Wat doet de verloskundige als je bloedsuiker te hoog is?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kiki, 24 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Mirjam,

    toch even deze vraag stellen met een iets langere uitleg.
    Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik na vage klachten en veel kastjes en muren onderzocht op mijn bloedsuiker in de 30e week. De suiker was te hoog (7,8 mmol/l) niet drastisch meer wel te hoog. Vervolgens ben ik doorgestuurd naar de gyn voor een echo, ook mijn kindje liet een positieve discongruentie zien. Als actie hierna ben ik overgenomen in de 2e lijn controle bij de gyn omdat ik nu in het ziekenhuis moest bevallen. Ook ben ik op een koolhydratenspreidend dieet gezet om de suiker in het gareel te houden. In week 34 nog eens geprikt en ja hoor, netjes onder de 7,0. Uitijdelijk onder behandeling van de gyn gebleven en bij 40w2d bevallen met een keizersnede.

    Deze zwangerschap ben ik op advies van de vk al meteen na de 1e controle (12 weken) op datzelfde dieet gegaan om eventueel de suiker voor te blijven. Vorige week (26w0d) eerst nuchter geprikt: 4,8 mmol/l en daarna na een ontbijtje (boterham kaas en boterham jam) geprikt: 8,2 mmol/l. dus te hoog, ondanks dat ik braaf mijn dieet volg :(
    Wat denk je wat de volgende actie zal zijn? Word ik meteen de 2e lijn weer in gestuurd? Moet ik straks gaan (insuline)spuiten? Wat kan ik verwachten?

    Groetjes van Kiki.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Kiki,

    waarschijnlijk is de volgende actie: nog eens opnieuw prikken. Als je bloedsuiker dan weer te hoog is wordt je inderdaad weer naar de gynaecoloog gestuurd. Omdat je vorige keer met een keizersnede bent bevallen zou je toch al overgaan naar de gynaecoloog met 36 weken, misschien wordt dat nu vervroegd door het verhoogde bloedsuikergehalte. Afhankelijk van hoe hoog je bloedsuikers zijn en hoe streng je dieet nu is en nog aangepast kan worden, zal er besloten worden om wel of niet insuline te geven. Wat je verder kunt verwachten: meer frequente zwangerschapscontroles, groei-echo's en vaker bloedonderzoek naar suiker.

    Mirjam
     
  3. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Mirjam,

    dank voor je heldere antwoord. Ik ben gister voor controle geweest bij mijn eigen vk, meer dan mijn verhaal aanhoren heeft ze niet gedaan. Met de opmerking: volgende keer maar weer even suiker-prikken... En dat zei haar collega de vorige keer ook.

    Verder klopt het wel ongeveer, en ging het precies zoals je al verwachtte. Alleen ga ik al met 34 weken naar de gyn.

    Groetjes van Kiki
     

Deel Deze Pagina