Wij hebben dit jaar 4000 afgelost, rente daarover was denk ik zo'n 50 euro, we besparen 15 euro per maand. Dus dat loont wel.
Ts, je mag tot eind dit jaar zoals al eerder gezegd extra boetevrij aflossen als je huis onder water staat. Om te weten of dit zo is kan je je hypotheekinstantie bellen. Ze hebben mij kunnen vertellen hoeveel ons huis in waarde lager is dan de hypotheek die we er op hebben staan. Dit verschil +10% de hypotheek mag je aflossen. Wij hadden tweede hypotheek (relatief klein hypotheekbedrag) en dit hebben we door deze regeling helemaal af kunnen lossen (boetevrij), dit scheelt ons een hoop per maand. Ik heb zelf hiervoor de hypotheekverstrekker gebeld zonder tussenkomst van een adviseur.
Wat ik bedoel is dat je als je niet aflost over dat bedrag spaarrente zou hebben ontvangen. Het gaat erom dat box 3 heffing vrijwel wegvalt tegen de spaarrente. Tuurlijk kan het lonen om af te lossen.
@Nijntje: ons huis staat niet onder water. De hypotheek is momenteel ongeveer 70% van de huidige waarde van het huis (staat ook in de openingspost). Of bedoel jij misschien iets anders met onder water staan? Misschien ben ik verder in het algemeen niet zo duidelijk geweest over onze wens om te verhuizen. Het verhuizen doen we liefst op korte termijn maar uiterlijk over enkele jaren. Het probleem is dat we op dit moment nog geen huis hebben gevonden dat volledig aan onze wensen voldoet (of kan voldoen na wat aanpassingen). Zodra we zo'n huis echter wel vinden dan gaat ons eigen huis in de verkoop (met als risico dat het gewenste nieuwe huis eerder is verkocht dan ons huidige huis). Volgens de 3 makelaars die we onlangs over de vloer hebben gehad voor een waardebepaling van ons eigen huis zou ons huis relatief snel verkocht moeten kunnen zijn, dus vandaar deze aanpak. Verandert dit het beeld? Ik bedoel, als we op relatief korte termijn zouden verhuizen dan is het qua maandlasten volgens mij interessanter om de spaar- en aflossingsvrije hypotheek te behouden, want wat we nu aflossen moeten we vervolgens annuitair opnemen. Annuitair bijlenen moeten we dan overigens nog steeds, maar dat valt goed te doen op 1 salaris. Ik begreep ook dat wanneer we zouden verhuizen we de nieuwe rente mogen overnemen op onze huidige hypotheek, dat zou dus ook aantrekkelijk zijn. Ik denk dat de beste aanpak afhankelijk is van hoe snel we gaan verhuizen. Bij snel verhuizen niets aflossen, maar bij later pas verhuizen zo veel mogelijk aflossen? Klopt dat? De moeilijkheid ligt hem hier vooral in dat we niet exact weten wanneer we gaan verhuizen. Het kan al snel zijn, maar ook nog een paar jaren duren (als we tussentijds zwanger zouden worden dan zouden we bijvoorbeeld wachten met verhuizen).
Maar je hypotheek hangt toch aan je huis? Als je gaat verhuizen ben je die aflosvrije toch sowieso kwijt.
Klopt. Maar we zitten nu op 112000 aflossingsvrij en ik heb ik geen om als ik 57 ben daar nog een hypotheek voor af te sluiten . Dus we lossen zelf af elk jaar.
ik had staan aflossen maar ik bedoelde de fiscale aftrek. excuses. Nu is het max 52% en wordt geleidelijk lager, daalt tot 38%.
Box 3 heffing over 4000 zou 48 zijn geweest. Dat is wat ik bedoel, maar als je niet in box 3 zit heb je met mijn opmerking niet veel van doen. Nogmaals het was bedoeld voor mensen die roepen dat je als je niet aflost box 3 kunt betalen (voor zover boven het heffingvrij vermogen) en wat ik zeg is dat daar ook spaarrente tegenover staat, hetgeen min of meer tegen elkaar wegvalt. Hoop dat het nu duidelijk is.
Ik dacht dat als je binnen een half jaar een nieuw huis koopt, je je oude hypotheek mee kunt nemen. Als je naar een duurder huis gaat, kun je voor het resterende bedrag een nieuwe hypo afsluiten. En dat is dan alleen een annuitaire of lineaire als je recht op renteaftrek wilt houden.
Een tip bij ons is het 10 procent per jaar... Dus in december 214 10 procent? Dag mag je in januari 2015 weer 10 procent... Wie weet heb je hier nog wat aan.
Na 30 jaar moet je toch een nieuwe hypotheek afsluiten? Volgens mij is de rente daarvan niet aftrekbaar.
Ik nu snap ik het . Zoveel geld hebben wij niet , wij lossen puur af om later niet met een hoge hypotheek te zitten. Zou het geld graag op mijn spaarrekening laten....