Prijs koop huis, maandlasten en inkomen (jaja nog een financieel topic)

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Hoe doen ze het toch.....:( Is een vraag die nog wel eens opgeroepen wordt als ik naar de prijzen van koopwoningen kijk.

Wij willen graag een eengezinswoning kopen, maar als ik dan kijk naar onze max hypotheek.....dan komen we niet zo heel ver in de buurt waar ik wil blijven wonen(nu huur app.). Mijn man heeft boven modaal inkomen. Tussen 45.000 en 50.000 per.jaar. Ik nu niets, maar had afgerond 11.600 voor 18uur in de week. Heb de. Berekening gemaakt met een inkomen van mij kant en zonder. Het is namelijk de bedoeling dat er van mijn kant ook weer een inkomen komt.

Nu dus mijn vraag, hoe doen jullie het?????

Prijs van je koophuis?
    Maandlasten hypotheek?
    Gezamenlijk jaar inkomen?

2. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik vraag het me ook wel eens af. Ik ga geen bedragen noemen hier, maar voorheen verdiende we allebij boven modaal en we hebben bewust een goedkoper huis gekocht met het oog op de toekomst met minder werken met kinderen. En als ik dan zag wat vrienden kochten met minder salaris. Als ik naar onze huidige situatie kijk ben ik toch blij dat we niets duurder gekocht hebben.

3. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ik heb gekeken naar mijn jaarinkomen en welke hypotheek het beste paste.
    Toen naar mogelijke huizen gaan kijken.
    Hier zijn de huizen niet duur en daardoor betaalbaar en kan dus geen vergelijking gaan neerzetten.

4. bij ons ging het eigenlijk verrassend makkelijk! Had ik niet verwacht! We hadden op dat moment een gezamenlijk inkomen van 45000. In principe had mijn salaris niet mee hoeven tellen, maar vanwege een lopende studieschuld moesten ze het voor de aanvraag wel even meenemen.

Ons huis kostte 180.000, uiteindelijk 195.000 hypotheek, ivm kosten koper en een nieuwe keuken.

We betalen maandelijks rond de 1.200; dit bedrag bestaat uit een gedeelte aflossing en een gedeelte rente. Doordat we aflossen wordt de rente steeds lager en dus ook het maandelijkse bedrag steeds lager. :)

5. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Gezamenlijk bruto jaarinkomen van 80.000 euro (nu nog dan...straks niet meer). Hypotheek van 258.000 en maandlasten zijn 1178 euro. Nu nog prima te doen. Vanaf volgend jaar gaan we minder werken, dan wordt ons bruto jaarinkomen 55.000. Dan wordt het toch wel wat krapjes :)

6. Beertje123

Beertje123 Actief lid

9 apr 2013
    149
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi! Wij hebben afgelopen december een huis gekocht(20 en 25 jaar oud) een rijtjes woning met 4 slaapkamers en 3 meter aanbouw.. Superhuis dus! Gezamenlijk inkomen op 55000 en het huis gekocht voor 195000.. Hypotheek per maand is 931 euro en we krijgen maandelijks 300 euro terug van de belasting.. Ik weet niet of je dat nu nog steeds krijgt omdat de regels verandert zijn.. Als dat bij ons weg zou vallen krijgen wij het ook wel een stuk zwaarder hoor..

7. O ja, dat vergat ik nog... Wij vragen de hypotheekrente-aftrek aan het eind van het jaar pas aan! Want we willen proberen om daar niet afhankelijk van te worden, omdat je maar nooit weet wanneer de overheid het gaat afschaffen!! :$

8. Beertje123

Beertje123 Actief lid

9 apr 2013
    149
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou trouwens gewoon een keer naar de hypotheekshop gaan bijvoorbeeld.. Neem je maandelijkse kosten plaatje mee en dan kan hij goed zeggen in welke categorie je een huis kan kopen.. En heb je bijvoorbeeld zelf al aan een maandbedrag gedacht? De berekeningen van internet zaten bij ons namelijk ook niet echt in de buurt.. Het is ook vooral wat je zelf er aan kwijt wil zijn en maandelijks wilt overhouden.. Succes!

9. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Dit hebben wij ook inderdaad. We wonen er nu 5 jaar en bij aankoop hebben we dit op jaarlijk gezet.. Wilde eerst kijken of we het zouden redden.. Tot nu toe redden we het nog steeds en het is toch een lekker spaarpotje eens per jaar :)

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dit vind ik wel een hele goeie! Ga het hier eens in de groep gooien.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij konden een leuke 2/1 kap kopen met een flinke tuin, oprit en garage e.d. Enkel gebaseerd op het salaris van mijn partner. Dit ligt iets boven modaal. Ons geluk is de overwaarde (65000) uit ons te koop staande huis.

12. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Dat gaan wij vanaf komende maand dus ook doen!

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Prima te doen! Leuk vrijstaand huis op een flinke kavel (Drenthe) en een hypotheek van 157.000. Wij zijn van 2 onder 1 kap naar vrijstaand gegaan omdat we een flinke overwaarde hadden (80.000). De kosten van het kdv zijn hoger!

14. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Nieuwbouwwoning, tussenwoning.
    Hypotheek € 205.000
    Maandlasten: ca. € 1.000
    Toentertijd gezamenlijk inkomen van € 45-50.000 ergens. Weet niet meer precies. Het kon allemaal net in ieder geval.
    Was net voor de crisis.
    We vragen de hypotheekrenteaftrek eenmalig terug. Dit gaat op de spaarrekening en afgelopen jaar hebben we er ook wat mee afgelost. We leven er niet van en we willen er ook absoluut niet afhankelijk van worden. We zien het als een mooi extra bedrag. En tot nog toe gaat dat prima.

Nu willen we graag wat anders, nieuwbouw bevalt niet zo heel goed. (beide afkomstig van platteland, dus de overgang is vrij groot)
    Gesprek met de bank gehad maar we kunnen nu met een hoger inkomen nog minder lenen dan toen we onze huidige woning gekocht hebben, dus nu vrij weinig mogelijkheden...

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je het niet kan vergelijken. Prijzen zijn erg wisselend per regio en de maandlasten afhankelijk van het soort hypotheek.

Ik zou naar een hypotheekadviseur gaan om te kijken wat de hoogte van de lening voor jullie kan zijn. Wij zijn niet voor een maximale hypotheek gegaan omdat kok minder wilde gaan werken en weer om leuke dingen willen blijven kunnen doen.

Wij betalen de hypotheek maandelijks zonder hypotheekrente aftrek in er niet van afhankelijk te zijn. Mochten ze dit stoppen dan hebben we hier minder laat van.

Wij hebben een eensgezinswoning (nieuwbouw) in de randstad gekocht met 3 slaapkamers en een grote zonder waar we nu een grote kamer van hebben gemaakt.

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe:D

Deel Deze Pagina