Tips gevraagd: hoe doorbreek ik dit?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Melovekane, 12 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Hai allemaal!

In een ander topic had ik jullie al eens verteld dat mijn zoontje altijd vroeg wakker is ( tussen vijf en zes). Nu heb ik de strijd van langer slapen al op gegeven maar ik zou graag willen dat hij stil op zijn kamer blijft ivm zijn kleine broertje van bijna vijf maanden.

We hebben boekjes en een puzzel voor hem liggen. Maar helaas gaat hij hier niet meer mee aan de slag. Hij heeft dit even tijdelijk gedaan maar nu is het klaar.

Wat hij nu gaat doen is heel de tijd mij roepen en zeuren of hij naar mij toe mag en wanneer we naar beneden gaan... Hij blijft maar miepen. Negeren helpt niet, boos worden helpt niet, hem lief en aardig uitleggen waarom helpt niet...
    Ik begin er zo langzamerhand helemaal gek van te worden. Mijn dag begint gelijk al met strijd. En dat breekt mij momenteel een beetje op.
    Hij is zo erg bezig met alle aandacht opeisen dat ik er hoor en dol van word. Alleen maar mamma roepen en als ik niet reageer gaat hij hem helemaal trippen. Ik weet soms echt ff helemaal niet meer wat te doen.

2. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Lastig zeg!
    Wil hij niet nog even slapen bij jullie in bed?
    Of ben je daar geen voorstander van (kan natuurlijk ook)

3. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Nou hij wil erg graag in mijn bed. Maar dat is ook 3 minuten en dan is het: gaan we nu naar beneden?!?!?!

4. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Filmpje laten kijken op de iPad?

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Heeft hij een manier om te zien hoeveel tijd er verstreken is? Bijvoorbeeld een klok? Als hij een klok moeilijk vindt, kun je met stickers aangeven waar de wijzers moeten staan voor hij naar jou/beneden mag.
    Verder klinkt het alsof hij niet genoeg uitdaging heeft om zich alleen te vermaken (of hij wil het gewoon niet natuurlijk), dus ik zou ook kritisch naar de speeltjes op zijn kamer kijken. Misschien is een kleurboek iets? Dan is hij wel even bezig

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Is er een mogelijkheid dat hij alleen naar beneden kan? Ik zie dat hij 4 jaar is, misschien onpedagogisch voor een filmpje zetten ;).

Of anders zo'n wekkertje/slaaptrainer dat ze stil in bed moeten wachten tot bepaald tijdstip? (in zo'n geval zou ik hem dan wel op 6:00 uur zetten, je kind is tenslotte een vroege vogel, dat krijg je niet zomaar 'afgeleerd') Als hij zo blijft zeuren/miepen, dan lijkt het mij dat het niet inzichtelijk is voor hem wanneer hij wel mag roepen/opstaan e.d. En als je peuter/kleuter bent duurt wachten eindeloos ;).

Mijn zoon is een vroege vogel, al zijn hele leven en hij heeft geleerd dat hij stil moet blijven wachten tot de 6 vooraan staat (digitale wekker), dan mag hij uit bed en naar beneden om te spelen of filmpjes te kijken. De meeste dagen... stipt om 6:00 uur hoor ik hem de trap af stommelen ;), vaak dus al eerder wakker en liggen wachten tot de wekker 6:00 uur aangeeft...

Mijn middelste dochter is ook vaak tussen 6:00-6:30 uur paraat en kent ook de regel.

Nu alleen de jongste nog ;)... maar die is vaker ietsje later wakker en kan nu tijdje (samen met broer/zus) beneden zijn (spelen/filmpje kijken) zonder dat wij daar bij hoeven te zijn.

(desalniettemin heb ik redelijk geaccepteerd dat de dag om 6:00 uur begint, al vele jaren... We hebben een tijd in het weekend afwisselend 'diensten' gedraaid, dan stond 1 van ons op en kon de ander nog even uitslapen)

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kindje is 4 jaar?

M'n dochter van 5 heeft de iPad op haar kamer liggen. Als ze voor de wekker wakker is mag ze hem pakken (zelden door de weeks, in het week einde wel dus) en zoon van 3,5 die kruipt in ons bed en zet ik een filmpje voor op.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn zoon heeft ook momenten dat hij vroeg wakker is. Hij komt dan altijd naar ons toe zodra hij wakker is en kruipt dan nog even naast mij. De ene keer valt hij wel weer in slaap en de andere keer pakt hij mijn telefoon om een spelletje of filmpje te kijken.

Rond de klok van 8 is hij het wel zat en dan staan we op. Ik ben vanaf het moment dat hij wakker wordt ook wakker, maar vind het heerlijk om nog even in een lekker warm bed te liggen.

9. Nuf

Nuf Actief lid

6 jan 2015
    395
    1
    0
    Hier nrt 2 en ik deed op een gegeven moment ook maar r4 ipad aan (ook ivm zusje bijna 4 maanden) eerst liet ik hem een tijdje liggen na 15min zei ik vaak het ie nog te vroeg om op te staan en zette dus ook heel onpedagogisch de ipad neer die een uur lang ietd afspeelde hij blijft keurig in zijn grote bed liggen (peuterbed) en na dat uur mag hij er vaak wel uit heel soms gebeurde het zelfs dat hij weer in slaap viel...

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Oke,dat werkt dan ook niet.
    Die van mij is 2 en kun je dingen uitleggen tot je een ons weegt maar het helpt nog niks.
    Hoop dat de rest bruikbare tips heeft want kan me voorstellen dat je er uitgeput van raakt.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heel herkenbaar. Mijn dochter is ook een vroege vogel, en dat concept van bij ons verder slapen of rustig op haar kamer blijven wachten werkt hier ook totaal niet. Wij gaan dus gewoon naar beneden tv kijken. Ze weet ondertussen wel al dat ze de eerste tijd dan van mij niets anders hoeft te verwachten dan een beker melk en een moeder die verder hersenloos in de zetel nog wat verder ligt te dutten.

12. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Wekkers, klokken, lampjes, boekjes allemaal al geprobeerd.
    Hij kan heel goed de hele uren en halve uren op een klok herkennen. Werkte dus eerst wel. Nu is het gewoon steeds: oh mamma het is bijna zes uur ( lees iets over half zes) lampje geprobeerd. Heeft ook een paar weken gewerkt, daarna was het ook klaar.
    iPad valtnog te proberen, maar daar ben ik eigenlijk op tegen.
    Het is gewoon zo dat hij erg graag mijn aandacht wil hebben...

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    net met school begonnen? dat is erg zwaar voor de kleintjes. als je overdag meer aandacht geeft dan gaat hij zich misschien beter gedragen denk ik. mijn zoon kon helemaal niet slapen toen hij met school begon. ik zou ook misschien kortere dagen naar school sturen als je denkt dat het helpt. gewoon langzaam op bouwen.

14. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Met een klok een tijd instellen. Vanaf die tijdstip/Nijntje wakker/die cijfer mag je naar mama komen, voor die tijd ben je stil op je kamer. Bij goed gedrag een beloning of stickers plakken. Je kan hem meelaten denken voor een beloning.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kijk, dat idee heb ik dus ook bij mijn dochter. Na een hele nacht alleen wilt ze zodra ze wakker is gewoon weer bij iemand zijn. Alleen in haar kamer blijven is te eenzaam, en ze is te wakker om bij ons verder te slapen.

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Onze oudste 2 zijn ook vroege vogels, rond 600 allebei wakker. Zij gaan samen naar beneden en zetten netflix aan. Ik sta kwart voor 7 op, dochtertje slaapt vaak tot 800.

17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn jongste is ook een vroege vogel. Als het nog geen 6 uur is dan zeg ik dat hij weer moet gaan slapen. En ga ik weg. Ik heb daar een paar keer flink strijd om gehad, maar hij weet nu dat gillen en krijsen niet werkt. Dus meestal huilt ie even en slaapt dan weer.

Na 6 uur mag bij beneden tv kijken of geef ik de iPad. Dat laatst alleen in t weekend als ik zelf nog even wil slapen.

Het gaat trouwens stukken beter sinds ik zijn middagdutje heb ingekort naar een uurtje. En ben die nu helemaal aan t afbouwen.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Een lampje in zn kamer met een timer doen.

als het lampje aangaat is het tijd om eruit te gaan, als het lampje uit is blijf je in je bed.(althans, het is maar net wat jij als regel wil natuurlijk)

en dan consequent blijven.

Ik snap het eigenlijk niet zo goed, of althans.. dat mensen 3000 dingen gaan uitproberen... dat bedoel ik niet lelijk he! naar niemand :)

Maar hier is het gewoon, dit is de regel en daar doe je het maar mee.
    Pech voor je dat je het er niet mee eens ben oid.
    (in ieder geval met slapen dan)
    Echt geen haar op mn hoofd die eraan denkt om voor 6.45 naar beneden te gaan hoor.
    Wat je doet doe je, ik vind het allemaal best, maar je blijft in je kamer tot ik je kom halen.

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is allemaal heel mooi om zeggen .. Maar wat als je kind gewoon blijft roepen en brullen?

Sommige kinderen zijn nu eenmaal niet zo makkelijk als de jouwe. En sommige kinderen zijn gewoon vroege vogels, net als sommige volwassen.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou, gewoon lekker negeren...

En ik zeg niet dat de vroege vogels ook tot 6.45 moeten blijven liggen, maar wel tot een tijd die voor jezelf acceptabel is..

En denk je nu echt dat ik nooit strijd heb gehad met mn zoon...?
    Ik weiger gewoon alleen voor een bepaalde tijd naar beneden te gaan, of helemaal actief te gaan doen.
    En aan een ipad/tv in bed om maar te zorgen dat hij stil is en blijft liggen ga ik al helemaal niet aan beginnen.

dit is gewoon een regel hier in huis, net zoals je je handen wast na het plassen, je boven je bord eet e.d.

Deel Deze Pagina