Ovenschotel met spinazie opwarmen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mijnhumpie, 31 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Ik ga vanavond een ovenschotel met spinazie (deelblokjes) en zalm maken. Nu is zo'n schotel altijd veel te veel voor ons en vries ik meestal de helft in van een ovenschotel.

Maar mag dit ook met spinazie? Kan ik het dan weer gewoon opwarmen? Je mag spinazie toch niet opnieuw opwarmen i.v.m. nitrietvorming? Of is dat achterhaald? En geldt dit uberhaupt ook voor diepvriesspinazie?

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nope.

3. geriannes

geriannes Actief lid

8 jun 2009
    128
    0
    16
    in de horeca
    dedemsvaart overijssel
    zal het maar niet doen spinazie mag je niet vooe een 2e keer opwarmen de nitraat word nitriet en dat is schadelijk

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik zou het niet doen.

5. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Los van het nitraat/nitriet verhaal..
    Twee keer invriezen betekent ook twee keer ontdooien. Daardoor neemt het aantal bacteriën toe, vermindert de kwaliteit van de producten en stijgt de kans op een voedselvergiftiging.
    Vries ontdooide producten dus niet meer in.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
  7. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de link Chiggy. Ik had ook al een beetje gegoogled, maar vind heel tegenstrijdige verhalen.

Ik vind het ook zo zonde om de helft weg te moeten gooien... maar ja, als het echt onverstandig is dan vries ik het natuurlijk niet in.

8. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Je kan het ook wel weer voor de 2e keer opwarmen maar niet meer opnieuw invriezen.

(Mijn koelkast is volgens mij alleen warmer dan 4 graden.)

9. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Heeft weinig met spinazie te maken, maar inderdaad, iets wat uit de vriezer komt, mag je niet opnieuw invriezen. Wordt het niet bepaald gezonder van.

Ik zou het gewoon in de koelkast zetten, dan maar 2 dagen achter elkaar hetzelfde.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja ik kijk altijd gewoon op de website van het Voedingscentrum ipv te gaan Google-en, lijkt mij wel een betrouwbare bron.
    Ik zou het denk ik ook niet opnieuw invriezen maar het misschien 2 dagen achter elkaar eten (het dus gewoon in de koelkast bewaren)
    Veel weggooien is ook zo zonde :D

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Invriezen& weer ontdooien zou ik ook niet doen. Maar opwarmen wel. Zeker als je er rekening mee houdt het niet te vaak te doen, die week niet meer nitraathoudend spul te eten, en er geen vis bijzit..

12. Piekelotje

Piekelotje Actief lid

6 jan 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan toch ook gewoon wat minder maken?

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik zou het wel weer invriezen, omdat de eerste keer invriezen is gebeurd door de fabrikant die het veel beter en vooral veel sneller doet dan jouw vriezer (zeer snel afkoelen en daarna zeer snel invriezen in een schone ruimte. Bacteriegroei speelt daarom een minder grote rol. Het verhaal wordt natuurlijk anders als je het 2 keer zelf invriest.

14. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Je mag spinazie gewoon nog een tweede keer opwarmen hoor.

15. chatty

chatty Niet meer actief

Het is toch niet gezond om spinazie (sowieso nitraatrijke groente) met vis te eten.

Vormen in combinatie nitrosomen of zoiets, wat kankerverwekkend kan zijn.

16. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik heb het goed opgelost hoor! Mijn broer en schoonzusje kwamen mee eten!! :D

We hebben er allemaal heerlijk van gegeten en het is bijna allemaal op gegaan!! :)

Dank voor alle reacties. Hoewel ik me nog wel afvraag waarom je de combinatie spinazie en zalm (vis) niet zou mogen eten? Dat doen toch heel veel mensen? Is juist lekker!

17. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Bron: Waarom mag ik geen vis met spinazie of sla eten? | Voedingscentrum

Waarom mag ik geen vis met spinazie of sla eten?

Het Voedingscentrum adviseert om nitraatrijke groente, zoals spinazie, niet te combineren met vis, schaal- en schelpdieren (uitgezonderd zalm en makreel). Deze combinatie kan namelijk nitrosaminen laten ontstaan. Nitrosaminen zijn in proefdieronderzoek in verband gebracht met de vorming van kanker.
    De volgende groenten zijn nitraatrijk. Ze bevatten meer dan 1000 mg nitraat/kg.
    Andijvie
    Raapkool
    Radijs
    Selderij
    Paksoi
    Rammenas
    Chinese kool
    Postelein
    (Rode) biet
    Kervel
    Raapstelen
    Spinazie
    Kool
    Venkel
    Waterkers
    Het nitraatgehalte in spinazie is de laatste jaren verminderd, maar in combinatie met vis blijft het risico op de vorming van nitrosaminen onveranderd aanwezig. Nitraatarme groenten zijn bijvoorbeeld asperges, aubergine, bloemkool en broccoli, maar ook tomaten en wortelen. Het gemiddelde nitraatgehalte in deze groenten is 200 mg/kg.

Chips, daar gaan mijn vissticks en spinazie :p.
    Zalm kan dus wel.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Deel Deze Pagina