Wat doet jouw BSO met de kinderen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door SydneyGirl, 2 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Wat doet jullie BSO qua activiteiten met de kinderen?

    Mijn zoontje gaat nog niet zo lang naar de BSO maar hoe het ernaar uitziet doen ze niet heel veel met de kinderen. Ik hoor weinig over activiteiten, er komen geen knutselwerkjes oid mee naar huis en als ik hem ophaal zijn de kinderen voornamelijk aan het donderjagen met elkaar. Hierdoor krijg ik het idee dat de kinderen toch vooral zichzelf een beetje moeten vermaken. Ik vroeg me af of dat de norm is?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Hier hebben ze op een aantal bso’s gezeten en het wisselde enorm wat ze deden. En ook aan wat de kinderen prettig vonden trouwens. Mijn oudste dochter vond alle activiteiten die ze op een van de bso’s organiseerden geweldig, deed altijd overal enthousiast aan mee ed. Op twee andere bso’s waar ze gezeten heeft werd veel minder georganiseerd of bv. alleen voor jongere kinderen (ze was daar veruit de oudste doordat de bso heel nieuw was), dat vond ze maar stom en saai ed. De jongste vond echter juist niets aan al die georganiseerde activiteiten, die wilde veel liever gewoon een beetje aanrommelen en vrij spelen ed en dat kon op die bso meestal niet. In de zomervakantie ed als ze meer vrijheid kregen en meer buiten konden spelen, vond ze het fijner, maar ook dan weigerde ze mee te gaan met uitstapjes ed, terwijl de oudste het liefst met alles mee ging wat mogelijk was.
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  3. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Hier een sport BSO, dus er zijn een aantal sport activiteiten. Maar verder ook niet echt. Op de vakantie BSO wel wat meer maar meestal vinden mijn kinderen dat niks en spelen ze liever vrij.

    Ik zou het even navragen op de BSO! Kan ook dat je zoon geen zin heeft in die activiteiten bv maar dat ze wel aangeboden worden?
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier mogen ze zelf kiezen wat ze gaan doen en zo hoort het ook, kids moeten al de hele dag zoveel op school. Ze kunnen kiezen of ze mee doen met een activiteit of zelf iets willen kiezen. In de vakantie zijn er georganiseerde activiteiten.
     
    Sylver en SydneyGirl vinden dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    zo is het hier ook.
    C komt altijd met hele stapels tekeningen en knutsels thuis.
    N met niks. Die is liever aan het ravotten.
     
    SydneyGirl en Malbec vinden dit leuk.
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja precies. Lekker laten. Ik heb thuis ook niet een heel programma voor hem, heb ik zelf ook geen zin meer in na mijn werk haha.
     
    Roanna en SydneyGirl vinden dit leuk.
  7. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Bij ons hebben ze elke dag drie activiteiten: eentje in categorie sport (trefbal, hockey, tikkertje etc), een in de categorie creatief (knutselen etc) en een in de categorie 'activiteit' (haha!) en dat is bijvoorbeeld bingo, weerwolven, koken, yoga etc. Elke maand krijgen wij het rooster met wat er elke dag wordt aangeboden. De kinderen mogen kiezen maar mogen ook altijd vrij spelen zowel binnen als buiten. Ik was al heel blij met deze BSO maar als ik jullie zo lees, word ik er nog dankbaarder voor
     
    Roanna, SydneyGirl en Youtan vinden dit leuk.
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zit op een superleuke BSO, met een grote zaal met een binnenspeeltuin. Ze heeft met haar groepje van 8 een eigen lokaal met toegang tot een naaimachine, knutselspullen etc. Daarnaast gaan ze als het weer het toelaat altijd naar buiten. Speurtocht door het bos, naar de grote buitenspeeltuin of spelletjes op het plein. Ze zijn gehuisvest in een voormalige kerk.
    Maar als ze binnen zijn hebben ze genoeg keus en mogen ze ook niks als ze dat willen. Ik ben nu eigenlijk altijd op tijd thuis op haar BSO-dag, maar ze wil er niet af. Zo leuk vindt ze het daar.
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  9. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Op de bso van mijn dochter hebben ze de keuze of ze mee doen aan de groepsactiviteit of dat ze vrij willen spelen.

    De kinderen moet middags wel verplicht mee naar buiten om even een frisse neus te halen.

    Activiteiten zijn knutselen, bakken, naar de speeltuin. Ze hebben laatst ze appelmoes gemaakt met appels uit de schooltuin. Nu zijn ze vooral aan knutselen in thema sinterklaas.
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  10. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Kan zeker. Of dat hij wel meedoet maar lang niet alles verteld. Het is helaas niet zo’n verteller: hoor ook vaak genoeg achteraf van anderen dat ze op school wat bijzonders hebben gedaan etc. Ga idd eens wat gerichter vragen anders dan het snelle: “is alles goed gegaan?” aan de deur (mogen sinds het begin als ouders al niet naar binnen ivm Corona).
     
  11. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Eens dat ze al veel moeten. En activiteiten optioneel snap ik ook: het is geen school. Maar kan me ook voorstellen dat een 4/5-jarige iets meer bij de hand genomen moet worden dan een 8-jarig of ouder.
     
  12. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Klinkt goed idd! Heel uitgebreid aanbod. Fijn.
     
  13. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Klinkt als een fijne bso maar veel aanbod! Fijn dat ze het zo naar haar zin heeft.
     
  14. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Klinkt goed! Vooral dat even verplicht naar buiten voor een frisse neus. Mis dat vooral het meest geloof ik; ben zelf ook erg van het elke dag even tijdje naar buiten met hem, gezond.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Hier gingen ze ik altijd verplicht naar buiten na wat te hebben gegeten en gedronken. Eigenlijk denk ik dat vrijwel elke bso dat wel doet? Het is misschien alleen niet de moeite waard van het vertellen, omdat het zo gewoon is?
     
  16. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Hier mogen ze altijd eerst even vrij spelen of knutselen ofzo. Daarna een uur een activiteit. Dat was nu pietengym en Pieten die kwamen, maar ook vaak een thema (het is een sport bso) zoals voetbal, volleybal, tik spelen, speurtocht, gps toch, soms huren ze een springkussen. Nou ja zulke dingen.

    In de vakanties altijd 2 activiteiten op een dag. Bijv bingo en naar het bos of speurtocht en soep maken of naar speeltuin of de brandweer en dan waterspelen…

    Divers in elk geval.’
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  17. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ik heb geen idee! Dat maakt het ook zo lastig in te schatten. En van m’n kleuter wordt ik idd niet altijd wijzer. Vaak heeft hij geen zin om te vertellen, of maar kort. Vind het wel jammer dat je zo weinig hoort als ouder. Maar ga het zeker eens een keer wat uitgebreider navragen bij het ophalen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Ik weet niet welke vragen je aan je zoontje stelt? Maar soms helpt gerichter vragen daar ook. Dus niet ‘hoe was het?’ ofzo, maar bv. ‘heb je nog buiten gespeeld vandaag?’, ‘met wie?’, ‘wat hebben jullie gedaan?’ of ‘wat was vandaag het allerleukste?’ (en/of juist allerstomste). Soms krijg je dan wat concreets te horen. :)
     
  19. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Goede tips! En die pas ik ook allemaal toe. Maar dan nog vind hij het zelf kennelijk niet interessant genoeg om daar op in te gaan. De enige waar hij waarde aan hecht is voor het slapen gaan het stomste en het leukste vandaag bespreken. Zo hoor ik iig nog wat, maar gaat vaak meer over school dan de bso.
     
  20. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Voor zover ik weet worden ze bij mijn zoon in groepjes opgedeeld, altijd hetzelfde groepje. Elk groepje heeft zijn eigen plek waar ze drinken en wat te eten krijgen, daarna mogen ze kiezen, iets buiten of binnen doen of in de gymzaal. En dat San 2 of 3 keer per middag. Toen dochter er nog heen ging waren er altijd wel knutselactivieiten. Nu gaat alleen zoon nog, hij speelt altijd buiten met vriendjes van de BSO, ongeacht het weer. En dat vind ik zo waardevol aan deze BSO, want wij wonen best ver bij school vandaan en niet in een wijk dus op straat spelen kan hij niet en dat mist hij best wel. Dus op zijn BSO dagen kan hij heerlijk van 14.45 tot 17.30 met klasgenootjes spelen zonder dat er van alles moet.
     
    Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina