Fiscaal partnerschap wanneer partner buitenlands inkomen geniet.

Discussie in 'De lounge' gestart door Kris81, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ha dames,

Vriendlief en ik gaan trouwen. Hij is Duits, ik Nederlands. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe het zit met een fiscaal partnerschap wanneer je partner een buitenlands inkomen geniet maar ik kom er nog niet echt uit. Ik ga ook sowieso contact opnemen met notaris.

Is het mogelijk om een fiscaal partnerschap aan te gaan op deze wijze? Ooit heb ik eens begrepen dat je dan kunt kiezen voor of het Nederlandse belastingstelsel, of het Duitse maar google is er ook niet echt helder over :D. Zo ja, dan moeten we gaan kijken welk stelsel voor ons het meest voordelig is. Zo nee... kunnen we dan het beste uit beide werelden meepikken? Vast niet, zou mooi zijn :cool:.

Iemand hier ervaring mee?

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
  3. KimK

KimK Niet meer actief

Je kunt geen fiscaal partnerschap aangaan. Je bent of wel of niet fiscaal partners. Waar gaan jullie wonen? Je kunt beter een belastingadviseur bellen ipv een notaris want die weet hoogstens iets over de nederlandse belasting, en daar waarschijnlijk nog niet eens alles van, dus laat staan wat hij weet over grensoverschrijdende belastingen...

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou eens met een goede accountant gaan praten, die weten die soort dingen!

5. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Onzin. Natuurlijk ben je niet zomaar wel of geen fiscaal partner. Een fiscaal partnerschap kun je wel degelijk aangaan als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Alleen als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt ben/wordt je het automatisch van elkaar

6. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Dat is onzin, ik woon samen met mijn vriend. Zijn niet getrouwd en geen geregistreerd partnerschap en zijn toch echt fiscale partners.

7. KimK

KimK Niet meer actief

Ik bedoel dat je niet een fiscaal partnerschap an sich aan kunt gaan. Je bent door omstandigheden, zoals bijv huwelijk, fiscaal partner. Daarnaast ben je in veel meer gevallen WEL fiscaal partner niet alleen bij huwelijk of geregistreerd partnerschap, zoals samen een huis en kind.

8. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Dat huwelijk komt er dus aan (en het kind is ook onderweg :D).

We moeten sowieso bij een notaris e.e.a. Op papier laten zetten. Hierop vooruitlopend heb ik hem bij een andere afspraak al wat korte vragen gesteld en hij vertelde dus over dat fiscale partnerschap. Maar dat van die belastingadviseur/accountant is ook een goed idee. Dat had ik ook zelf kunnen bedenken :D.

Maar het Nld-Duitse aspect maakt het wat gecompliceerder.

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Bedoel je geen toeslagpartners?

Ik ben sinds vorig jaar fiscaal partner en we wonen al. 8 jaar samen

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Het hangt er niet alleen vanaf waar jullie beiden werken, maar ook waar jullie gezamenlijk wonen.

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Fiscaal partnerschap werkt niet als je partner gewoon in Duitsland belasting betaalt. Het Finanzamt werkt daar niet aan mee en bij fiscaal partnerschap moet je bovendien over het totale inkomen voor 90% belasting in Nederland betalen.

12. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Maar daar zeg ik toch niks over?

13. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    En dat is bij ons het geval inderdaad. Ik probeer ondertussen contact te krijgen met de afdeling buitenland bij de belastingdienst ;).

14. Fransa

Fransa Niet meer actief

Wat is de woonsituatie nu en straks? Ik woon in FR maar werk er niet. Toch betaal ik wel mn inkomstenbelasting in FR omdat ik daar ingezetene ben. Tis natuurlijk een ander land maar zou het in andere EU landen niet hetzelfde zijn?

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ah in dat geval zal het geen probleem moeten zijn.

16. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    We hebben momenteel nog beiden een huurhuis in Nederland en Duitsland. Ivm zijn werk blijft dat huurhuis ook. Hij is daar ingezetene, ik hier. In de toekomst gaan we hier kopen, maar ook dan blijft het appartement in Duitsland ivm hij niet elke dag op en neer kan. Ik kwam er niet door bij de belastingdienst, verassend :D.

Hij is een dag of 4 gemiddeld thuis, in Nederland. Er schijnen vlg mijn beperkte info verschillende regels per land te zijn.

Deel Deze Pagina