Hallo lieve mensen, Wat doet een peetmoeder eigenlijk in praktijk, ik bedoel wat voor gewoontes zijn er. Ik heb erop gegoogled (als je het zo schrijft) en daar vind ik alleen de kerkelijke betekenis van een peetmoeder, maar niets over de rest. Ik heb wel eens gehoord grotere kado's en dat je de eerste schoentjes moet betalen ofzo.............betaal je bv ook de doop? Alvast bedankt, Wendy.
nou mijn peetouders hebben nooit dat soort dingen gedaan hoor. ligt denk ik aan de persoon. maar een doop word volgens mij gewoon dooor de ouders betaald
Hallo, Ik ben ook peetmoeder/tante van een klein kereltje en als het vastgelegd is ( op papier ) dan heb je ook de taak om op te letten dat de ouders het goed doen in de opvoeding en dan heb je het recht om eventueel in te grijpen als dat niet gebeurd. ( dat is mij verteld ) Nou letten de meeste familieleden ook wel op dat alles goed gaat. Maar natuurlijk verwen ik mijn kereltje ook extra. Hij krijgt van mij iets grotere kado's en ik spaar ook voor hem. Ook krijgt ie met 5 dec en kerst een kadootje. Natuurlijk krijgt ie van mij ook heel veel aandacht maar dat krijgt ie van de rest ook. Maar ik denk dat zo iedereen ook wel een beetje zijn eigen mening heeft over een peetmoeder/tante.
Mijn zus & zwager zijn peettante/oom van mijn dochter en zullen dat ook van mijn kleine kerel worden. Bij ons betekent dit alleen maar dat ze de opvoeding/verzorging op zich nemen als mijn man en ik er allebei niet meer zijn. Verder geen grotere kado's of zo!
@brussie, dat was ik er inderdaad nog vergeten bij te zetten. (van de opvoeding/verzorging over nemen als er iets met de ouders gebeurd)
Volgens mij neemt de peettante niet de opvoeding op zich als de ouders er niet meer zijn, dan moet je een voogd aanstellen. Volgens mij moet je dit vast laten stellen bij de notaris. Groetjes Senna
Hoi WendyB, Het is inderdaad heel erg afhankelijk van de betekenis die de ouders (en peetouders) aan deze rol geven. Traditioneel gezien is deze rol groter dan menigeen tegenwoordig aan de rol toeschrijft. Van oudsher was je als peetouder ook gelijk voogd, tegenwoordig is dit niet zo. Gevoelsmatig kan dit wel zo zijn, maar het voogdijschap bij overlijden van de ouders moet testamentair zijn vastgelegd door de ouders bij de notaris. Gewoon lekker beslissen met je man en de eventuele peetouders hoe jullie deze rol graag gestalte willen geven.
Peettantes en peetooms zijn er eigenlijk voor dat ze op de kleine "letten" qua opvoeding en ingrijpen waar nodig is... Ze zijn niet als voogd aangeschreven als er iets met de ouders gebeurt... Bij ons in de familie zijn de peettantes en peetooms echt suikertantes/ooms! Met de kerst wat extra's, met verjaardagen en mijn petekindje verwen ik zo door het jaar ook eigenlijk teveel met kadootjes en dagen weggaan naar pretparken enzo... Gr. Miranda
Zoals Senna1979 al zei is een peetoom/peettante niet meteen de voogd, en dat is ook nooit zo geweest. Alleen denken sommige mensen dat al eeuwen lang. Het gaat puur om de kerkelijke opvoeding, en niet om de daadwerkelijke opvoeding. Als dat de bedoeling is dan moet je idd via de notaris een voogd aanstellen. Mijn peetoom en peettante die deden helemaal niets extra's voor mij. Vanaf mijn 7e kwam mijn peetoom ook niet meer op mijn verjaardag, en mijn peettante is geloof ik 1 of 2 keer in mijn leven op mijn verjaardag geweest. Mijn man krijgt echter alles van zijn peettante, en die doet ook heel veel voor hem als hij dat wilt. Tegenwoordig is peetoom/peettante zijn echt een erebaantje, en dan zou ik het houden op suikeroom/suikertante... komt toch meest overeen met verwachtingen bij de meeste mensen. En extra verwennen van een petekindje hoeft niet perse met dure cadeaus maar ook met misschien wat extra aandacht. Denk dat als je gevraagd wordt als peettante of als je iemand wilt vragen hiervoor dat je even overlegt wat de verwachtingen zijn. Groetjes Daphne
Ja, wij willen wel voor ons tweede kleintje een andere peetoom/tante, maar ik wil wel dat ze samen worden opgevangen als er iets met ons zou gebeuren. Ik stel het steeds uit om dit vast te laten leggen (is zo ongezellig om mee bezig te zijn en bovendien best duur). Persoonlijk vind ik het lastig om mijn petekind meer te geven dan zijn broertje-> vind ze allebei zo lief! Die twee kinderen hebben beiden wel een veel specialere plek in mijn hart dan mijn nichtje van de andere kant.
Technisch gezien word een peetoom/tante aangesteld op het jonge telg het geloof bij te brengen... Tenminste dat dacht ik...