Tips gevraagd!

Discussie in 'De lounge' gestart door Eabeltsje, 28 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eabeltsje

    Eabeltsje Actief lid

    11 mei 2019
    384
    380
    63
    Vrouw
    Voor mijn werk ben ik met een situatie bezig waarmee ik mij normaal gesproken niet in hoef te mengen. Dit is de casus;

    Vrouw woont in geërfd huis van ex-vriend.Ex staat nog als hoofd erfgenaam maar niet als eigenaar. Vrouw staat daar inmiddels 6 jaar ingeschreven. Wat zijn haar rechten/plichten?

    Ik bel uiteraard met instanties en dergelijke, maar ik heb nu al zoveel wacht-liedjes gehoord, dat ik dacht; misschien weet HET forum iets waarmee ik uit de voeten kan :D
     
  2. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik heb er weinig verstand van, ik ben gewoon een nieuwsgierige lezer. ;)
    Maar het is niet helemaal duidelijk wat je nu typt

    Wat ik er van snap:
    - De man is overleden, het huis was van hem
    - Zijn meest recente vrouwelijke partner woonde 6 jaar met hem samen
    - De ex vrouw van de overleden man is de erfgenaam en die heeft nu het huis geërft waarin de meest redente partner nog woont

    Als de huidige vrouw niet in een testament voorkomt dan zal ze weinig rechten hebben vrees ik (met mijn boeren verstand beredeneerd...)
     
  3. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Ik lees het alsvolgt. Man heeft een huis geërfd. Is daar samen met zijn vriendin in gaan wonen. Hij heeft huis nooit “goed overgedragen” en staat dus enkel als erfgenaam maar niet als eigenaar van het huis beschreven.
    Nu gaat man dood en woont vriendin nog in het huis. Wat zijn haar rechten/ plichten.

    klopt dit verhaal of klopt het verhaal van @missle ?
     
    Nellie4 en Eabeltsje vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Waren ze getrouwd ten tijden van het erven van de woning of hadden ze een samenlevingscontract waar dergelijke punten instonden?

    Wat wil de vrouw in kwestie?
     
    Eabeltsje vindt dit leuk.
  5. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik lees hem net als @LisbethSalander , met als verschil dat ik denk dat de ex niet dood is maar dat ze dus uit elkaar zijn en er een geschil is over wie in het huis kan blijven.

    als zij op papier niets met de woning heeft, dus eigenaar, huurder of wat dan ook, dan denk ik dat ze weinig rechten heeft. Al is het gek dat ex geen eigenaar maar enkel erfgenaam is, maar dat lijkt me in deze situatie geen verschil te maken.
     
    Eabeltsje vindt dit leuk.
  6. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Als notarieel jurist lijkt me de situatie dus dat haar ex een huis heeft geërfd, maar zij erin woont, hij niet meer?

    Dan huurt zij het huis van de ex - dan gaat het om huurrecht, ook als er geen contract is.

    Hij zou wel overigens in het Kadaster zich als eigenaar moeten laten inschrijven, wel handiger met papierwerk.
     
    Eabeltsje vindt dit leuk.
  7. Eabeltsje

    Eabeltsje Actief lid

    11 mei 2019
    384
    380
    63
    Vrouw
    Vrouw staat ingeschreven met kinderen. Ex niet. Hij staat alleen als erfgenaam.

    Dan heeft vrouw dus huurrecht?
     
  8. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113

    Dan is hij de eigenaar en zij de huurder ja. Maar hoe dit zit met gebruiksrechten na een scheiding enz weet ik niet - misschien dat daar in het huurrecht nog uitzonderingen voor bestaan.
     

Deel Deze Pagina