Wij zijn er klaar voor om ons huis te verkopen. Alles is af en vanmiddag heb ik een makelaar gebeld. Deze makelaar hadden we al in gedachten om te contacteren, zijn ook erg actief in onze woonplaats. Van meerder mensen heb ik gehoord dat het wel verstandig is om enkele makelaars te contacteren, en te kijken waar je een goed gevoel bij hebt. Aan de telefoon vroeg deze makelaar eigenlijk (indirect) wel meteen of we ook echt met hun in zee wilden gaan, of dat we meer makelaars wilden contacteren. Want gratis schattingen deden ze niet. Ik dacht nl dat je altijd een makelaar kon vragen voor vrijblijvende afspraak en gratis schatting/ advies waardebepaling?? (geen uitgebreid taxatie rapport, maar dat je in ieder geval wel een beetje een idee hebt). Want als je nog niet zeker wist of je met hen in zee wilt gaan, moet je naar hun kantoor komen, ze leggen dan hun werkwijze etc. uit. Als je dan besluit met hen in zee te gaan, pas dán komen ze naar je woning kijken en schatten. Dan heeft het toch niet zoveel zin om verschillende makelaars te contacteren of ben ik nou gek? Mijn schoonzus & zwager hebben ook vorig jaar een huis verkocht. Zij hadden 2 makelaars gecontacteerd. De ene schatte het 20.000 lager dan de ander, en die met de hoogste vraagprijs heeft het ook binnen een week voor die hoogste prijs verkocht. (Is maar een voorbeeldje, maar heeft me toch wel aan het denken gezet) PS Heb nu net ook even een andere makelaar gebeld om te vragen hoe zij werken, en zij komen dus wél gewoon eerst naar je woning, maken een schatting en overlopen hun werkwijze. Dat is allemaal vrijblijvend en daarna kun je besluiten of je verder met ze wilt gaan... Dus mijn vraag; Wat is nou eigenlijk gebruikelijk? Hopelijk is mijn verhaal duidelijk. Is mijn eerste x huis verkopen en ik weet er niet zo veel vanaf. Vind het ook erg spannend allemaal... PS Meer tips waarop we moeten letten deze tijd zijn ook erg welkom! Groetjes Female
Het is heel normaal hoor om meerdere makelaars te vragen te komen. Willen ze niet komen, dan zou ik bij voorbaat al mijn vraagtekens zetten bij de betreffende makelaar! Ik werk zelf op een makelaarskantoor (binnendienstmedewerkster). Mijn collega's zijn vaak ook "in de race" met andere makelaars om een bepaalde woning. Heel veel mensen nodigen meerdere makelaars uit. De makelaar met wie ze de beste klik hebben, het juiste gevoel, die wordt het vaak. Dat hoeft niet altijd de makelaar te zijn die de hoogste vraagprijs afgeeft. Er zijn namelijk makelaars die expres een hogere vraagprijs afgeven om de woning maar in de verkoop te krijgen en vervolgens duurt het heel erg lang voordat de woning verkocht gaat worden en dan eerst vaak ook nog nadat de vraagprijs een keer (of vaker) gezakt is! Ook moet je letten wat de makelaar allemaal voor je gaat doen voor de courtage die je de makelaar gaat betalen. En laat dat allemaal duidelijk op papier zetten (Opdracht tot dienstverlening bij verkoop.) Wat betreft die gratis waarde-afgifte (dus geen taxatie), dat is ook normaal hoor. Je komt als makelaar bij de mensen binnen, bekijkt hun huis, gaat een verkoopgesprek met ze aan en uiteindelijk geef je aan wat jij meent dat de vraagprijs moet zijn. De klant kan dan kiezen voor de makelaar die hij/zij het beste voor hem/haar vindt.
@ BeHappy; Dankje voor je reactie! Ik had ook een beetje een vreemd gevoel en voelde me ook een beetje lullig aan de telefoon, want toen ze dat zo vroeg stond ik eigenlijk met mijn bek vol tanden, en ik snap er al zo weinig van... Fijn om te horen dat ik dus niet helemaal gek ben geworden, en dat die waarde-afgifte en afspraak huis gewoon normaal en vrijblijvend zijn. Ze mogen er toch wel wat moeite voor doen lijkt me?! Volgens mij rekenen ze hier ong. 3.5 % vd vraagprijs.(Heb een tijdje geleden een aantal makelaars gebeld met die vraag en was eigenlijk nagenoeg overal hetzelfde.) Dat is een all-in prijs geloof ik. Volgens mij werken ze hier allemaal zo, maar ben ik niet zeker van (het is natuurlijk Belgie, dus mss anders dan in NL)
Update: Heb met manlief overlegd en de eerste afspraak afgezegd. Had er gewoon echt een slecht gevoel over. Heb nu met 2 andere makelaars een afspraak gemaakt voor donderdag. Aan de telefoon klonken ze iig al een stuk vriendelijker en duidelijker. Ze komen gewoon naar ons huis. Een heel andere werkwijze dus als die eerste. Nog een stom vraagje ; Als ze dan bij je thuis komen, en ze bekijken je huis, maken ze dan meteen foto's? Of komen ze daar later voor terug als ze zeker weten dat je voor hen 'kiest'?
Ze komen nog een andere keer terug voor de foto's (zo was het bij ons tenminste ). Wat goed dat je de afspraak afgezegd hebt! Ik vind het ook erg belangrijk dat ik ergens een goed gevoel bij heb, dus ik kan me dit helemaal voorstellen. Wat een rare manier van die eerste makelaar om klanten "te werven" eigenlijk....
Oh, ik zou ook snel klaar zijn met een makelaarskantoor wat zo begint hoor. Wij hebben meerdere makelaars laten komen. Bij ons in de woonplaats zit de huizenmarkt volledig vast en toch blijven ze grote nieuwbouwprojecten uitvoeren. Ook die huizen worden niet zo goed verkocht, sommigen staan al vanaf de oplevering een jaar geleden nog leeg met allemaal de naam van dezelfde makelaar. Wij hebben dus niet voor makelaars gekozen die veel nieuwbouw te koop hebben staan. Verder moet er een klik zijn. We hebben na een half jaar een andere makelaar genomen, dat kantoor maakte er een zootje van, echt die paar dingen die ze moesten doen, deden ze niet, gingen mis etc. Vraag ook even hoe het zit met extra foto's maken. Bijv. als het net pokkeweer is. Die vorige makelaar had een fotograaf die alleen op donderdag werkte. Ja, vervolgens was het echt 6 weken lang achter elkaar op donderdag slecht weer, dus voor ze een keer terug konden komen voor normale foto's van de tuin. Oh ja, en ze zouden eerst de tekst op Funda aan ons laten lezen voor plaatsing, maar nee, ook niet gedaan. Stond vol grammatica- en spelfouten een saaie tekst op. Voor dat ook was aangepast, waren we weer 2 weken verder met ze en voor ze het op hun eigen site hadden aangepast ruim een maand. Ga zo maar door. Verder even vragen hoeveel meedoen aan de Open Huizendag kost als je dat wilt, want dat varieert ook enorm. En als het een klein kantoor is, dus bijv. met 1 makelaar informeren wie het overneemt tijdens vakantie of ziekte. Wij hebben ons huis nu sinds 3 maanden bij een andere makelaar en het is een wereld van verschil. Doet veel meer zijn best en is nog goedkoper ook! Edit: Oh, ik zie dat je in België woont, daar is de woningmarkt gelukkig een stuk beter dan hier in Nederland, dus zijn een aantal dingen die ik genoemd heb, niet zo belangrijk of van toepassing.
@ Locusta; ok andere x voor de foto'dus . Ja vreemd he die makelaar. Had ook gewoon zo'n rot gevoel.... . Heb me ook voorgenomen om te proberen wat zakelijker te denken (vind ik soms moeilijk met zulke dingen)..Donderdag komen er 2 makelaars, en mocht dat niet goed gaan/ voelen, zoek ik gewoon weer een andere... @ Jo79; Wat een gedoe zeg met die eerste makelaar! Frustrerend lijkt me dat! Gelukkig daarna wel een goeie getroffen. We wonen idd in Belgie, en heb best positieve berichtjes gehoord en gelezen over de markt hier. Vorig jaar was het hele huizengedoe ook 4 % gestegen t.o.v. 2010. En volgens mij zitten we wel in een goed verkoopbaar (soort) huis; niet te duur ook... Nog weer een vraag : hoe gaat 't eigenlijk als je bezichtigingen hebt, dan ga je toch zelf het huis uit neem ik aan?