Een telefoon met datacontract en gps. Ik heb ook ooit met oudste via de tablet gespeeld. Dan maakte ik een hotspot waarop hij dan aanlogde. Maar dan moest hij dus wel dichtbij mij blijven.
Geocachen is misschien nog wel leuk om op te pakken als er in de buurt wat caches verstopt zitten... hier word wel met vriendinnen gebeld (met beeld) en verplicht mee naar buiten minimaal 1x per dag. Wandelen met pa of ma of regel zelf iets leukers . Oudste dochter heeft vandaag nog een uur gefietst- gewoon alleen.. Normaal fietst ze dagelijks 2x een half uur naar school - en dat wil ik wel een béétje er in houden. Anders valt het straks echt keihard tegen. Vandaag fietste ze dus met radio aan -telefoon in de houder op de fiets en zacht muziek aan (zonder oordopjes) . En toen vond ze het ook leuk om te fietsen. Prima. Jongste spreekt af of knutselt nog wat. Verder gaan we ook vast nog wel een keer fikkie stoken in de vuurkorf (ook altijd een succes) . Ook moesten er nog wat kaarten bezorgd worden, dat zijn ook klusjes voor de kinderen. Ritje naar de glasbak. En soms is het dus heel simpel: Of je gaat lekker buiten spelen of je gaat een half uur je kamer opruimen... de kamer komt dan zelden aan de beurt en dan ineens weten ze tóch wel iets te verzinnen buiten. (en hier hebben ze altijd wel wat op te ruimen!)
Hier heeft de oudste een vlieger voor de sint gehad. Ook een groot succes. De middelste heeft er nu ook een besteld. Soms gaan we met zn allen naar het strand, maar hier op een open stuk park kunnen samen heen.
Mijn bijna 12 en 9 jarige mogen elke ochtend en middag een uur op de laptop. Meestal is die van de ochtend om 8 uur, de tweede keer bij de oudste net wat zijn vrienden doen, want dan gamen ze tegen elkaar. Doordat die twee momenten strak zijn vragen ze amper naar meer. Ze proberen het wel eens hoor, maar ik geef zelden tot nooit toe dus dan dooft het uit. Tussendoor springt mijn oudste urenlang op de trampolines. We hebben er 2 tegen elkaar dus hij doet zijn kunsten nu van de ene naar de andere. Hij heeft voor sinterklaas een keyboard gekregen waar hij regelmatig op speelt, of speelt met kapla of lego. Soms gaat hij naar een vriendje of er komt iemand hier. Dochter bakt ontzettend veel. Taarten, cupcakes, en nu is ze steeds bezig met haar receptenlijst aanleggen voor de high tea die ze gaat maken met kerst. Of ze knutselt, tekent, met de strijkkralen, of ze fietst naar opa en oma om daar een middagje spelletjes te gaan doen. Maar ook hier zijn er dagen dat ze zich vervelen en elkaar constant in de haren zitten. Bij voorkeur op dagen dat wij beiden thuiswerken, zucht
Mijn 11 jarige zoon wisselt het wel aardig af. Hij zit het liefst op de computer te minecraften. Maar als ik hem daar na een tijdje af stuur, wil hij ook wel graag naar buiten. Ze gaan vaak steppen of fietsen. Soms jachtseizoen spelen. Soms baalt hij wel, omdat zijn vrienden veel gamen en niet altijd zin hebben om naar buiten te komen, terwijl hij dat zelf wel wil. Dus dat is soms wel lastig. Wij hebben zelf geen echte spelcomputer, dus de grote spellen die anderen samen spelen, kunnen mijn kinderen niet meedoen. Daarna zit hij dan vaak wel weer een tijdje binnen op tiktok of zo. Hij heeft met zijn pianoleraar afgesproken dat hij in de vakantie elke dag een kwartier piano gaat spelen, maar dat moet ik nog zien, haha. Knutselen en lezen is niks voor hem.
Hier wordt veel gespeeld met buurkinderen/klasgenootjes. Wij wonen hier sinds september en het is erg kinderrijk zo fijn! Rond 10.00 komen de eerste kinderen en als het donker wordt gaan ze naar huis. Ze spelen veel buiten maar ook op de speelzolder of beneden. Filmpje kijken mogen ze in de ochtend een poosje en na het avondeten.
Het vervelende is dat hij gewoon niet kan doen wat hij graag wil doen en dat is karten. Hij kan wel sleutelen bedenk ik me net! Dat is iets wat hij met zijn vader kan oppakken (aangezien zijn vader nog niet 100% werkt na de corona). Rijden kunnen ze voorlopig niet Wij doen overigens na het eten een spelletje (vaak Keezen en dan jongens tegen de meisjes) of nerf gevecht in de woonkamer, waarbij de kussens van de bank gebruikt worden als schild.
Ik heb er 3, en heb door de ervaringen in maart een schema gemaakt Zo is er geen gezeur meer om schermtijd en als ze tijdens het buitenspeeluur toch gaan hangen, is er ook geen schermtijd. En heb ik nog genoeg klussen die ze kunnen doen. Je snapt, mijn kinderen vinden mij vreselijk streng . Maar wat werkt het! Ik was van de week gewoon ongerust en ben gaan kijken, om te zien waarom ze nog steeds buiten waren.... Hebben wel extra geïnvesteerd in wat extra speelmateriaal:een mat en zachte bal, voor in de bijkeuken. Extra Ballen voor buiten etc. Verder hebben we elke zaterdagavond spelletjesavond met hapjes, proberen we 1op1 tijd in te plannen ( al is het maar samen een half uurtje wandelen en kletsen) en zijn andere kids welkom. En verder zullen ze toch echt zelf moeten leren zich te vermaken.
Mijn dochter is nog geen tiener, maar speelt hele dagen samen met haar vriendin. Ze gaat vanmiddag naar haar nichtje en morgen naar een ander nichtje. Ze heeft het er maar druk mee. Ze wil aankonden week een lunch organiseren met haar schoolvriendinnen. Superleuk idee vind ik, dus dat mag. Ze mag er 5 uitnodigen.
Even een vraagje hoor; de basisscholen zijn dicht ivm besmettingen, waarom wil je binnenshuis 5 kinderen uitnodigen?
Volgens mij zijn de scholen vooral dicht om de ouders te dwingen thuis te werken. Voor kinderen t/m 12 gelden geen beperkingen. Ik heb ook liever dat ze buitenspelen, maar nu het zeikt van de regen de hele week ben ik ook wel blij dat ik eindelijk een speelafspraakje voor allebei heb kunnen regelen.
Nou, hier mee eens! Ga mn kind niet helemaal afsluiten van de buitenwereld hoor. Spelen met vriendinnetjes is alles wat ze nog heeft nu.
kinderen tot en met 12 hebben geen beperkingen. Ze wonen ook in de buurt, dus geen extra reisbewegingen van ouders.
Hier werken strakke schema's voor puber juist averechts. Heel lang was dat De Oplossing, maar inmiddels hebben we dan enkel meer strijd (en dat verloopt toch even iets anders dan puur 'mama, ik ben het daar niet mee eens' of 'mama, ik verveel me'...). Dus we proberen het juist in overleg met haar te regelen. Soms werkt dat uitstekend en soms neemt ze er een loopje mee. Het werkt echter alsnog beter dan alles aan banden leggen ed. En aangezien we nog vier weken moeten, proberen we toch dmv wederzijdse afspraken een weg te vinden en ook uit te gaan van haar eigen verantwoordelijkheid ed. Bij die van 8 is het allemaal sowieso een stuk eenvoudiger.
Volgens mij is het nog steeds niet de bedoeling dan je 5 kinderen uitnodigt. Je ziet zelf hoe hoog de besmettingen zijn. En geloof me, gezien de uitbraak bij ons op de basisschool zijn kinderen zeker besmettelijk en ook gewoon goed ziek. Waarom zou je risico nemen? Omdat de kinderen zich gaan vervelen? Waarom niet gewoon 1 vriendinnetje waar ze de hele tijd mee spelen, zodat ook het risico lager is?
Ze zijn niet dicht ivm besmettingen, maar om de ouders thuis te houden. Maar hier genoeg ouders die wel buiten huis moeten werken en dat vangen we ook met elkaar wel op.
En ik denk dus dat dit ook weer zorgt voor veel onderlinge contacten die gezien de situatie niet wenselijk zijn. Ik snap het wel hoor en mooi dat er een vangnet is, maar wat Shay25 zegt klopt natuurlijk wel. Weer je hoe hun ouders omgaan met de maatregelen? Het is natuurlijk niet zo dat kinderen helemáál geen bron zijn. En je hebt als ouders nu toch weer contact. Dat is dus wat juist niet de bedoeling is nu, toch?
Ik heb met de ouders geen contact. De oudste twee kunnen zelf naar vriendjes of ze staan op ruime afstand op de stoep. De kinderen betalen al de rekening van deze maatregelen en ik ga ze daarin niet beperken als dat niet nodig is en voor nu zijn de regels voor de kinderen niet aangescherpt. Verder moet er ook gewerkt worden en of ze dan naar opa/oma/vriendje/noodopvang gaan, maakt ook niet meer uit.