hoi allen, sinds gisteren ben ik jamie potjestraining aan het doen. hij gaat (als ik het hem vraag) op het potje en plast dan. meestal maar kleine plasjes, dan staat hij recht om te kijken en om het weg te gooien in de wc (met enthousiast geroep: Daagggg plasje!) nu gebeurd het ook nog dat hij gewoon in zijn onderbroekje plast en dus op de grond. ook poepen heeft hij al 2x op potje gedaan (1x uit geluk, 1x kwam hij het zeggen) maar ook al 2x op de grond... bij welke leeftijd zijn jullie begonnen met potjes training, hoelang duurde het voordat ze zelf aangaven dat ze moesten plassen? of hoe deden jullie dat? als ik hem niet om het kwartier op het potje zet, dan is het gegarandeerd op de grond.... en deden jullie kindjes wel plassen tot ze klaar waren? of ook ieder kwartier een klein plasje...? mijn vriend kwam daarstraks thuis en wou hem meteen een pamper aan doen omdat hij op internet had gelezen dat kindjes dat zelf aan moeten geven omdat je het anders alleen tegen werkt.... maar je moet ze toch wel de kans geven het te proberen? of ben ik fout bezig? Alvast bedankt!
Mijn zoontje gaf met een maand of 18 aan dat hij iets ging doen. We zijn toen aandacht gaan besteden aan 'nat' en 'droog'. We hebben 'm ook vaak gevraagd of hij mee wilde naar de wc (ook handig met een dreumes in een appartement waar het toilet boven is en hij niet alleen beneden kan blijven). Maar omdat ik zwanger was van nr 2 EN we gingen verhuizen hebben we de daadwerkelijke training uitgesteld. Zindelijk worden is nogal een gebeurtenis en dan moet je naar mijn idee geen andere dingen 'aan je hoofd' hebben. Ons dochtertje is in mei geboren. In de loop van juli was de rust weer teruggekeerd en was het natuurlijk ook erg mooi weer. Aan de slag dus. Met Gina Ford "Potty Training in one week" in de hand zijn we aan de slag gegaan. Okay, het duurde iets langer dan een week maar na 4 weken was meneertje naar mijn definitie zindelijk (een paar ongelukjes in de week). Hij gaat nu zelf naar het potje of wanneer geen potje aanwezen geeft hij zelf aan dat hij moet plassen of poepen en hij kan langere tijd ophouden. Hij doet alles op potje/wc/ openlucht en ook op het kdv of op visite is het geen probleem. En dat alles lukte vlak voor zijn 2e verjaardag. Helemaal geweldig en we zijn beretrots. (wat nog niet goed lukt is helemaal 'leeg' plassen... dus als hij geplast heeft dan moet hij vaak een uur later weer) Zindelijk worden tijdens het slapen (overdag en 's nachts) wachten we nog mee. Of rond 3 jaar of wanneer hij het zelf aangeeft. Waar op letten? - kindje moet vaak na het middagslapen droog zijn (teken van controle) - kindje moet besef hebben van nat en droog - kindje moet bewust poepen en plassen - kindje moet in staat zijn eenvoudige opdrachten (bijv. pak die rode bal) zelfstandig uit te voeren - kindje moet zijn eigen broek in ieder geval uit kunnen trekken
Wat een handige tips Cygnet. Mijn zoontje is 1,5 jaar oud dus hoeft hier nog niet he neem ik aan. Zat ook net te kijken naar het boek maar jammer dat het alleen in het engels is.
Waar op letten? - kindje moet vaak na het middagslapen droog zijn (teken van controle) dit lukt niet, ik geef hem om te slapen een pamper aan en die is altijd wel nat... of dat nu gebeurd net voor hij gaat slapen, of als hij wakker word... of terwijl hij slaapt, dat weet ik niet. - kindje moet besef hebben van nat en droog dat snapt hij wel. als hij in zijn broek heeft geplast zegt hij: eiihh nat! of als hij regen voelt ofzo, dan zegt hij nat, dus dat snapt hij zeker wel - kindje moet bewust poepen en plassen dat snapt hij ook. want als ik hem op het potje zet en vraag om te plassen dan doet hij dat. hij plast wel niet leeg, altijd hele kleine plasjes, waardoor hij dus iedere 20 minuten ofzo plast... ook poepen doet/probeert hij. als ik hem vraag te poepen dan gaat hij persen... in staat zijn eenvoudige opdrachten (bijv. pak die rode bal) zelfstandig uit te voeren geen probleem. meneer pakt zonder moeite, autos, telefoons, boekjes, handdoeken, afstandsbedieningen, als ik tegen hem zeg de chocomelk is op, ga eens een nieuwe halen komt hij gegarandeerd met chocomelk terug terwijl er op het zelfde schap, fruitsap, melk, water, cola,... staat... als ik om sinas vraag of melk ofzo.. hij heeft altijd het goede bij! - kindje moet zijn eigen broek in ieder geval uit kunnen trekken dat kan hij ook. maar hoe leer ik hem om uit zichzelf op het potje te gaan. als ik het hem niet vraag om even op zijn potje te gaan zitten dan plast hij gewoon waar hij staat... wel gaf hij vanochtend aan dat hij moest poepen! hij had eerder de ochtend perongeluk wel op de grond gepoept, ik was toevallig in de badkamer en hij kwam mij halen: mama, gepoept...bah en hoe leer ik hem om leeg te plassen?
leegplassen bij oudere kindjes die bv gevoelig zijn voor blaasontsteking wordt wel eens geleerd om een liedje te zingen op de wc.. als het liedje afgelopen is mogen ze stoppen misschien kun je dat met m oefenen?
@Sharon... mijn zoontje ging vanzelf naar de wc na een dag of 4 hem elk half uur op het potje te hebben gezet. Hij kreeg van ons vanaf de 3e dag wel de kans om het zelf te zeggen. Dat ging dus al snel goed. Wel moet je (vooral jongetjes) wel blijven herinnneren. Leegplassen lukt hier ook nog niet altijd. Maar hij kan wel zijn plas op houden als het moet dus dat scheelt. Het is inderdaad de truuk om lang genoeg te blijven zitten en dat is - afhankelijk van het kind - soms erg moeilijk.
nou, we zitten vandaag op dag 3 maar hij is vandaag naar de creche geweest en daar heeft hij gewoon een pamper aan gehad. en ik heb het idee dat ik dus weer vanaf 0 begin nu... het eerste uur had hij wel 4x op de grond geplast! nu gaat het weer iets beter, maar ik doe hem idd vaak op het potje zetten. ieder kwartier denk ik.... morgen moet hij weer naar de creche, en weer krijgt hij daar een pamper aan omdat hij anders wel heeeel veel schone kleren mee moet krijgen denk ik!
en wat deden jullie toen ze nee zeiden.... jamie zegt nu regelmatig neeee, hoeft niet!... terwijl hij 20seconden later op de grond plast...
Koop het boekje 'Potty training in one week' eens...dat is echt een handige leidraad. Hier zijn we wel duidelijk geweest: geen luier om! Ook niet op het kdv! En ja, leren gaat met vallen en opstaan dus... veel ongelukjes! Gaat vanzelf beter zolang je maar consequent bent.
hij krijgt thuis geen luier om! alleen om te slapen.... op het kinderdag verblijf moet hij wel een luier, daar zijn 21 kinderen en ik weet zeker dat die leidsters niet genoeg met hem bezig zijn... en ik vind het zielig voor hem als hij eerst een eigen uur in zijn natte broek moet lopen... en wat bedoel je met consequent zijn? ik heb begrepen dat ik hem niet mag straffen als hij een ongelukje heeft en dus op de grond heeft geplast: ik zeg eeiihhh vieserik, je moet op het potje plassen... niet op de grond.en voor de rest besteed ik er geen aandacht aan! ik zal morgen eens opzoek gaan naar dat boek!
nou met conseqeunt zijn bedoelen ze dat je behalve snachts altijd de luier af doet. heb je het al bij de crèche overlegd hoe ze omgaan met zindelijkheidstraining?
dat zal ik volgende week doen... vanacht een hell nacht gehad! hij sliep pas om half 5!!! ligt nu nog op bed! hij is bang van iets op zijn kamer denken wij :S is de eerste keer dat hij het zo gek maakt! hij krijgt alleen een pamper aan om te slapen voor de rest inderdaad... hij vraagt ook niet om pampers ofzo, het deert hem niet echt of hij nu een pamper aan heeft of een onderbroek of niks als hij moet plassen plast hij gewoon. en als ik hem niet regelmatig op het potje zet is dat dus op de grond hoe "straften" jullie?? ik zeg er meestal niet veel van... 1x zeggen, je moet op het potje plassen... niet op de grond en thats it.
Sharon sorry maar ik vind het niet echt klinken alsof je kindje er echt klaar voor is! Je kindje elk halfuur op de pot moeten zetten omdat het anders misgaat? Dan lijk jij me meer zindelijk dan hij... vooral ook omdat het hem niet deert waar hij plast, hij plast gewoon...
vandaag nogthans maar 1 ongelukje gehad. hij gaat nu regelmatig zelf zitten als ik vraag of hij een plasje wil doen. (ik zet hem er niet op, ik vraag het hem en hij gaat dan) hij heeft ook op het potje gepoet uit zichzelf. dat ongelukje was omdat hij zo druk aan het spelen was met zijn blokjes dat hij het vergat volgens mij... ik zeg hem trouwens zovaak op het potje omdat hij niet leeg plast.. hij plast en door zijn enthousiasme stopt hij om te kijken en om het samen met mij in de wc te gaan gooien (vind hij geweldig!) en daardoor moet hij dus na een kwartier ofzo weer...
Hi Sharon, Met consequent zijn bedoel ik inderdaad: het is OF een luier of GEEN luier en dat kan dus betekenen veel ongelukjes. De eerste dag zette ik de kleine man elke half uur op het potje. De tweede dag ook maar de derde dag elk uur. Dat ging hartstikke goed. Daarna liet ik hem vooral ook zelf gaan. En bij een ongelukje? Ik zeg 'Jammer...de volgende keer op het potje!' en ruim de boel op. Bij het aantrekken van de broek vooral benadrukken dat deze broek lekker droog is! Ik zou voorkomen woorden als 'vies' / 'viezerik' te gebruiken. Je wilt tenslotte niet dat je kindje echt vies van zijn eigen ontlasting wordt... dan komt het er niet meer uit.
vandaag maar 2 ongelukjes! zou het kunnen dat hij het zelf nog niet voelt aankomen? of te laat... want ik moet echt aan hem vragen of hij moet plassen. en dan doet hij dat wel meteen, maar hij geeft het niet zelf aan... vanmiddag zat hij bv heel lief met zijn blokken te spelen en ik was het een beetje vergeten waardoor hij dus weer op de grond had geplast, dan zegt hij o owwww... dus hij weet wel van dat is niet goed, en dan loopt hij naar zijn potje en doet hij daar nog een klein plasje...