wat doet jouw dreumes/peuter tijdens het koken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door laravelk, 9 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Mara zit op een krukje in de keuken wat te spelen: boekjes lezen, knuffels knuffelen, met een lege keukenrollen spel, met een spatel in een steelpannetje roeren enz.

2. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

15 jun 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    In de kinderstoel bij me. Dan kan ze ook naar buiten kijken vind ze heel interessant!

3. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Op mijn rug hangen. In de Manduca of draagdoek ;)

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    #24 Damay77, 10 sep 2012
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
    Kinderstoel zo dicht bij fornuis zou ik dus nooit doen. Wat denk je wat er gebeurd als iets flink gaat spetteren of ploffen?
    Pan die je uit je handen laat vallen? Spat allemaal omhoog tegen en over je kind heen. Hier 2 x gebeurd dat er een worst begon te ploffen en dat ik een pan liet glijden. Was blij dat kind niet in de buurt was. Spetters zaten door de hele keuken heen.

Hier zit er een hekje voor de keuken. Hond kan niet uit de keuken naar kind en kind niet naar de hond/keuken.

Persoonlijk vind ik dat een kind niet in de keuken hoort te zijn als er gekookt wordt. Maar dat komt omdat ik al meerdere verhalen van kookongelukken met kinderen heb gehoord. (Kennis die op 1e hulp werkt)
    Kleine zit hier altijd te spelen of tv te kijken

5. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Wij hebben een deels open keuken waar de eettafel vlak bij staat. Ik zette dochterlief altijd in de kinderstoel aan tafel met wat speeltjes. Ook heb ik de tv in de keuken aan staan zodat ze daar ook naar kan kijken. Maar vaak zette ik haar ook gewoon even in de box met wat speeltjes.

Nu speelt ze lekker binnen of buiten. Ik doe trouwens de meeste voorbereidingen al 's middags tijdens haar slaapje zodat ik 's avonds het alleen nog maar op hoef te zetten.

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ten eerste zit er een dikke meter tussen gasfornuis en kinderstoel (hij zit er ook niet recht voor), ten tweede helpt hij met koken, dwz bij de voorbereidingen, zoals je ziet staat er nog geen pan op het vuur, dan schuiven hem echt wel aan de kant... ;)
    Ik betrek hem graag bij onze bezigheden, tot op zekere hoogte, geen handjes aan het fornuis of aan de oven en dat weet hij...
    Liever hem veilig in de kinderstoel in de keuken tijdens het koken dan hangend aan mijn benen met kans op ongelukken...

7. Pinkprecious

Pinkprecious Actief lid

19 nov 2010
    225
    0
    0
    Eens met laatste reactie. Hoe moeten mamas die geen partner in de buurt hebben het dan? Ik betrek mn kleine er ook liever bij want anders hangt ie aan mn been...wil van alles doen wat niet mag en gevaarlijk is. Dus dat is juist niet goed.
    Ik heb een keuken die niet aan mn huiskamer zit.. Vind het gevaarlijker om hem alleen in de huiskamer te laten hoor ;) beetje kort door de bocht.
    Bovendien..ik vind het persoonlijk goed dat ze al leren dat ze niet in de buurt van de pannen mogen komen..niet aan de oven komem als het lichtje brand.. Gaat hardstikke goed :) (eten maken is buiten dit alles om nog wel drama hoor.. Maar beter betrekken dan alleen in een andere kamer laten.. (op zijn leeftijd tenminste)

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ze helpt mij mee met koken of ze gaat gewoon door met spelen. Is ze echt vervelend zet ik even bumba aan ;)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    - Wat crackertjes of rauwe groente te eten geven.
    - Gewoon in de kamer of in de tuin laten spelen.
    - In de kinderstoel aan tafel zetten met wat speelgoed voor zich (als ze te moe is om 'gewoon' te spelen).
    - Soms laten helpen, dus bijv. optillen zodat ze kruiden in een pan kan schudden.
    - Soms muziek opzetten.
    - Als ze gaat huilen, in de kinderstoel naast het fornuis zetten, zodat ze kan kijken (ja, op veilige afstand, hoor!)
    - Als mijn man er al is, hem laten spelen met haar.

10. Die van mij speelde (en speelt nog steeds) gewoon als ik ging koken. Met voorbereidingen ging hij erbij zitten aan tafel en kijken wat ik deed. Ik sta niet constant aan het fornuis, en hij kan er nog lang niet bij met zijn 95 cm lengte ('t fornuis is ook vrij hoog bij ons) dus ook geen gevaar wat dat betreft.

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon speelt meestal gewoon in de huiskamer (open keuken). Nouja het begint met tv kijken... Hij pakt netjes zn stoeltje en zet dat neer en kijkt dan tv zolang t duurt want 9 van de 10x is hij gauw afgeleid en zit hij al snel niet meer voor de tv.

Onze kleine meid ligt in de box of in bed :)

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ow en soms "kookt" mn zoon met me mee. Mag hij een (of 2 of 3) plastic pollepels/gardes/vork uitzoeken en krijgt hij een grote plastic tupperware schaal en dan gaat hij aan de slag. Leuk om te zien: doet ie er blokken in en roert en kokkerelt erop los :)

13. adi

adi Niet meer actief

Ik kook altijd tijdens de middagslaap van de kinderen. Als zij wakker zijn doe ik eigenlijk niks anders dan spelen met hen.

Maar als ze snel weer wakker zijn mogen ze meehelpen met koken. Lekker kliederen :)

14. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Ooooh heel herkenbaar! Altijd rond dit tijdstip wordt ze moe en jengelig en is ze heeeel zielig ;)

Ik laat haar lekker aan mijn been hangen, vind het wel gezellig, eigenlijk. En als ze echt teveel aandacht gaat vragen of als ze alle pannen uit de kastjes trekt, zet ik een DVD op van Kikker. En dan ploft ze op de bank neer en is ze niet meer zielig! :D

15. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    Hier ook eentje die de hele middag lekker aan het spelen is en zodra mama begint met koken ineens de aandacht opeist. eerst krijgt hij een klein geschild aardappeltje van mij. meestal gaat hij dan al etend met zijn auto spelen. soms geef ik hem spulletjes om de tafel te dekken (onderzetters, placemats, zijn bestek en bordje enz.)
    vaak komt dan ook papa weer thuis dus dan is het probleem zo bij zo opgelost.
    Maar die bumba film vind ik ook een goeie!

16. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    gewoon spelen in zn kamertje ofzo...komt wel paar x naar me toe, soms mag hij dan ff in de pannen kijken, ff roeren, ff proeven, ff op het aanrecht...met dat snelle btj aandacht wa shijd an tevreden om weer met zn spel door te gaan

maar mag ook gewoon ff relax dvdtje kijken...

eigenlijk nooit problemen met dat uurtje gehad ( wel toen hij een maand of 5/6 was en eventjes rond 9 mnd

Inmiddels heeft ie een keukentje, wat in onze keuken staat dus is helemaal handig nu

17. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik zet of ons meisje inde box, of ze komt erbij zitten in haar kinderstoel. Maar als ze er bij komt zitten duurt het 9 van de 10 keer te lang. Vooral als ze er tijdens het eten ook in moet zitten.

Dus lekker in de box spelen.

18. Blond88

Blond88 Actief lid

16 feb 2011
    484
    28
    28
    Hier nog de luxe dat onze boef slaapt van 17.00 - 18.00/18.30.
    En als die toch een keer wakker is als ik kook, lekker in de kinderstoel aan tafel spelen (open keuken en tafel dichtbij).

19. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ik zet mijn dochter meestal voor de televisie, de keuken is apart van de woonkamer en erg klein. En anders gaat ze bij mij aan mijn been hangen. Ze komt nu wel een beetje op de leeftijd dat ze mee wil helpen, dus gisteren aan de keukentafel gaan schillen/snijden terwijl zij toekeek.

20. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    toen mn zoontje idd nog 7 tot 11 mnd was zette ik hem in de kidnerstoel bij me, met soepstengel ofzo...

Deel Deze Pagina