Dag dames! Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met het bevallen met behulp van een baarkruk. Was het een prettige(re) houding voor je? (dan bv. liggend op bed) Kreeg je standaard een knip? Wat had je verloskundige geadviseerd over het gebruik van de baarkruk? etc. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het eerste deel van het persen op de baarkruk gedaan. Ik vond het een heel prettige houding. We hadden op de zwangerschapscursus verschillende houdingen geoefend, op de baarkruk vond ik het het fijnst. Ik heb uiteindelijk 1 1/4 uur op de baarkruk gezeten en de rest heb ik op bed gedaan (nog zo'n 3 kwartier!) Rick was namelijk 9 pond en wilde de eerste draai niet goed maken. Ik ben niet ingeknipt en ook niet gescheurd (alleen mn schaamlippen waren iets gescheurd) De verloskundige vond het prima dat ik de baarkruk wilde gebruiken, veel heeft ze er niet over gezegd. Bij een volgende bevalling wil ik weer op de baarkruk!
Tijdens de bevalling wilde het niet vlotten en de vk gaf aan dat ik het op de baarkruk moest proberen ivm de zwaartekracht. Dit zou mss wel effect kunnen hebben. Ik vond het opzich wel een prettige houding, maar tussen de persweeën door zeiden ze tegen me dat ik tegen mijn man moest leunen om uit te rusten. Dit vond ik niet prettig. Het deed echt zeer aan mijn buik. Na een tijdje op de baarkruk ben ik weer in bed gaan liggen. Achteraf bleek dat luca niet goed lag en er daarom niet uitkwam.
Ik heb ook op de baarkruk gezeten bij de bevalling van Tim. Ik zou het zo weer doen! Echt heerlijk dat de zwaartekracht je helpt. Ik heb in totaal maar een 15 min. op de kruk gezeten. Tim was daarna al geboren! Ik heb eerste de weeen op bed opgevangen, daarna even op de wc (toen ze de kruk klaarmaakte) en toen nog even snel op bed om de ontsluiting te meten en daarna op de kruk. Ik had bij de 1ste controle van de vk al aangegeven dat ik op de baarkruk wilde bevallen. Dit schrijven ze dan bij je in het dossier. Je kan het dan altijd proberen als je nog wil.
Ja... de VK neemt die mee.. je kan het beste al van te voren bij de controles aangeven dat je evt op de kruk wil bevallen. Dan zorgt ze ervoor dat ze hem iig meeneemt als je gaat bevallen.
Ik heb het nu met de VK besproken en ze nemen hem mee, gewoon voor het geval ik hem wil gebruiken. Vind het wel prettig om een extra optie te hebben, zeg maar... Bedankt voor jullie reacties tot zo ver!