wat doet een gyn anders als de vk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mamalieske, 21 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Hallo dames,

Gisteren bij de vk te horen gekregen dat ik tussen week 20 en week 24 een afspraak moet maken bij de gyn (vanwege medische zaken), nu weet ik dat dat een vrouwenarts is maar wat gaat die man/vrouw dan anders voor me doen als de vk.
    Een uitstrijkje heb ik bv nog nooit gehad dus ik ben echt nog nat achter de oren wat de gyn betreft.

Ik heb colitis ulcerosa en b.i. maar wat kan deze arts dan voor me betekenen? En wat voor onderzoekjes doet deze beste persoon?

Ik weet dat ik alles via google kan zoeken maar heb toch liever wat ervaringen van zwangeren.

Groetjes en alvast bedankt Marlies

2. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Wees gerust als je zwanger bent mogen ze geen uitstrijkje maken. Het is echt niet zo dat je bij een gyn alleen maar eh... met de benen wijd moet. Helemaal niet. Ik weet niet wat colitis ulcerosa is, maar het kan zijn dat je om die reden naar de gyn moet. Deze is arts in tegenstelling tot een verloskundige. Deze zal je beter kunnen begeleiden tijdens de zwangerschap. Ik denk dat er qua onderzoek wellicht wat bloed geprikt zal worden om zo zaken uit te sluiten.

3. Niet meer actief

Ik loop ook bij een gyn vanwege medische indicatie, maar heb nog nooit bij een vk gelopen en zal dat ook nooit doen. Een gyn is vaak wat klinischer als een vk, zeg maar meer medisch gericht. Ik hoef ook niet steeds 'met de benen wijd' ;), ik krijg de gewone controles, zoals bloeddruk en gewicht enzo. Mijn gyn gaat ook niet mijn bevalling doen, dat doet een vk van het ziekenhuis. Pas als er wat mis gaat tijdens de bevalling komt de gyn weer in beeld. Ze zeggen dat als je ergens mee zit je ook gewoon de poli kan bellen (net als bij een vk), ook 's nachts en in het weekend. Er moet daar altijd een gyn standby staan. Ikzelf heb nog nooit gebeld, ik vind de drempel om een gyn te bellen iets hoger liggen als dan een vk bellen.
    Colitis ulcerosa is toch iets met je darmen? Je zal misschien iets vaker op controle moeten en ook iets vaker bloed moeten laten prikken. Verder weet ik geen groot verschil tussen een vk en een gyn.

Liefs, Tanya

4. Een vk is een medische zelfstandige, zeg maar de huisarts voor zwangeren. Zij weet alles van de zwangerschap, baring en kraambed. Ze begeleid de normale zwangerschap, baring en kraambed en signaleert het als er iets fout gaat. Dan stuurt ze je voor consult naar de gyn. Die kijkt dan wat er aan de hand is, doet wat onderzoekjes misschien. En die beslist dan of je bij hem moet blijven de rest van de zwangerschap of dat je door de vk begeleid kan worden.
    Een gyn is niet altijd 's nachts in het ziekenhuis hoor. Je kan natuurlijk wel altijd 's nachts bellen. Maar vaak zijn er dan 2e lijns vk's of arts-assistenten (gyn in opleiding) die je behandelen. Als zij het niet meer weten dan bellen ze de gyn uit bed!

5. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Bij mij is anders wel een uitstrijkje gemaakt toen ik zwanger was hoor (11 weken) waarom mag dit eingelijk niet?

Deel Deze Pagina