Wat doen ze op school met slimme kleuters? (Hoge scores op CITO)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ahava, 24 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Mijn dochter is van januari 2011 en gaat in september versneld naar groep 3. Ze had CITO toets op groep 2 niveau gedaan, foutloos zowel rekenen als taal. Maar nog belangrijker: ze loopt op alle onderdelen 1-1,5 jaar voor. En zij is helemaal klaar met spelen. Dus hebben we ervoor gekozen om advies van school te volgen en haar te laten versnellen.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #22 amdaa, 25 feb 2016
    Laatst bewerkt: 25 feb 2016
    Bij ons stromen kinderen dan gewoon door en zitten dus totaal 1,5 jaar in groep 1+2. Nu in groep 3 zitten nu 4kinderen die pas in januari 6 zijn geworden. 2 van deze kinderen zitten in groep 3 in een plusgroep.
    Dit doen ze overigens alleen als het kind op alle vlakken voorloopt, cito is niet echt bepalend.
    Qua leeftijd is er weinig verschil tussen een decemberkind dan doorstroomt en een januarikind dat volle 2,5jaar moet kleuteren.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Die eerste cito's bij de kleuters zeggen ook niet altijd al heel veel over de verdere schoolcarriere. Ik zou voor nu met de leerkracht overleggen en zorgen dat hij voldoende uitdaging heeft en verder gewoon kijken hoe het ontwikkeld. Mijn zoon scoorde op de kleutercito ook ontzettend hoog, maar nu in groep 5 scoort hij juist laag op de cito (en wel een normaal rapport). Zoon is hier trouwens ook een vroege leerling, hij is van december en toendertijd na de kerstvakantie gestart met school. Hij heeft anderhalf jaar gekleuterd.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ligt een beetje aan de school en een beetje aan de ouders;)

Eerst onze zoon (nu weten we dat hij autistisch is, in groep 1 wisten we dit nog niet). Die vond groep 1 een hel. Hij moest knutselen (hield hij niet van) moest spelen (vond alleen de huishoek leuk), dat waren dingen waar zijn interesse niet lag, hij wilde lezen en rekenen. Daardoor vond hij geen aansluiting bij de rest van de klas. (omdat ook andere dingen opvielen zijn we toen begonnen met onderzoeken). Aan het einde van het jaar hebben school, de psychologe en wij besloten dat we hem groep 2 zouden laten overslaan. Hij is toen naar groep 3 gegaan (midden tijdens dat jaar kregen we de uitslag dat hij autistisch was). Midden in groep 5 zijn we overgestapt naar speciaal onderwijs, en dat jaar besloten dat het voor hem beter was om groep 5 over te doen. Nu zit hij in groep 6 en bij het laatste gesprek (vorige maand) kregen wij te horen dat hij weer zo hard gaat en dat er dus over gedacht wordt om hem groep 7 over te laten slaan om verveling te voorkomen. Bij hem nemen we dus echt beslissingen die op dat moment goed voor hem zijn.

En toen ging mijn dochter naar groep 1, ondertussen werden er in groep 1 geen cito's meer afgenomen door de school. Groep 1 was een grote groep , dus hebben ze er later 2 groepen 2 van gemaakt, toen begon ook zij eruit te springen. Dit hebben ze op school opgelost door haar extra + werk te geven, daar was ze tevreden mee en ze houdt van knutselen etc dus zat helemaal op haar plek.
    Nu zit ze in groep 3 en ook zij is op dit moment al op het niveau om over te gaan naar groep 4 (gaan we niet doen) dus nu krijgt ze wederom plus werk. Omdat vooral het lezen erg goed gaat (zowel technisch als begrijpend) gaat ze op maandag middag (samen met nog 3 andere meisjes) naar een andere juf om les te krijgen op hun niveau (Avi M 4).

Hier is de school erg welwillend maar je moet het als ouder ook wel aangeven. Ik loop dus regelmatig even naar binnen als ik het idee heb dat ze zich verveeld in de klas, dat geeft ze zelf gelukkig goed aan en meld dat ook dat ze alleen maar dingen hebben gedaan die ze al kende.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier een 5 jarige dochter die op de lees en taal cito beide 1+ scoorde. Ook kan ze al lezen en al een beetje schrijven. Ze zit dus nog in groep 2. Zij krijgt extra opdrachtjes aangeboden voor het lezen.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Interessant al die verhalen :)
    Hier meisje net 3 en over paar maanden gaan we ook scholen kijken. Ze loopt ook voor op dr ontwikkeling. Ze kent bijna alle letters en leest mkm woordjes. Kan ook rekenen tot 10 en legt puzzels van 100 stukjes waar ik zelfs moeite mee heb :p
    Ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt straks in groep 1 als ze dan al alles op groep 3 niveau beheerst.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat klinkt helemaal prima :)

Hoe anders ging dat bij ons :(

8. Saskia78

Informeer daar vantevoren ook vooral naar :)

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #29 NiekeKris, 1 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2016
    Inderdaad. En lees ook schoolgidsen en eventuele beleidsplannen goed door. En probeer ouders te spelen met kinderen op die school, zodat je naar ervaringen kunt vragen.

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Onze oudste had de groep 2 Cito met maar 1 fout gemaakt.
    Is van 30 december maar heeft toch 2,5 gekleuterd.
    Haar werktempo was nog erg laag.
    Mocht op het laatst af en toe al een groep 3 boekje halen en voor de rest was ze vooral druk met spelen met vriendinnetjes.
    Ze zit nu in groep 5 en leert momenteel schaken, heeft voor rekenen extra stof en vindt alle nieuwe vakken zoals geschiedenis erg leuk.

Heeft zich tot nu toe nog geen moment verveeld.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dit is ook zo met onze dochter. Ze heeft 2,5 jaar gekleuterd. Ze zit nu in groep 3 en leest op M/E5 niveau. Rekenen kan ze ook goed. Ze scoort alleen maar A op de cito's vanaf groep 1. Taal meestal foutloos. Ze krijgt extra werkjes en werkjes op een hoger niveau. Zo gaat het prima. Ze is slim, maar nog wel echt een meisje. Sociaal en emotioneel gezien zou ze het ook lastig krijgen in een klas hoger.
    Nadeel is wel dat ze nooit echt moeite hoeft te doen. School is niet echt uitdaging voor haar. De stof die ze krijgt, kent ze al of heeft ze zo onder de knie. Dat herken ik wel van mezelf vroeger. En daar liep ik wel tegenaan op de middelbare school. Maar goed, dat zien we dan wel weer. Voor nu gaat ze heel graag naar school en heeft ze veel fijne vriendjes en vriendinnetjes.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit had ik zelf vroeger ook. Ook gymnasium doorliep ik met gemak t/m de 3e klas. Daarna kreeg ik het echt moeilijk en heb met hakken over de sloot mijn diploma gehaald. Daarna studies begonnen en mee gestopt. Ik kan helemaal niet goed leren...
    Ben op zich dus wel blij dat de oudste in ieder geval erg haar best moet doen op rekenen nu. Ze leert nu al om te leren, ik heb dat op de basisschool nooit gehad.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier zijn de kinderen met hoge CITO-scores (waaronder mijn oudste) na de voorjaarsvakantie in een apart groepje gezet. Zij krijgen dan de moeilijkere werkjes, zijn ook allemaal begonnen met lezen en krijgen leesbladen mee naar huis, etc. In groep 1 werd hier min of meer hetzelfde mee omgegaan, alleen was het toen veel meer spelen.

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb uiteindelijk mijn vwo (ik ben één jaar blijven en dat was echt niet nodig geweest) en een hbo diploma gehaald. Dus het is wel goed gekomen. Maar de discipline om echt te leren of überhaupt huiswerk te maken had ik niet. En die heb ik nog steeds niet. Ik hheb trouwens 3 jaar gekleuterd (ben van oktober), dus das helemaal lang.

15. Saskia78

Mijn hoogst behaalde diploma is dus wel mbo.

Dus het komt niet perse goed...

16. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

:)
    Ligt er natuurlijk ook aan of je daar tevreden mee bent. Maar ik denk ook niet dat het altijd goed komt. Leren leren is ook een kunst. Dan kun je nog zo slim zijn (een vriendin van mij heeft puur op karakter een universitair diploma behaald. Ze was zeker niet slimmer dan ik. In mijn herinnering was ze uren per dag bezig met haar huiswerk. En ik.. deed niks..:)).

Moraal van het verhaal.. uitdaging is heel belangrijk, zelfs op de basisschool.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Naar mijn idee zijn leren leren, leren doorzetten, fouten leren maken, enz. vaardigheden die je op de basisschool (aan) moet leren. Als dat niet gebeurt, kunnen sommige mensen heus wel een goede opleiding volgen én afronden, maar het kost vaak veel meer moeite.

Ik heb op de basisschool nooit leren leren. Daar liep ik op de middelbare school tegenaan. Daarnaast had ik veel moeite met vreemde talen. Uiteindelijk heb ik via een gigantische omweg wel universiteit gedaan, maar die weg had dus veel korter gekund (had me jaren gescheeld).

Naast bepaalde basiskennis vind ik ook bepaalde vaardigheden dus onmisbare basisschoolstof.

18. Saskia78

Helemaal mee eens!

Dat karakter is dan nuttiger dan goed kunnen "leren" :)

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Even inhakend op het zonder moeite dingen doorlopen (lees er dus niets voor hoeven te doen) Dit zien we bij mijn zoon dus ook, ze krijgen huiswerk mee maar hij hoeft er niets aan te doen en haalt gewoon een 9 of 10. Wij willen natuurlijk dat hij hier wat meer mee doet omdat het gewoon heel belangrijk is om te leren plannen (en het dan ook uit te voeren en niet vooruit te schuiven)

Nu moet hij dinsdag een spreekbeurt doen, hij heeft als onderwerp de titanic gekozen. Weet er ook veel vanaf omdat hij hier een boek over heeft. We zitten hem dus al weken achter zijn broek aan om zijn spreekbeurt op papier te zetten, maar krijgen dan te horen dat we ons er niet mee moeten bemoeien. Als we hem erop wijzen dat hij een onvoldoende zou kunnen krijgen wordt dat afgedaan met een nou en.

Wat zouden jullie doen, achter zijn broek aan blijven zitten of hem laten gaan.

Als we het laten gaan zijn er twee uitkomsten.

Of hij haalt het weer met 2 vingers in zijn neus
    Of (en daar hoop ik dan op) gaat giga op zijn plaat (maar ben bang dat het gewoon het eerste wordt)

20. Saskia78

Hmm wij hebben toen gezegd: doe het eerst maar eens voor ons.
    En toen wilde ze ineens toch wel hulp :)
    Dat de eerste die haar spreekbeurt deed een 4 had (en het over mocht doen omdat ze de eerste was :) heeft ook wel indruk gemaakt volgens mij.

Uiteindelijk had ze een 7,5 ondanks dat ze was vergeten dr foto's door te klikken :)

Deel Deze Pagina