Onze zoon van nu 7 maanden heeft vanaf de tweede week een fopspeentje gehad. Het was even zoeken naar een model en materiaal, maar hij deed het goed met de fopspeen van Nuk gemaakt van extra soepel materiaal. Het werd nu toch inmiddels wel tijd voor een groter model (althans dat staat op de verpakking, maar is dit ook echt zo?), dus wij hebben id winkel dezelfde speen gehaald van hetzelfde materiaal en vorm, maar dan een maatje groter. Zl moet hier echter van kokhalzen en bijt er nu alleen maar op. Alleen op het kleinere model wil hij zuigen. Met eten heeft hij ook nog altijd moeite (Rapley resulteert in kokhalzen en overgeven), maar zo nu en dan wil hij toch een hapje fijn gepureerd eten proberen Iemand hier ervaring mee? Moet ik de grotere speen blijven aanbieden of toch weer terug naar het kleinere maatje?
Ik heb altijd begrepen dat het voor de mondontwikkeling beter is om over te stappen op een grotere maat. Of dit daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Maar omdat hij ook moeilijk doet met structuren in het eten, is het wellicht toch goed om hem aan de grotere speen te laten wennen? Een pre-logopedist zal hier waarschijnlijk meer over weten, maar ik heb pas over 2 weken een afspraak op het CB (zou het dan dus kunnen aankaarten), dus misschien dat er hier iemand al ervaring mee heeft?
Ik weet niet hoe nauw het luistert hoor, die speenmaten. Vanaf 6 maanden mogen ze dus die grotere maat, jouw zoontje zit daar net een maand boven dus ik denk niet dat het een wereld van verschil maakt om nog even te wachten. En hoe belangrijk het is voor de mondmotoriek durf ik niet te zeggen... maar je kunt best nog even 2 weken wachten en het dan bij cb vragen lijkt mij. Overigens heeft mijn zoontje heel erg lang een mega kokhalsreflex gehad, pas met een maand of 9/10 (misschien nog wel langer) kon hij stukjes aan, tot die tijd was alles behalve fijngepureerd kokhalzen en overgeven. Soms duurt het dus even, waarschijnlijk ook zo met de speen.
Mijn dochter heeft geen speen dus zelf geen ervaring, maar ik zelf vroeger wel. Mijn moeder heeft voor mij ook eens een grotere speen gekocht en die wou ik absoluut niet. Binnen 3 dagen was ik van de speen af. Je zou het kunnen proberen zonder, maar ik weet natuurlijk niet of je dan een groot drama krijgt.
Een 6+ speen is vaak groter en sterker ivm tandjes. Als het niet nodig is zou ik gewoon de kleine maat blijven geven. Onze dochter heeft al vanaf dat ze 5 maanden is een 6+ speen (difrax) omdat ze de kleinere variant helemaal in haar mond had gestopt en die zat vast..
Ik geef hem voorlopig nog maar gewoon de kleinere speen. Eten gaat sinds een paar dagen opeens wat beter, dus wellicht dat hij de speen straks ook accepteert. Zonder speen gaat goed als hij wakker is, maar met slapen heeft hij nog echt heel graag zijn speentje
Hier is overstap naar grotere speen nooit gelukt. Is nu 13 maanden en heeft nog altijd een 0-6 mnd speen in. Grote lijkt hij niet lekker in mond te vinden. Ik maak me ee niet druk om. Hij krijgt m alleen met inslapen en de tut valt er altijd weer uit nadien dus tis maar zo weinig tijd.