Onze zoon is een stuk jonger -vier-. Maar een deel van de dingen die jij noemt, doet hij echt al tijden hoor. Zijn eigen beker & bakje opruimen doet hij al sinds hij lang genoeg is om iets op het aanrecht te zetten. Dat is ook echt zo'n gewoonte dat ik niet eens kan zeggen of hij dat nu vrijwillig of verplicht doet. Het gaat gewoon vanzelf. Net zoals hij ook zelf een doekje pakt als hij geknoeid heeft, om het even op te ruimen. Een taak die wel echt verplicht doet, is het opruimen van zijn speelgoed. Daar heeft hij een hekel aan, maar het moet. Vaak doen we het wel samen hoor, maar ik verwacht wel dat hij serieus meehelpt en niet maar wat aanrommelt. Op vrijwillige basis helpt hij met stofzuigen, poetsen, dweilen, ramen lappen (oké, dat laatste helpt niet echt, haha.) Hij vindt dat soort dingen leuk om te doen. En we maken het dan ook gezellig, zo samen.
Als je dan nu juist de eerste tijd geen taakjes geeft (al zijn het maar kleintjes) dan zal ze zich er later ook een stuk moeilijker bij neerleggen. Want dat hoefde toch nooit? Misschien kun je eens vragen "Goh.. We helpen hier allemaal een beetje mee in huis. Wat zou jij willen doen?" (wat is er leuker dan zelf inspraak in je nieuwe huis met bonus-moeder.. Blijkbaar vind ze je groot genoeg om zelf mee te denken! ) En hier is voor de katten zorgen (water én brokken elke ochtend) ook gewoon een taakje hoor En de messte taken zijn er sowieso langzaam ingesleten. Dat ze elke avond de tafel dekt begon ooit vrijwillig.. Nu hoort het er gewoon bij. (want ik kan niet in de keuken en kamer tegelijk zijn tenslotte) Kleren in de was gooien? wasmand staat bij ons allemaal binnen "Gooi afstand" van de slaapkamerdeur en bovendien naast de badkamer. Je vieze kleren in de was gooien is dus ongeveer evenveel moeite als ze op de grond gooien. Dat begon ooit met "Gooi jij je kleren even in de wasmand" toen ze net kon lopen. En trots dat ze was.. Elke avond weer (dat is minstens zo leuk als dat je de was niet zelf in de wasmand hoeft te gooien.) En gezien ze nu al de poezen in ieder geval voorziet van hun water.. Denk ik dat de rest er ook wel vanzelf insluipt. Net als bij niet-bonuskinderen.
- dagelijks bed opmaken - vuile kleding in de wasmand stoppen - wasbak schoonmaken na tandenpoetsen, washand over de verwarming hangen - eigen vaat in de vaatwasser zetten - schooltas uitpakken - alles wat ze zelf heeft gebruikt opruimen qua speelgoed ed (pakt in de praktijk helaas nog weleens anders uit) - 1x per week haar kamer opruimen - Ze helpt vaak met koken maar dat is omdat ze het zelf leuk vind Best veel als ik het zo lees in vergelijking met andere
Jeetje, sommige doen echt al best veel! Hier ook wel een kwestie van "choose your battles". Ieder kind heeft zijn/haar eigen weg, maar we gaan het nu wel inzetten 😉
Tja.. Als je daar van peuter af gaan mee begint.. Valt de battle wel mee Hier is het al jaren vanzelfsprekend dat iedereen een steentje bijdraagt.
En of je het nodig vindt...haar speelgoed opruimen en bordje in de keuken zetten is hier vanzelfsprekend. Maar ik vind het verder nog totaal niet nodig dat mijn 6 jarige huishoudelijke klusjes doet. Dingen die ze vrijwillig mee helpt prima, maar we doen hier niet aan corvee ofzo.
Ik denk ook niet dat het heel effectief is als je je 6-jarige de vloer laat dweilen of de was laat doen
Hier is de oudste 5 en jongste 4 en ze dekken de tafel, ruimen bordje en bestek op in vaatwasser. Jongste vind het geweldig om te helpen met de was. In de wasmachine, wasmiddel erin doen, aanzetten, was eruit en ophangen. Bed opmaken, kamer opruimen. In voorjaar en zomer helpen ze in de tuin. En de laatste tijd helpen ze ook met koken.
Kleine dingen als was in de wasmand. Waar je mee gespeeld hebt ruim je op. Vaat op het aanrecht. Tassen uitpakken na school. Verder wil ze soms helpen met de was ophangen of vaatwasser uitpakken. Dit vind ze leuk.