Wat doen op eigenlijk uitgerekende datum?

Discussie in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' gestart door mariekek, 26 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariekek

    mariekek Nieuw lid

    26 mrt 2017
    3
    0
    1
    Hoi allemaal,

    Vraagje: hebben jullie iets speciaals gedaan op de eigenlijk uitgerekende datum na het verliezen van jullie kindje?

    Ik ben 30 december 2016 moeder geworden van Lars*. Hij werd te vroeg geboren bij 23 weken en is kort na de bevalling overleden. Waarschijnlijk is de reden een zwakke baarmoederhals (baarmoederhalsinsufficiëntie).
    28 april was de eigenlijk uitgerekende datum. Dit zal een moeilijke dag worden denk ik, en ik wil deze niet zomaar voorbij laten gaan. Maar ik weet niet goed wat te doen. We dachten er aan om een klein deel van de as uit te strooien, maar ik weet nog niet zeker of ik dit dan wil doen.

    Wat hebben jullie gedaan?

    Groetjes Marieke
     
  2. TS2016

    TS2016 Actief lid

    3 jan 2017
    118
    4
    18
    Ik volg mee! Ik ben zelf een dag voor jou bevallen met 21wk en voor mij nadert de uitgerekende datum ook. Ik weet niet zo goed wat we moeten doen :(
     
  3. Corinne83

    Corinne83 Actief lid

    19 apr 2016
    274
    12
    18
    Ik heb zelf niet echt iets bijzonders gedaan op de uitgerekende datum. De kans dat het kindje precies op die datum geboren zou worden is erg klein. Bij ons was het afgelopen week een jaar geleden dat onze zoon met 22 weken is geboren en ik heb met onze dochter taartjes gebakken, ze mocht een kaarje uitblazen en we hebben met zn 3en een wensballon opgelaten. Het enige wat ik kan zeggen is, doe wat goed voelt. Sterkte beiden
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.845
    3.609
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wij gaan ieder jaar naar de begraafplaats waar de as uitgestrooid is.

    Voor ons is de uitgerekende datum kerstmis.

    De eerste jaren gingen we altijd met kerst, nu gaan we de week van kerst.
     
  5. Sam01

    Sam01 Actief lid

    4 dec 2015
    423
    6
    18
    NULL
    NULL
    Wij houden meer de geboorte- en sterfdag aan. Maart dit jaar was het een jaar geleden en heb ik exact op die datum de BRP geregeld, dit had bij ons namelijk wat haken en ogen.
    Op de uitgerekende datum zijn we wel even naar een kapel/bedevaartsoort in de buurt gegaan en kaarsen aangestoken, terwijl ik helemaal niet gelovig ben ;) Aangezien het meer een gecalculeerde datum is, houdt ik de geboortedatum aan in de komende jaren.
     
  6. mariekek

    mariekek Nieuw lid

    26 mrt 2017
    3
    0
    1
    @Sam01: ja in de toekomst zullen wij ook de geboorte- en sterfdag aanhouden. Maar nu wil ik eigenlijk ook wel iets met de uitgerekende datum doen omdat dat toch een confronterende dag zal zijn denk ik.
     
  7. Maris22

    Maris22 VIP lid

    7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Voor ons is het volgende week 9 jaar geleden dat ons zoontje werd geboren en overleed met 22 wk zwangerschap.
    Weet nog dat wij dat jaar op de uitgerekende datum (22aug'08) feestweek hadden in dorp hier. Wij hebben toen besloten om met onze vrienden er een gezellige middag en avond van te maken en het was een zonnige dag. Uiteraard hebben we er bij stil gestaan. Totdat we smiddags bij de feesttent stonden en onze juwelier belde dat mijn gouden hanger (afdruk van zijn voetje) klaar was en ik hem kon ophalen... Voor mij was dat een teken dat het precies op die dag zo moest zijn en dat was heel bijzonder!
    Nu jaren later sta ik er zeker nog wel bij stil,maar herdenken wij zijn geboorte/sterf dag...
    Heel veel sterkte gewenst voor jullie,dikke knuf!
     
  8. Springday

    Springday Fanatiek lid

    20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    wij hebben niks gedaan op de uitgerekende datum. Ik heb ook niet zoveel met die datum, geen van mijn kinderen zijn op de uitgerekende datum geboren dus dat zal zij vast ook niet zijn geweest. Wij doen wel elk jaar iets met haar geboortedag. Afgelopen jaar zijn we met de kinderen en onze ouders tapas gaan eten. Het blijft toch fijn om met je naasten samen te zijn op die dag. Daarna laten we dan ook altijd wensballonnen voor haar op.
     
  9. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Lastig he... ik ben afgelopen januari met ruim 22 weken bevallen en in mei komt de uitgerekende datum er ook aan.

    De kans dat ze ook daadwerkelijk op die dag was geboren is natuurlijk klein, maar het is wel de datum waarop haar uiteindelijke termijn gebaseerd is.
    Ik neem zelf die dag vrij van m'n werk, merk namelijk dat ik het met bepaalde data flink lastig heb en dan is het voor iedereen maar fijner dat ik gewoon thuisblijf ;) Denk idd wel even langs haar grafje en mss samen met mn man er een dagje samen weg van maken.

    Doe vooral wat voor je zelf goed voelt! Ook met de as uitstrooien, als het (nog) niet goed voelt, niet doen. Sterkte alvast.
     
  10. mariekek

    mariekek Nieuw lid

    26 mrt 2017
    3
    0
    1
    Bedankt voor jullie reacties.
    We gaan vrijdag, samen met naaste familie, naar een mooie plek in de natuur, waar we ook foto's hebben gemaakt op onze trouwdag. Denk dat we daar een klein beetje as uitstrooien. Ik wilde eigenlijk balon(nen) oplaten, maar die zijn heel slecht voor het milieu... Zoek nu naar een alternatief, mochten jullie nog iets weten..
    En daarna gaan we lunchen.
    Zo proberen we er toch een mooie dag van te maken en Lars mooi te gedenken.
    Sterkte voor jullie allemaal!
     
  11. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Hoi Marieke,

    Dat klinkt mooi!
    Een alternatief voor ballonnen kan misschien een bloem(en) zijn? Dat je er eentje achterlaat waar je zijn as uitstrooit en dat je zelf ook een bloem (dezelfde) mee naar huis neemt?

    Zo hebben wij dat op de begrafenis van ons dochtertje gedaan, een bloem op haar grafje en 2 bloemen mee naar huis voor ons twee. Ik vond dat zelf een mooie gedachte, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

    Veel sterkte!
     
  12. mariekek

    mariekek Nieuw lid

    26 mrt 2017
    3
    0
    1
    Dank je wel Toffepeer, dat is inderdaad een mooi idee! Ik dacht zelf ook aan iets met een bloem.
     
  13. Lotusbloempje

    Lotusbloempje Actief lid

    2 jun 2017
    345
    57
    28
    Vrouw
    Hoi iedereen, heb nog niet al de reacties gelezen. Ben afgelopen februari op net geen 24 weken bevallen en nadien is dan ons zoontje gestorven. Ik wad uitgerekend voor begin juni. Ik wad net terug aan het werk en had die week wel verlof genomen. Die week viel mij heel zwaar. We hebben een spreukje laten maken om op zijn grafje te zetten.
    Ergens ben ik 'opgelucht' (vind de juiste benoeming niet) dat die datum voorbij. Nu kan het 'ik was nu normaal zoveel weken ver' stoppen.

    Hier ook baarmoederhalsinsufficientie en dus bij een volgende zwangerschap een cerclage...
     
  14. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Wij hebben ook niks gedaan oo de uitgerekende datum. Het scheelde voor mij wel enorm dat ik al weer zwanger was. Wij herdenken hem net als de meeste op de dag dat hij geboren is
     

Deel Deze Pagina