Wat doen qua zwangerschapscursus?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Evi88, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Volgens de 'tijdlijn' van mijn verloskundige had ik me twee weken geleden al in moeten schrijven voor een zwangerschapscursus. Ik kan er niet uit wat ik daar nu precies van moet verwachten. In mijn omgeving hebben sommigen geen cursus gevolgd, alleen ondersteuning van een haptonoom, zwangerschapsgym.

Het is me echt onduidelijk wat het doel nu is en wat ik precies moet kiezen. Kan iemand me op weg helpen? Wat voor cursus hebben jullie gevolgd?

2. 2Cupcakes

2Cupcakes Actief lid

3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    Ik heb zelf geen cursussen gevolgd, ben wel in beweging gebleven door wandelen e.d.. Heb er bewust voor gekozen dit niet te doen, omdat ik weinig zin had sociaal te doen en veel contact te hebben met andere zwangeren die misschien wel eerder gingen bevallen e.d. Van mijn omgeving veel gehoord van mensen die via cursussen veel 'horror' verhalen te horen kregen, vandaar dat ik het niet zo'n fijn idee vond ook.

Het doel van de meeste cursussen leek, toen ik me inlas, proberen te ontspannen, contact met andere zwangere en verantwoord bewegen. Sommigen vinden dit hele fijne tijd voor zichzelf.

Ik weet dat je bij veel fysio praktijken een zwangerfit cursus kan doen, die kan je ook een aantal weken na de geboorte van je baby nog doen, om soepel te blijven en toch op een verantwoorde manier te bewegen. Misschien is dat iets?

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat wil je graag leren?
    Wat willen jullie graag leren?
    Dat is al keuze 1, wil je samen of alleen op cursus?

Zelf bij de eerste niks gedaan en een enorme horrorbevalling gehad.
    Bij de tweede hypnobirrhing gedaan en in bad bevallen, dit is zo goed bevallen dat ik inmiddels zelf hypnobirthing docent ben.
    Ik zie enorm de meerwaarde in van een man die ook betrokken is bij de cursus.
    Hypnobirthing is vooral gericht op eventuele angsten en het aanleren van ontspanning tijdens de geboorte.
    Veel hypnobirthing docenten geven ook een eendaagse cursus (zoals ik) net wat praktischer en “minder” veel tijd.

Hypnobirthing is absoluut niet zweverig maar zoek wel een docent uit die bij je past.
    Op de website van www.hypnobirthing-Nederland.nl kan je een docent bij jou in de buurt vinden.

4. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Je moet natuurlijk helemaal niks.

Ik houd helemaal niet van pufclubjes etc. dus ik heb nooit een cursus gedaan.

Maat als je het wel leuk vindt om met andere zwangere vrouwen iets te doen dan is er keuze genoeg. Hangen er bij je vk geen foldertjes van van alles en nog wat?

5. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Ik denk dat het inderdaad goed is je af te vragen wat je wilt leren. Er zijn vrouwen die niks doen en sommige zullen vast een mooie bevalling hebben, maar ik denk dat het doel van menig cursus wel is dat je leert hoe je weeen op moet vangen. Het lijkt me sowieso handig je te verdiepen in bevallen en wat er bij komt kijken. Het is maar net op welke manier het jou aanspreekt.

6. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Het is me nu pas echt duidelijk dat het gewoon geheel vrijblijvend is en vooral een manier is om me (ons) voor te bereiden op de bevalling. Bijzonder om te zien hoeveel verschillende mogelijkheden er voor zijn.

Ik ga eens rondkijken of iets me aanspreekt, hypnobirthing had ik bijvoorbeeld nog nooit van gehoord! Bedankt voor jullie reacties. Mochten er nog meer dames zijn die hun ervaring willen delen, graag :)

7. Love1987

Love1987 Niet meer actief

Ik heb bij de eerste wel een pufclub gedaan, van Icare, was wel grappig, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik toch voor hypnobirthing gaan.. Bij nr twee niks omdat ik al zo relaxed was en nr drie doe ik yoga via youtube en kijk af en toe een filmpje over hypnobirthing of buikdansend door je zwangerschap :roflmao:

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik doe de plaatselijk pufclub. Met name voor sociale contacten. Ik ben alleenstaand. En daarnaast zit het aan de overkant bij mij. Wel fijn want ben s avonds moe.

Ik had graag iets van hypnobirthing gedaan, maar dat is allemaal voor stelletjes hier in de omgeving utrecht. En een privéles is duur. Erg jammer!

9. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Iemand die ik ken geef cursussen hypnobirthing in de buurt van Utrecht. Voor koppels inderdaad. Maar ze biedt nu ook een beknoptere cursus aan die je ook alleen kunt volgen, heet “krachtig baren”. Misschien is dat iets waar je interesse in zou kunnen hebben?

www.bemindkind.nl

aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina