaminen onveranderd aanwezig. Nitraatarme groenten zijn bijvoorbeeld asperges, aubergine, bloemkool en broccoli, maar ook tomaten en wortelen. Het gemiddelde nitraatgehalte in deze groenten is 200 mg/kg. Chips, daar gaan mijn vissticks en spinazie . Zalm kan dus wel.
Blik op eten: Nitraat Spinazie en vis: schadelijk? NEE! | Koken Hoop stampij om nix vh voedingscentrum