Wat doet jullie kindje van 6 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 4 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Mijn zoontje is vandaag 6 maanden geworden, wat vliegt de tijd!
    Het valt mij alleen op dat hij niet zo snel is met zijn ontwikkeling.

Zijn hoofdje is nog steeds niet stabiel, als ik hem op mijn schoot in zithouding houd, wiebelt ie nog alle kanten op met zijn hoofd en lijfje :). Hij kan zijn voetjes neerzetten en zijn kontje optillen (dat doet die dan ook erg vaak, hahaha!) Hij kan nu een beetje gericht grijpen naar speeltjes. Schaterlachen en brabbelen vind ie ook leuk. Maar dat is het zo'n beetje.. HIj doet bijvoorbeeld nog geen aanstalten om om te rollen. Ja heel af en toe zie ik hem een beetje naar links of naar rechts hellen, maar verder niets..

Er is vast niets om mij zorgen om te maken, maar het valt me op dat andere kindjes van zijn leeftijd, op de creche bijvoorbeeld, al veel, ja hoe moet ik het zeggen.. "stabieler" zijn zeg maar. En ik vergelijk het natuurlijk met mijn dochtertje, die kon met 6 maanden al zoveel meer.

Ik ben benieuwd hoe andere mama's van kindjes van 6 maanden de ontwikkeling van hun kindjes ervaren?

2. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    #2 Zoon, 4 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
    Leuk dit topic!!!

Ons mannetje is nu ook ruim 6 maanden.

6 weken oud - lachen
    8 weken oud - met zijn handjes spelen / hoofdje optillen als hij op zijn rug ligt
    2,5 maand oud - 's nachts doorslapen
    3 maanden oud - gericht naar speeltjes grijpen
    4,5 maand oud - op de linker- en rechterzij draaien / speeltjes gericht overpakken van de ene in het andere handje / zelfstandig fles leeg drinken
    5 maanden oud - schaterlachen
    5,5 maand oud - omrollen / twee klanken zoals ta-ta en ga-ga / gillen / willen gaan zitten (lijkt nu nog meer op buikspieroefeningetjes :D, want hij kan op eigen kracht nog niet komen zitten) / willen gaan staan en springen als hij bij ons op schoot zit en wij hem onder de oksels vast hebben
    6 maanden oud - naar zijn voeten grijpen / teen in de mond stoppen als hij op zijn rug ligt / nee schudden / papa en mama imiteren

Ons mannetje is een vrij sterk ventje. Hield ook vrij snel zijn hoofje al stabiel en hoewel hij nog niet zelfstandig tot zit kan komen zit hij al wel stevig op de bank en in zijn eetstoel.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia kon met 3 maanden van buik naar rug draaien, en met 4 maanden weer terug. Ze is nu 6,5 maand en doet aanstalten om te gaan kruipen (lukt nog niet, maar zo af en toe zit ze een paar seconden in zo'n kruiphouding). Een vlotte dame dus!

Ik zou me niet druk maken hoor! Gewoon lekker vaak op z'n rug laten liggen met veel speeltjes om zich heen, dan komt hij vanzelf een keer in actie! Ze hebben nu eenmaal verschillende manieren van ontwikkelen.

4. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Klopt als een bus!

Je kan een kindje stimuleren, maar het is ook maar net aan je kindje of het er al een toe is om wat met die stimulatie te doen. Dwingen kan je echter alleen niet en moet je ook niet willen.
    Elke keer dat ons mannetje weer iets kan maken wij daar ook even een gezellige happening van. Klinkt gek, maar dit soort enthousiasme stimuleerd ook!
    Geef je kindje gewoon lekker de tijd om kindje te zijn!

5. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier ook een trage hoor!
    Bijna 6 maanden nu, en het enige wat hij echt goed kan is staan (soms bijna ondersteuning!) en zijn hoofd is echt heel stabiel.
    Maar eh... draaien doet 'ie dus nog niet. Zelf zitten kan hij ook nog niet, wel in zijn kinderstoel trouwens. En met zijn handjes kan hij vooral goed 'zwaaien' maar iets echt 'pakken' is echt nog een brug te ver.
    Komt goed hoor meid, maak je geen zorgen!

6. Skye

Skye Niet meer actief

Toen mijn meisje 6 maanden was kon ze beide kanten op rollen. Van buik naar rug deed ze toen overigens nog niet heel vaak. Ze kon zelfstandig zitten, met wel af en toe nog wat omvallen. Ze kon 2 dingen tegelijk vastpakken en dingen overpakken.

Het maakt niet uit dat je zoontje misschien iets minder kan als zijn leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk komt er een tijd dat hij opeens veel gaat leren en dan misschien wel meer kan als zijn leeftijdsgenoten. Gewoon lekker van genieten!!!

7. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    onze man begint wat met omdraaien. schater lacht al heel lang. met 2 maanden begon die naar dingen te grijpen nu speelt die met 2 speeltjes tegelijk. heeft 1 keer zijn eigen fles leeg gedronken. en maakt vanaf 2.5 maanden al echte geluiden en giga verhalen is die aan het vertellen. hij duwt met zijn knietjes zijn konte omhoog en het lijkt net of die wil gaan kruipen.

8. adi

adi Niet meer actief

Hier een levend voorbeeld dat echt alle kindjes totaal verschillend zijn.
    Wat ze hier kunnen met 6 maanden (eigenlijk moet ik hier nog 2 mnd vanaf trekken, maar we doen dat niet):

Nr 1:
    - rolt van rug naar buik als ik hem een vinger geef ter ondersteuning;
    - rolt van buik naar rug makkelijk;
    - speelt met twee handjes, kan speeltjes van ene naar andere hand overzetten en de speelgoed 'ontleden';
    - kan zelfstandig drinken uit een klein flesje;
    - kan goed zitten met ondersteuning, even zonder;
    - kan goed staan (mag dit alleen nog niet van mij)
    - brabbelt oneindig,
    - schatterlachen;
    - zelf speentje in zn mond doen enz

Nr 2:
    - hetzelfde als boven, alleen kan ze niet van rug naar buik rollen, en kan ze niet zo goed staan;
    - als ze op schoot zit kan ze wel zelf 'opstaan'. Als je niet oplet vliegt ze naar voren ;)

Nr 3:
    - kan van alles maar doet bijna nog niks;
    - speelt wel met beide handjes en brabbelt af en toe vrolijk;
    - voor de rest zit ze op haar kont spek te creeeren ;)

9. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    :D hahahaha!! Vind ik nou grappig! :D

Zoë kon met 6 maanden:
    - Met hulp zitten (niet los)
    - Dingentjes gericht pakken en overpakken (CB: perfecte motoriek)
    - Rollen op haar zij en van buik naar rug, andersom niet (nu wel)
    - Brabbelen

Maar als ik andere mama's zo hoor, verschilt het zo per kindje!
    Zoë maakt bijvoobeeld nog helemaal geen aanstalte om te gaan kruipen en staan? Ze heeft geen idee waar die dingen onder haar kontje voor zijn! ;) Verder is ze niet echt een buikligger, is op een gegeven moment te zwaar voor de hoofdje. En ipv dat ze haar hoodje op zij legt, gaat ze op haar neusje liggen! en dan wordt mevrouw boos! ;)
    Maar alles op z'n tijd, de één is sneller dan de ander! :)

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Schijnt dat jongens over het algemeen wat trager zijn dan meiden (ik weet niet of het waar is).

Aaron kan:
    - van buik naar rug (maar doet dit zelden, pas 4x gedaan, want buik liggen vindt hij al vanaf zijn geboorte niet leuk), terugrollen soms wel, soms niet.
    - Op zijn buik kan hij zijn knietjes onder zijn kont doen, maar vooral veel gespartel.
    - Even loszitten. In eetstoel op bank zit hij prima.
    - Trekt zich aan mijn vingers op tot staan.
    - In tummy tub gaat hij zelf staan.
    - Speeltjes van ene hand naar andere doen.
    - Schaterlachen al vanaf 4 maanden.
    - Tong uitsteken met en zonder geluid (dus scheetgeluiden :D).
    - Fles kan hij zelf vasthouden, maar doet het bijna nooit. Mamma laten doen is tenslotte makkelijker. Dit doet hij ook wel eens met zijn liga of broodkorst lol.
    - Kan uit tuitbeker en gewone beker drinken.
    - Op zijn dikke teen sabbelen (voor de variatie met zijn duim ;))
    - Bij een knisperboekje bladzijden omslaan. Dus hij weet van sommige speeltjes wat de bedoeling er van is.
    - Begint zich nu voor labeltjes etc te interesseren.

Valt me op dat hij vooral heel goed weet wat hij met zijn benen moet doen (kruipen en staan), maar niet wat hij met zijn armen moet doen.

Ach en over de snelheid....hij is niet supersnel, maar loopt ook niet achter. Hij doet het lekker op zijn manier op zijn tempo.
    Zolang hij maar blijft ontwikkelen, maak ik me geen zorgen.
    Veel ontwikkelingen die ze doormaken, merken wij namelijk niks van.

11. Ellen30

Ellen30 Actief lid

7 nov 2008
    160
    0
    0
    Mijn zoontje is ook 6 maanden. Hij kan, als hij bij mij op schoot zit, blijven zitten zonder ondersteuning. Hij rolt gemakkelijk van buik naar rug, maar nog niet andersom, wel bijna. Hij pakt gericht spulletjes vast, houd zijn hoofdje goed recht, brabbelt de hele dag en lacht erg veel (momenteel trouwens even niet, ligt huilend in zijn bed omdat hij niet kan slapen :().

Ieder kindje is weer anders. Mijn zoontje moet ook nog steeds geen fruit of groente hebben, alleen melk en liga-koeken. Ontwikkeling is voor ieder kind weer anders. Komt vast helemaal goed.

12. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Het is ook niet dat ik m erg zorgen maak, maar als ik bijvoorbeld de verhalen hier ook lees denk ik hm..

13. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    onze man doet; schater lachen, gericht grijpen en spelen met speeltje. Met zijn voeten spelen, speentje in en uit de mond doen.
    Speeltje op de grond gooien en mama weer op rapen ( gaat heel de dag door als je niet oppast)
    Hij kan zelfstandig zitten speelt ook vaak in deze houding.
    Maar omrollen nog niet, ook geen aanstalte ernaar.
    hij staat graag, als je zijn handen pakt trekt hij zich op om te gaan staan.
    ZElf een lange vinger eten ( in het weekend) en door de weeks gewoon een liga. en wordt boos als we hem willen helpen.
    Idd ook speeltjes van zijn ene in zijn andere hand houden en gooien maar.
    heel hard aan zijn mobieltje boven de box trekken ( heb hem zelf al weggehaald want bij oma brak hij door midden :$) zo hard.
    Verder wachten we het maar af.

14. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    onze meid is ook lui en wordt graag bedient hoor haha!!
    ze rolt nog niet...echte schaterlach hebben we nog niet gehad ze pakt dr voetjes nog niet we zijn dr nu ook aan t traien op dr buikje te liggen wij deden dit nooit ivm reflux dus mevr zat lekker in de wipstoel en alles komt gwoon naar haar toe haha!!
    maargoed we gaan dr nu beetje activeren!!en de rest komt vanzelf!!(al ben ik wel beniuewd wanneer hoor!!)

oja nee knikken is weer iets nieuws net zo als na hoesten erg grappig!!

15. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    3 weken oud - lachen
    8 weken oud - met haar handjes spelen / hoofdje optillen als ze op haar rug ligt
    2 maand oud - 's nachts doorslapen
    3 maanden oud - gericht naar speeltjes grijpen / omrollen
    4,5 maand oud - op de linker- en rechterzij draaien / speeltjes gericht overpakken van de ene in het andere handje
    5,5 maand oud - willen gaan zitten lijkt nu nog meer op buikspieroefeningen / willen gaan staan en springen als ze bij ons op schoot zit en wij haar onder de oksels vast hebben / naar haar voeten grijpen / trekt zichzelf op tot zitten en daarna tot staan
    6 maanden oud - teen in de mond stoppen als ze op zijn rug ligt / nee schudden / achteruit kruipen / op handen en voeten staan als een soort bruggetje

16. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mijn meisje ging een half uur voordat ze 6 maanden werd nog even omrollen.
    Voor de rest staat ze al aardig stabiel en haar hoofd is ook stabiel.
    Schateren doet ze nog niet zo lang maar haar tenen heeft ze dan al wel weer vanaf 5 maanden ontdekt.
    En nu wil ze zitten, zitten en nog eens zitten.
    De box is ook al geen favoriet meer.
    Soms weet ik niet meer waar ik haar moet laten hahaha.

Verder kan ik alleen maar aangeven wat de "oei ik groei" ook aangeeft.
    Je kindje kiest zelf uit wat hij/zij wil gaan doen.
    Stimuleren kan altijd dmv spelen maar alles op z'n tijd hoor.

17. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    -van buik naar rug en rug naar buik rollen
    -dingen pakken en overpakken in andere hand
    -met 2 handen iets pakken en in mond stoppen ( alles in mond stoppen fase hihi)
    -schateren van t lachen
    -brabbelen ( hele verhalen ophangen in babytaal)
    -proberen te kruipen
    -zelfstandig staan aan de salontafel
    -zitten ( wel met hulp in de buurt)
    -staan
    Stabiele hoofd had ie al met 2 weken, heel sterke baby was het zeiden ze en gebruikte zijn spieren goed..
    -rolt en schuift kamer rond
    -rechtop in bed zitten als hij wkkr is
    -papa en mama herkennen en dan glimlachen en gerichte plekken aanraken op lichaam/gezicht

Maar ik was ook bang dat hij alles laat zou doen, omdat ik hoorde dat sommige baby's erg vroeg al konden rollen en die van ons deed t pas met 5 maanden...En nu vliegt de tijd voorbij en doet ie zoveel dat we hem elke sec in de gaten moeten houden hihihi. Trekt alles uit de tv kast, trekt wipstoel met zich mee, kleedjes van tafel hahahaha...

Komt allemaal wel meid, elk kind op zijn eigen manier, ritme en tijd..Voor je t weet doet je kleine zoveel dat je vergeet dat je nu zo dacht :D

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    wauw snoopy dat doet ie snel hahaha.
    Gewoon al staan

19. deda

deda Lid

12 okt 2009
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een kleine boef van bijna 7 maand die geniet van het in de box liggen en spelen met z'n speelgoed en de hele dag lachen en dat bevalt zó goed dat hij nog niet eens een poging doet om om te rollen

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.567
    36.548
    113
    Dochtertje is nu bijna 6 maanden en rolt sinds 3 maanden beide kanten op, pakt gericht speeltjes sinds 3 maanden. Probeert vooruit te komen op haar buik, tijgeren, maar gaat heel kleine stukjes achteruit. Lacht hardop sinds ze 5 week oud is en 3 week haar eerste glimlach.

Maar mijn zoontje draaide wel op zijn buik met 3 maanden, maar pas met 8 maanden weer terug. Hij liep pas met 17 maanden, maar rende vervolgens wel gelijk alle kanten op. Probeer je niet te druk te maken, het komt allemaal echt wel. Als ze 4 zijn lopen en praten ze bijna allemaal.

Deel Deze Pagina