wat doet jou man in het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door NoukjeTygo, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Drie doordeweekse dagen is er 1 van ons thuis. Op die dag doe je de was, strijk, bedden verschonen, stofzuigen, eten voorbereiden, boodschappen doen. Kortom we doen beide evenveel! Daarnaast ben ik wel degene die meestal kookt, maar hij doet vaker de vaatwasser. Hij doet meer de financiële regelzaken, ik meer de kleding bijhouden, aanschaffen, schoonmaken.
    Ts, nee ik vind niet dat je man veel doet!

2. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.580
    2
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Oosterland
    De mijne zorgt voor het stofzuigen en de kattenbakken verschonen.
    Soms vouwt hij de 60 graden was (handdoeken etc).

De rest laat ik aan mijzelf over, omdat ik er graag de controle zelf over wil houden en zo mijn eigen tempo kan bepalen!
    Maar als ik aan hem vraag wat te doen, zal hij dit (gelukkig) ook wel doen.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    Ik ben thuisblijfmoeder op t moment. Ik draai de toko.
    Hij ruimt heus eens de vaatwasser uit of pakt de stofzuiger (als ik t vraag), maar in principe ben ik hoofdhuishouding;)

De kinderen daarentegen vind ik een ander verhaal. Als hij thuis komt helpt hij net zo hard mee met douchen en in bed leggen. Of nee, eigenlijk doet hij dat.
    Als ik het eens doe, zorgt hij dat t beneden aan kant is. Hm.. Wie had dit durven dromen:):)

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Dit is bij ons ook het eeuwige punt van discussie.
    mijn man werkt 50 uur per week, ik 22.
    Logisch dus dat ik meer doe in het huishouden.
    Alleen........hij doet eigenlijk niks! Hooguit eens de vaatwasser in en uitruimen en toegegeven; hij verzorgt het bad en bedritueel van de 2 kleintjes.
    Ik doe al het poetswerk, koken, de tuin, de auto, de financien.
    Al heel vaak heb ik aangegeven dit geen eerlijke verdeling te vinden, maar helaas zonder resultaat.
    Nu kan ik hier wekelijks stennis over schoppen, maar ik heb het opgegeven.
    Ik ben erg gesteld op een schoon en opgeruimd huis, dus ik laat de boel ook niet versloffen ( en dat weet hij natuurlijk, haha;))

5. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Ik mag niet klagen denk ik.

Mijn vriend brengt altijd een van onze meiden naar bed, wast af, kookt soms, helpt met het in bad doen van onze dochters, doet vaak boodschappen, ruimt de vaatwasser regelmatig uit, zet de bakken aan de weg, stofzuigt en dweilt.

Deze klusjes doet hij niet altijd, we wisselen elkaar af :)

6. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Mijn man brengt het vuilnis, oud papier en plastic weg.
    Ruimt af en toe de vaatwasser uit of ruimt de keuken op. Strijkt alleen zn eigen shirt als ik te lang gewacht heb ;)
    Ik doe alles met de kleine, maar als ik hem vraag dan doet hij het wel meteen. Dus in principe doet mijn man alleen de zware dingen in het huishouden en voor de rest niks mits ik het hem vraag. Verwend misschien? Ja.. maar vind het goed zo. Hij werkt 5 a 6 dagen in de week en ik maar 3. En als het echt nodig is hoef ik het maar te vragen.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Wij hebben een aantal vaste taken en we doen soms ook zaken samen of om en om.

Hij
    kliko buiten zetten
    auto's tanken
    boodschappen: van de bakker en de groenteboer tot de weekboodschappen
    Vaatwasser leegruimen
    Brood smeren
    Tafel dekken
    Stofzuigen & dweilen
    Koken
    Kattenbak verschonen
    Wasmachine/-droger aanzetten
    Was ophangen
    bedden verschonen
    Koffie zetten
    Opruimen
    Dochter douchen en naar bed brengen inclusief tanden poetsen en voorlezen.
    Vuil naar de vuilstort, glas naar de glasbak, etc. brengen.

Ik
    badkamer en wc poetsen
    Vaatwasser in- en uitruimen
    Tafel dekken
    Brood smeren en fruit voor dochter en mij maken
    Stofzuigen & dweilen
    Koken
    Kattenbak verschonen
    Wasmachine/-droger aanzetten
    Was ophangen
    Strijken
    Ramen lappen
    Uitgebreid poetsen
    Bedden verschonen
    Onkruid weghalen in de tuin
    Opruimen

Eigenlijk kunnen we beide alles en helpen we elkaar vaak, maar toch hebben we zelf onze eigen taken. Mijn man kan best strijken, maar in de tijd dat hij één broek heeft gestreken, heb ik de halve wasmand weggewerkt. Daarentegen heb ik een hekel aan boodschappen. Hij gaat op zijn vrije dag op zijn gemak alle winkels langs. Prima verdeling, vinden wij.

Ik vind dus niet dat jouw man extreem veel doet & dat hij heilig is. Je draait samen je huishouden. Ik vind het wel normaal dat als jij vaker thuis bent, dat je meer of grotere klussen op je neemt.

8. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Heb nog niet alle reacties gelezen, mijn man doet... niets, als ik thuis ben doe ik alles, als ik werk en hij is thuis zorgt hij dat de kinderen eten hebben, brood... hoogstens bakt hij een ei, en geeft de jongste een schone broek, verder laat hij alles zoals het is....
    ;) o ja de financiën doet hij dan weer wel.

9. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Heftig hoor sommige verhalen van mannen die amper wat doen thuis. Je woont er samen dus ook samen huishouden. Ik heb een lieve man die eigenlijk heel veel doet. De weekboodschappen haalt hij alleen, hij kan wassen, strijken, poetsen, koken noem maar op. Ik geloof steeds meer dat ik eenbofkont ben 😄

10. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Hier een man die eigenlijk niets doet, tenzij ik het hem vraag. (En dan moet ik het vaak nog 3x herhalen omdat hij zo Oost-Indisch doof is als maar kan! ;)) Alhoewel... de laatste tijd pakt hij nog wel eens de vaatwasser in/uit zonder dat ik erover begin. :)

Het enige wat echt zijn vaste taak is, is het vuilnis weg brengen (nadat ik het hem gevraagd heb uiteraard :p).
    En op zondag helpt hij vaak wel bij de verzorging van onze dochter, maar dat is meer omdat hij ook graag tijd met haar door wil brengen.

Maar eigenlijk komt het huishouden (schoonmaken, boodschappen, koken, tuinieren) voor mijn rekening. Ik doe zelfs de kleine klusjes in huis, zoals schilderijtjes ophangen, schilderen, speelgoed repareren, etc.

11. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Overdag doe ik alles omdat ik thuis werk en voor de kinderen zorg. 's avonds doen we samen de kinderen naar bed en doen we samen de afwas(als hij niet hoeft te werken 's avonds tenminste). Alle grote dingen zoals de was, boodschappen, ramen, stofzuigen e.d. doe ik.

12. Noraly

Noraly Actief lid

6 jun 2012
    253
    0
    0
    NULL
    NULL
    Man werkt 5 dagen, ik 1.
    Meeste in huis doe ik dus.
    Maar ik heb een topman want die doet lekker mee met alles.
    Hij doet de wekelijkse boodschappen.
    In het weekend kookt hij.
    Hij zorgt voor de vuilnis en kliko's.
    We doen allebei één kind naar bed 's avonds.
    In het weekend kan hij aardig poetsen als dat nodig is :)
    Als er bij mij dingen zijn blijven liggen, gaat hij zaterdag rustig de badkamer een grote beurt geven ofzo.
    Daarnaast doet hij van alles in en om ons huis. Ik heb nogal wat wensen :) zoals de auto repareren, veranda bouwen, achtertuin straten, bed timmeren, muren schilderen enz.
    Dus ja, ik ben dik tevreden met hem :) en hij doet genoeg!

13. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik heb het denk ik best getroffen met mijn man.
    We werken beiden (hij fulltime met veel reistijd en ik 4,5 dag).

Ik breng mijn dochter 's ochtends weg, hij haalt haar altijd op.
    We doen de verzorging van onze dochter dan ook helemaal gezamenlijk.

Ik doe het schoonmaakwerk (stofzuigen, dweilen, afstoffen en het echte schoonmaken).
    Hij helpt daar waar ik dat nodig vindt.
    Verder doet hij het vuilnis, kookt, doet de afwas, maakt de keuken schoon na het koken en doet de tuin.

Eigenlijk vind ik dat we het super verdeeld hebben.

14. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik ben thuis ivm een vermoeidheidsziekte. En mijn vriend werkt fulltime (36 uur) Maar hij doet minstens net zoveel als mij in huis. Nu ik zwanger ben en echt niet lekker ben, doet hij zelfs meer dan ik! In verhouding doet hij normaal ook meer omdat hij ook nog werkt, maar kwa huishouden was het wel een beetje gelijk. Ik heb het erg getroffen met mijn vriend!

15. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Mijn man doet iets meer als dat ik doe. Ik werk namelijk ook meer als dat hij doet. Uiteraard zorg ik wel voor de aankleding in huis, bloemetje op tafel en op de dagen dat hij werkt doe ik ook boodschappen koken, wassen, stofzuigen etc.

16. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Mijn man doet best veel.
    Hij werkt 40 uur pw en doet verder:
    Het afval wegbrengen
    vaatwasser in en uitruimen
    De kids naar bed brengen