Wat doen met onze tuin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nescio, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Hoop hier wat inspiratie op te doen. Wij zijn begin januari verhuisd naar ons nieuwe huis. Er was ontzettend veel werk aan (hebben in principe alles verbouwd) en de tuin was afschuwelijk ouderwets, belegd met oranje jaren zeventig tegeltjes, met aan de achterkant een border met wat plantjes.

We hebben al die tegels eruit gebroken en daaronder lag een mengeling van zand en heel fijne steentjes. Inmiddels is alles vlak gemaakt, we hebben de border 'geconcentreerd' aan een kant, wat bloemen en planten erin gezet en een klein reepje (denk 6 m2) gras gezaaid.

Nu is de vraag, wat te doen met de rest? Er ligt nu zand en de ondergrond is vlak. Via de schuifpui in de keuken loop je direct de tuin in. Op het eerste stuk van de tuin, zo'n 5 m, hebben we houten terrasbalken gelegd.

Het is geen grote tuin, 25 m2 max. Wat zouden jullie doen? Houten terrastegels leggen? Kunstgras (voor nu, ook leuk voor onze dochter)? Verder gazon aanleggen? De border houden of juist niet?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Heb je er een foto van?

3. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Volledig gras kan ik niet aanraden, dat heb ik hier en elke dag nog "spijt" van. Het is enorm onderhoudsintensief en op plekken waar bijvoorbeeld weinig zon komt voer je een continu gevecht met mos en kale plekken.

Helemaal met kinderen (maar ook zonder ;)) wil je eigenlijk als het mooi weer is de deur open kunnen doen en naar buiten kunnen zonder eerst van alles in je tuin te moeten doen.

Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar mooie tegels. Iets van groen en plantjes is natuurlijk wel leuk dus een border vind ik persoonlijk altijd wel leuk.

Moet er wel bij vertellen dat ik geen groene vingers heb en niet altijd "tuintijd/zin" heb, dus wellicht dat ik daardoor zo een hekel heb aan gras. Ik heb mij wel verkeken op het werk wat het met zich mee brengt!

(volgend jaar gaat het gras er dus ook uit en komen er tegels in, ik kan niet wachten! ;)).

Maar inderdaad, heb je een foto? Dat is makkelijk voor het geven van tips.

4. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik zou gras zaaien, en de border zeker houden. Dat geeft geur en kleur aan je tuin. En ik vind het fijn om de seizoenen te kunnen volgen adhv de bloemen en planten. Wel opletten welke planten je zet voor je kindje (niks giftig of met stekels of doornen).

Kunstgras zou ik niet doen, dat hadden wij vroeger thuis onder de schommel en speelplek, daar krijg je pijnlijke schaaf- en brandwonden vanals je daarop valt. Nu hebben wij hier in onze tuin rubbertegels onder de speelplek. Dat valt veel zachter.

Wat verder nog leuk is in een kleine tuin: een klimplant (clematis bvb) of druivelaar, hanging baskets (niet enkel voor bloemen, ook ideaal voor aardbeitjes of snacktomaatjes), of wat potten met bloemen (eventueel ophangen of op rekje tegen een tuinmuur). Dan nog een schaduwdoek (neemt veel minder plaats in dan een parasol) en laat de zomer maar komen.

5. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Wij hebben het met het oog op de kindjes nu gewoon eigelijk saai gehouden. het grootste gedeelte gewoon een rechttoe rechtaan grasvlak, een tegel terras aan het huis (bij de schuifpui) en een tegelterras helemaal achter in de tuin (met een pad er naar toe) Wat seizoensbloemen in een pot (kan onze dochter iig niet plat walsen) en aan één kant van de tuin in de grond hortensias. Die hebben al wat te lijden gehad danzij een driewieler, ballen, grijpgrage peuter etc.

Het is zo echt heel makkelijk te onderhouden en voor de kindjes ideaal. Ze kunnen rondrennen (nou ja, nu doet de jongste dat nog niet ;)) rond fietsen wat ze willen en onze peuter kan zelf de glijbaan op en af (staat op het gras) zonder dat ik bang hoef ze zijn dat als ze valt ze op harde tegels valt. Er staat ook nog een schommel en een speelhuisje. Echt een kinder tuin ;) Over een paar jaar zullen we hem denk ik wat spannender maken.

Edit; vergeet helemaal dat we nog een gigantische vijver hebben :p Maar die is opgemetseld en er liggen platen op zodat het veilig voor de kindjes is.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties tot zover! Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen die een beetje up to date is. Op het moment zit mijn man de terrasbalken vast te schroeven :D

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou de plantenborder wel houden, ik vind de meeste tuinen zo kaal. Gewoon opletten dat je planten hebt die niet gaan woekeren of waar je veel werk aan hebt met snoeien, dan hoef je echt geen groene vingers te hebben.
    In een kleine tuin staan bijv. leibomen ook leuk, staan ook niet in de weg. Verder ben ik benieuwd naar de foto's, dan kan ik er misschien wat meer over zeggen.

8. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Border houden! Maar ik ben dan ook een bordermens :p
    Ik zou 35/65 verdelen, 35% gras om lekker op te ravotten en 65% tegels.

Deel Deze Pagina