Wat doet jullie kindje met 1 jaar?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by missym, Apr 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
  2. Skye

Skye Niet meer actief

Ja, maar wie zegt dat mijn kindje moet klappen met 8-10 maanden. En als mijn kindje dat niet doet, dan is ze gelijk laat! Terwijl ze bijvoorbeeld wel andere dingen doet die ze eigenlijk nog niet zou moeten kunnen volgens de lijst!

Ik persoonlijk vind het nou echt niet boeiend wanneer mijn kind iets kan of nog niet kan. En of dat nou laat of vroeg is (wie bepaalt dat?), mijn kindje doet het gewoon op haar tempo. En dat is dus niet vroeg of laat, maar gewoon op tijd!

3. adi

adi Niet meer actief

Deze is inderdaad goed!
    Nou, zover lopen die van mij niet achter zo te lezen. :p
    Alleen echt los zitten kunnen ze niet (op de grond), maar wij mochten dit absoluut niet aanmoedigen van de fysio, dus ook wel logisch.

Maar er staan ook dingen tussen waarvan ik denk 'de watte? :('

Bijv: 'Eerste losse stappen met in drie gewrichten gebogen benen' :(

4. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Adi, bij jou is het ook anders, jou kindjes zijn prematuur en een drieling.

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Als je het gezeik vindt, prima, vind het overigens een steek onder de gordel dat je dit zegt: Dat jullie je onzeker voelen omdat je kind iets nog niet kan (bijvoorbeeld optrekken met een jaar, wat ik gewoon heel laat vind) dan betekend dat nog niet dat een ander opschept of er iets naars mee bedoelt. Vergelijken is niet altijd slecht, je koopt toch ook niet de eerste auto die je ziet of tv.

Als een kindje zich niet kan optrekken als hij een jaar is (wat volgens mij regelmatig voorkomt) en de ouder en/of het CB maakt zich er zorgen over, is het vroeg genoeg om er iets aan te doen.

En ik ben erg blij met mijn kindje, ik ga hem niet inruilen (zoals een auto, tv) omdat een ander kindje al wel volzinnen kan praten oid.
    Vind het een idiote vergelijking.

Als je denkt dat je kindje al naar bijv een psz kan omdat hij snel is, zou ik gewoon eens contact opnemen met een psz.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik denk dat het wel mee valt met dat 'heel wijs'... Mijn zoontje maakt een vergelijkbare ontwikkeling mee en dat vind ik een heel normaal kind. Net zoals ons buurmeisje wat even oud is en pas sinds 2 maanden loopt maar wel volzinnen produceert.

De boodschap is dat vergelijken niet zinvol is omdat alle kindjes anders zijn en de ontwikkelingskracht elders kan gaan zitten. Zo praat de één heel vlot en de ander kan springen met 1,5 jaar. Pas met een jaar of vier kan je pas gaan zien of je kindje 'wijs' is.

Een psz is bedoelt voor peuters: 2 jaar

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoontje is heel goed in de allerliefste en de allermooiste zijn 8)

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik vind dat je erg kippig reageert!

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij cygnet, ik vind niet dat je kindje overdreven wijs klinkt ofzo.. Plus dat een psz vanaf 2 jaar is, ik zou mezelf gewoon aan die richtlijn houden!
    De een is wat sneller, de andere wat langzamer.. Who cares? Plus dat je nu ook nog niet goed in kan schatten hoe hij psycho-sociaal is etc.
    Op een psz wordt ook al best veel gevraagd van die kleintjes zoals bijv stilzitten in een kring en naar elkaar luisteren .. Nou mijn zoontje kan alles tm 30 maanden wat er op die site staat maar hij kan écht nog niet 15 min op een stoel stil in de kring naar de juf / kindjes luisteren...

9. LovelyDK

dat kan noooooit want dat is de mijne al :)

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Ik zie eerlijk gezegd niks in je lijstje wat "te wijs" voor zijn leeftijd is. Heel veel kindjes doen dit allemaal met 1 jaar. Gewoon een prima ontwikkeling.
    Maar ach, wij moeders vinden alles snel wijs wat onze kindjes doen. Niet lullig bedoeld hoor, dat heb ik zelf ook regelmatig, maar gelukkig heb ik een man die mij weer keihard met beide voetjes op aarde laat landen. Vandaag nog zegt mij zoontje (hij maakt sinds kort zinnen): "Autoooo moet mee naar nuiteeeeen (nuiten = buiten)! Dus ik kijk met grote ogen vol trots naar mijn man die dan weer met zijn ogen rolt en zegt: "Het kind is bijna 2, het is ook wel tijd, denk je niet?" Euh, ja inderdaad :D
    Onderschat psz overigens niet. Er wordt daar best veel gevraagd van die kleintjes. Een kindje van 1,5 is nog veeel te jong ervoor.

11. LovelyDK

Haha kiwi daar heb je idd een punt... Alle moeders zijn zo denk ik.. Mijn zoontje zei toen straks 'kom maar mee' hard trekkend aan mijn broek! Dus ik zeg 'waarheen dan?' zegt hij 'naar opa' en rent naar de achterdeur en zegt 'deur open... Kay buiten!!' hahaha ik was ook echt met stomheid geslagen!

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Zo lovely, die van jou is ook wel vlot met zijn 1,5 jaar. Knap dat je nu al kleine gesprekjes met hem kan voeren.
    Maar als het aan mijn moeder ligt dan hadden ze met 1 al aan het grote dictee der Nederlande taal mee moeten kunnen doen. Want ja, ik en mijn leeftijdsgenootjes spraken met 1 jaar al volledige zinnen en konden liedjes zingen en kenden gedichten uit ons hoofd. Maar ja, vroegah was dan ook alles beter, he;)

13. Tamio

Tamio Niet meer actief

Sorry maar daar moet ik toch wel om lachen :D

Misschien is je zoontje snel (je lijstje zegt weinig), ik denk dat de peuterspeelzaal een beetje voorbarig is, hij is net 1 geworden!. Maar als jij gelooft dat hij daar eerder aan toe is zou ik het bespreken met je CB.

14. LovelyDK

Kiwi ja t is wel grappig kletsen zo..

En jaaa 'vroegah'.. 'vroegah' was ik met de 1.5 al zindelijk overdag en snachts dus ik moet met warm weer nu ook écht beginnen met potty training ! Hmmmmf!

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Tjah, vroegah hadden we geen pampers dus hell yeah dat wij geen natte billen wilden hebben!
    Die zindelijkstraining dat word hier nog wat. Ik zie hem voor 10 jaar niet zindelijk worden. Hij poept 3 keer per dag en hoe en het is een gevecht om hem te verschonen. Het lijkt alsof hij het heerlijk vindt om er lekker op te zitten en ik word langzamerhand knettergek ervan.

Maar goed, erg off topic dit. Voordat ik terecht gewezen wordt.....

16. LovelyDK

Hahaha kijk maar uit kiwi ;)

Hier overigens hetzelfde verhaal.. Als ik meneer moet verschonen komt er toch een drama niet te geloven! Tranen met tuiten en hij roept constant 'al klaar, al klaar' hahahaha

Nu ga ik m'n oogjes toe doen, het concept uitslapen snapt mijn zoontje namelijk ook niet echt ! ;)

17. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Die van mij ook niet hoor. Later dan 7:00 uur wordt het hier nooit. Trusten!

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Dat had ik nou ook. De eerste al:primitieve reflexen domineren (serieus geen idee wat hier staat)
    en deze: Symmetrische stootbewegingen met armen en benen. Daarmee bedoelen ze toch gewoon dat ze die tegelijkertijd kunnen bewegen ja. Dan denk ik zet het er normaal neer haha:)
    ik kijk weleens op deze site: psychomotordevelopment

maar meiden jullie hoeven helemaal niet onzeker te worden hoor. Alleen al bij verschillende sites zul je verschillende gemiddelden vinden. Dus welke site zou gelijk hebben? Eigenlijk geeneen want elke kind ontwikkelt zich anders. Je kan er alleen een gemiddelde uithalen. Het ene kind pikt dit sneller op en het andere kind dat. In sommige dingen is Emma best wel snel en in het andere zal ze misschien wel langzamer zijn. Ik ben heus ook wel eens onzeker hoor, welke moeder niet.

19. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

mijn dochter van 14 maanden kan, een paar woordjes zeggen, verder nog niet veel lichamelijk, niet kruipen, niet lopen, niet omdraaien, niet uit zichzelf van lig naar zitstand, komt omdat ze chronisch ziek is, ik ben heel trots op de paar woordjes die ze kent en op het feit dat ze de hele dag vrolijk is! :)

20. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

bravo! prachtig meen ik echt!
    dat is ook zoooo belangrijk dat je kindje lekker vrolijk is en goed in zijn vel zit.

Share This Page