Nou ons katje heeft aan een kwartier spelen niet genoeg hoor op een werkdag spelen we sochtends een halfuur met haar voor we weggaan... en dan nog heeft ze gewoon de kerstboom half leeggehaald en de kamerplanten uitgegraven als we eind van de middag thuiskomen. Daarna mag ze dan ook nog graag een uurtje ravotten met mijn zoontjes, of buiten mee voetballen en dan is ze wel een beetje moe en gaat ze tegelijk met de jongens naar bed, heel schattig. Het zal wel minder worden als ze ouder wordt denk ik.
Onze kat trekt het pension niet, ook al heeft het een supermooi verblijf, ook buiten. Onze buurman zorgt voor hem. Geeft elke dag water en voer, laat hem soms naar binnen en soms naar buiten. Gaat heel goed en de buurman vindt het leuk om te dpen.
Ik vind het echt een heel vervelend dilemma, ik voel me bij voorbaat en sowieso schuldig. We hebben altijd katten gehad en ook altijd thuis gelaten, maar dan waren ze met méér. Nu is ze maar alleen. Maar aan de andere kant weet ik ook dat het veel stress oplevert voor een kat om uit het vertrouwde plekje gehaald te worden, zeker met binnenkatten. Kortom, ik weet het dus nog niet. Ik vind een half uurtje oppas per dag gewoon echt te kort.
Onze katten gaan altijd naar een ‘kattenvrouwtje’. Zij past op katten, in haar eigen huis. Heel fijn! Een van onze katten heeft epilepsie en heeft elke 12 uur medicatie nodig. Zij is hier heel stipt in en we vertrouwen haar volledig!
Wij hebben hier in de buurt een boerderij met een dieren/katten-hotel erin, en ik lees alleen maar positieve recensies op internet. Ik denk dat we voor de zomer sowieso maar een keer gaan kijken, misschien is het er inderdaad wel heel fijn. Anders heb ik heus wel een vriendin die haar wil verzorgen, maar dan zal ze toch nog het grootste deel van de dag/nacht alleen zitten. Getsie ik word er gewoon nu al naar van. (en hierom wilde ik dus ook eigenlijk geen kat meer. )
Ik ben zelf katten oppas, ik spreek met de eigenaar af hoe vaak per dag ik langs ga, en ik ga altijd minimaal een half uur. In principe blijft de kat (of de katten) binnen, omdat je echt niet wilt dat er een katje vermist raakt als het baasje op vakantie is. Ik besteed altijd veel tijd aan het spelen en verzorgen van de kat, en zorg er ook voor dat er even een stofzuiger door het huis is gehaald en het opgeruimd is als de eigenaar weer thuis komt. Ook stuur ik iedere dag een leuk verhaaltje met foto's. Zo leuk om te doen
Als wij op vakantie zijn past een van de buren op de kat, zodra het buiten mooi weer is, staat onze achterdeur de halve dag open waardoor onze kat zelfstandig in en uit kan lopen. Als het buiten koud is, dan gooien de buren haar 's ochtends naar buiten en 's avonds weer naar binnen, of eerder, want onze kat gaat gerust voor het raam van de buren miauwen als ze naar binnen wil. Op dit moment zijn onze buren op vakantie en pas ik op hun kat. Daar kom ik dus ook 2 keer per dag, uiteraard doe ik dan gelijk de gordijnen open en dicht en ruim ik de post op.
Ik laat mijn kat thuis. Wij hebben een kattenluik (op chip) in de bergingdeur. Daar staat haar eten, drinken en mand. Volgens mij is de vertrouwde omgeving het beste voor een kat.
Onze kat liet ik eerst thuis tot ze het hele vloerkleed had onder gepist tijdens een lang weekend weg. Daarna 3 x ofzo naar een pension geweest. De laatste keer vorig jaar tijdens de wintersport samen met onze Ragdoll die we er intussen bij hadden. Alleen hebben ze die niet zijn eigen voer gegeven wat we mee hadden gegeven en was nog 3 weken daarna aan de diarree. Echt een feestje met een langharige kat . Sindsdien blijven ze samen thuis en zorgen de buren ervoor. En mijn ouders komen eens per week langs om een uur koffie te drinken en te knuffelen.
Wij laten de katten ook altijd thuis, mijn ouders komen dan soms 1x paar uur langs of 2x wat korter per dag. Nou slopen mijn katten verder niks. Mijn katten zouden echt ongelukkig worden als ze ergens anders zijn.. Ik heb toen ze kitten waren geprobeerd om ze regelmatig naar mijn ouders te brengen, in de hoop dat ze met vakanties bij hun konden blijven.. maar ze hebben daar nooit aan kunnen wennen helaas. dus dat doen we niet meer. Niet veel katten kunnen daar tegen denk ik.. Mocht je op zoek gaan naar katten hotel of ander adres, zou ik dat echt paar keer uitproberen voordat je op vakantie gaat. Misschien op zoek gaan naar iemand die inderdaad langer wilt komen dan een halfuurtje.
Als wij gaan, past de buurvrouw op onze kat. Ze laat hem meerdere keren per dag naar buiten en naar binnen en knuffelt hem ook heel vaak. Laatste keer was midden in de zomer en toen liep hij ook bij hen naar binnen of ging bij hen in de tuin zitten. Nu is onze kat sowieso heel geliefd in de buurt. Er zijn er niet zoveel hier en veel mensen vinden hem schattig. Geen aandacht tekort dus tijdens onze afwezigheid ❤️
De afgelopen jaren gingen onze oudjes altijd naar het pension. Ze waren daar al gewend ondertussen en de zorg is prima! 1 oudje is overleden, we hebben nu 2 kittens er bij, en dus zijn de kosten nu echt te hoog. Voor de zomervakantie heb ik gekozen voor een oppas aan huis. Mijn buuf kan ze s’ochtends er uit laten, de oppas laat ze dan er in. Ik wil geen kattenluikje dus dit is een goede oplossing. Het liefst bracht ik ze naar het pension, maar goed, dat is dus echt te duur.
Wij gaan een paar dagen weg. We hebben onze poes een maand of 3 geleden overgenomen ( ze is 5) ze komt soms ook boven. Vriendin van mij komt voor haar zorgen. Zal ik ze beneden in de huiskamer laten of ook vrije toegang tot boven geven?
Hier past ons oppasmeisje op de kat. Gewoon gevraagd of ze dat ook leuk vond om te doen. Ik geef haar altijd 5 euro per dag, dan verdiend ze er ook nog een leuk zakcentje mee! Hoelang ze blijft mag ze zelf weten, bij minder tijd is kort ook prima en heeft ze veel tijd blijft ze wat langer. Onze kat zou ook niet kunnen aarden in een pension, misschien als je ze van jongs af aan went wel, of als je een hele open kat hebt maar onze is er geen "type" voor.
Hier deed de buurvrouw altijd eten geven. Op ochtend eten en naar buiten, op namiddag eten en weer naar binnen. Nu is onze kat dood, maar wij passen nog wel altijd op de buurkatten.