13 maanden en nog niet staan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mo1977, 1 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mo1977

mo1977 Actief lid

13 aug 2008
    220
    0
    0
    Hoofddorp
    Ons zoontje van 13 maanden wil niet staan, laat staan lopen.
    Als je hem boven de grond houdt, houdt hij zijn benen horizontaal.
    Hij trekt zich ook nergens aan op en hij kan ook niet zelf van lig naar zit.
    Ik begin mij best zorgen te maken. Zijn er meerdere kindjes die nog niet kunnen staan?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Heeft ie het wel eens gedaan? Ondanks dat ie het verder niet doet? Dan weet je in ieder geval dat ie het wel kan. Sommige kinderen hebben gewoon geen interesse in bepaalde ontwikkelingen en beginnen er daardoor vrij laat aan. Bij een enkeling speelt er lichamelijk iets mee en kan fysiotherapie uitkomst bieden. Maar de kans is vele malen groter dat je kleine het over een paar weekjes wel opeens doet.

3. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochtertje is iets jonger, maar kan ook nog niet zo veel hoor. Ze tijgert, maar kan nog niet kruipen, ze zit alleen nog met steun en zelf gaan zitten is er dus ook nog lang niet bij. Staan gebeurt ook nog niet, alleen in het ondiepe gedeelte van het zwembad (in het water dus), wil ze soms wel op haar teentjes staan. Ze begint zich wel een klein beetje op te trekken aan sommige dingen, maar niet tot staan, maar wel zodat ze op haar knietjes zit.

Ach ja joh, het komt echt wel goed allemaal. Ik denk maar zo: ze gaan het pas doen als ze er klaar voor zijn. Als ze nog niet zitten, dan zijn hun ruggetjes nog niet klaar en sterk genoeg en zo is het dan ook met de beentjes. Ze krijgen echt wel een keer genoeg kracht in die benen om te gaan staan.

Maar ik herken wel het gevoel. Je wilt het beste voor je kind en je hoopt altijd dat het precies volgens het normale ontwikkelt. Soms is het ook gewoon leuk als je kindje iets kan. Zo kan ik me enorm verheugen om Zoey mee te nemen op de fiets, maar ik zal toch echt nog even geduld moeten hebben;)!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen zorgen maken, alle kindjes zijn anders. Jouw kind is waarschijnlijk met heel andere dingen bezig. Bespreek het de volgende keer eens op het CB of bij de HA maar zij zullen hetzelfde zeggen. Alles op z'n tijd!

5. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Mijn zoon is bijna 1,5 en gaat nu pas een beetje staan en tegelijk wat rond de tafel schuivelen. Hij begint nu ook met kruipen....
    Hij heeft gewoon andere interesses en kan zich op z'n billen nog heel goed vermaken. Je moet je niet ongerust maken, als 'ie vier is gaat 'ie vast lopend naar school.....

6. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, als hij of zij zichzelf dingen aanleert is het goed. Maar bij twijfel wel even laten kijken door een kinderfysiotherapeut. Bij mijn eerste heb ik het nodig gehad. Door haar adviezen heb ik bij de tweede ook veel rust gehad (kon gemakkelijker loslaten dat hij dingen later of anders deed). Dus ik had er bij twee kinderen profijt van.

7. Sidei

Sidei Actief lid

26 mrt 2008
    188
    17
    18
    Litouwen
    Toen mijn dochtertje 10mnd oud was, kon ze nog niet zelf van lig naar zit, kon niet tijgeren, niet kruipen, met moeilijkheid optrekken (alleen aan onze vingers, maar zelden aan dingen). Ze wou wel lopen en kon al een beetje langs de bank/muur/kast schuivelen.
    Toen onze HA dat vernam (hier gaan we niet naar de CB maar naar de HA) moesten we van haar naar de fysiotherapeut. Bleek dat ons meisje te lage spierspanning had en daarom zo weinig deed.
    Moesten naar de fysiotherapie met haar. Uitendelijk heeft het enorm geholpen. Ik kon duidelijk zien dat ze steeds zelfstandiger werd.
    Nu is ze 16mnd oud en doet bijna alles wat een kindje van deze leeftijd hoort te doen (al geloof ik zelf niet in dat "horen te doen". Ieder kindje is anders en doet dingen op z'n tijd).

Ik weet dat ze in Nederland wat relaxter zijn wat dat soort dingen betreft maar hier waren ze zelfs een klein beetje bezorgd om.

Ik geloof er heilig in dat jouw kindje straks gaat alles doen (staan, lopen enz.). En foetbal heeft groot gelijk - jouw zoontje gaat vast en zeker lopend naar school;)

8. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter had dus precies hetzelfde (alleen te hoge spierspanning in extremiteiten). De huisarts en de fysio waren echter wel bezorgd. Tenminste, bezorgd? Die vonden het heel belangrijk dat ze fysio had. Ze had nét een motorische ontwikkelingsachterstand toendertijd. En dat was in Nederland.

9. Sidei

Sidei Actief lid

26 mrt 2008
    188
    17
    18
    Litouwen
    #9 Sidei, 1 mei 2010
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
    basbousa, op dit forum lees ik steeds over kindjes die al ouder dan één jaar zijn maar nog niet staan/lopen/kruipen enz. enz. en iedereen vindt het ok;) Vandaar dat ik zeg dat jullie relaxter zijn wat dat soort dingen betreft;) Sorry als ik me vergis er in, wou niemand ermee beledigen:)

10. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik vind dat je je niet druk moet maken.
    Ben zelf van mening dat tegenwoordig kinderen maar alles snel moeten.

Elk kind is anders en ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo.
    Als je kind met 2 nog niet loopt zou ik me zorgen maken, maar niet al met 1 jaar.

Ik heb zelf een meisje dat nogal langzaam is en maak me er niet druk om. Ik zie vooruitgang. Ondanks dat ik zelf fysio ben vind ik het niet nodig dingen met haar te oefenen. Komt vanzelf wel.
    Ik word er soms ook zoooooo moe van dat mensen steeds zeggen: loopt ze nog niet?
    NEEEE ze is 14 maanden en gemiddeld lopen dan nog veel kinderen niet.

Ons meisje is pas toen ze ruim 13 mnd was gaan billenschuiven ipv kruipen en van lig naar zit doet ze pas een week. Loszitten wel al langer, dat vond ze ook leuk. Liggen vond ze niks, dan ga ik ze echt niet een half uurtje laten liggen (en dus een half uurtje gekrijs aanhoren)

OFTEWEL: Geen zorgen maken.

(sorry voor mijn gefrustreerde bericht, moest het ff kwijt ;) )

11. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ohja, staan doet ze dus nog niet. Wel een beetje optrekken, maar verder dan op de knietje komt ze nog niet.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Onze zoon doet ook nog niet veel en wordt over 1 maand 1jaar...
    Hij wil wel staan en lopen maar zakt nog door zn beentjes. Het komt wel als het komt. Vindt het soms jammer, maar soms ook wel lekker.
    Nu is het nog lekker rustig en wil hij nog gewoon lekker spelen in de box...:D

13. Sidei

Sidei Actief lid

26 mrt 2008
    188
    17
    18
    Litouwen
    Deed mijn meisje ook;) Zooo grappig en schattig om te zien:D

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

met 10 maanden hoeven ze dat toch ook nog helemaal niet te kunnen???

het is wat later, maar niet extreem vind ik.

15. Sidei

Sidei Actief lid

26 mrt 2008
    188
    17
    18
    Litouwen
    Fysio vond dat ze wel zelf van lig naar zit moest kunnen, tijgeren en/of kruipen en van buik naar rug omrollen (kon ze ook niet, alleen van rug naar buik).
    Als ze niet een te lage spierspanning had gehad hadden ze misschien ook gezegd dat alles op zijn tijd komt, maar tja, met een te lage spierspanning laat je niet alles aan de tijd over:)

16. toet

toet Fanatiek lid

7 apr 2006
    1.802
    0
    0
    Toevallig had ik vorige week ook een soort gelijk topic geopend...

Roos is nu bijna 15 maanden en staat wel aan de tafel en loopt ook voorzichtig een paar stapjes aan de tafel of aan ons had ( dit is van de laatste maand )
    Maar ze trekt zich niet zelf op en kan ook niet gaan zitten vanuit staan.
    Ze kan wel van lig naar buik maar als ze het even moeilijk gaat wilt ze geholpen worden...want dat vind mevrouwtje makkelijker...heb ook een tijdje fysio gehad maar ook zei kon niet veel voor haar beteken...
    Als ik haar op haar knieetjes zet,doet ze niks,en als ik 1 voet op de grond zet drukt ze zichzelf wel ophoog,dus ergens kan ze het wel....
    Soms maak ik mijn ook wel een beetje zorgen of het wel helemaal normaal is....maar ik denk dat ieder kind zich anders ontwikkelt.
    Owh ja kruipen doet ze ook niet,wel schuiven maar dan naar achteren....

Deel Deze Pagina