Fruit eerst koken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Anoniem1211, 5 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk zal het vast ergens al een keer gevraagd zijn, maar kan het niet terugvinden.

Binnenkort willen we beginnen met het eerste fruithapje en wil graag alles "vers" gaan geven. Maar mijn vraag is of fruit ook eerst gekookt moet worden of kan dit zo (geprakt) gegeven worden?

2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Appel en peer kook ik altijd.. banaan kan je zo met een staafmixer klein maken:) anders vers fruit geef ik eigenlijk niet..

3. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
  4. adi

adi Niet meer actief

Ik heb fruit nooit gekookt, en zou ik het ook nooit doen, tenzij het kindje heftig reageert op fruit en al 6 maanden gepasseerd is (koken maakt fruit wat milder).

Als je wilt dat je kindje de smaak van 'echte' fruit leert zou ik het niet koken. Het is ook helemaal niet nodig, als je goed rijpe fruit gebruikt.

Dus een peer dat al behoorlijk zacht is (dat smelt al bij de eerste aanraking, waarom koken?);
    Goed rijpe banaan met zwarte vlekjes zeg maar;
    Appel raspen of gewoon even wachten en later geven;
    zachte mango/ kaki vrucht/ abrikozen enz

5. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het fruit hard is zou ik het wel eerst koken, zoals appel/peer/abrikozen maar als het zacht is kun je het gewoon prakken

6. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Appel en peer rasp ik, banaan prak ik met een vork.

7. sjak

sjak Niet meer actief

Appel heb ik altijd even in de magnetron gedaan, totdat die zo zacht was dat die geprakt kon worden. Verder alles in de blender gegooid en daar komt het baby-eetbaar uit.
    Ik gaf en geef; banaan, peer, mango, kaki, perzik (nu even niet) appel... Eigenlijk alles wat er is op citrusvruchten na in het begin.

8. sjak

sjak Niet meer actief

Off topic; abrikozen heeft ze nog nooit gehad, valt dat in de smaak?

9. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben die vanaf ong 8 maanden gegeven, maar meer omdat het toen voorjaar werd en dus abrikozenseizoen.

Ik zou ze wel pas geven als je in het seizoen zit. Dan heb je lekkere sappige, verse abrikozen, nectarines enz.

Wat je nu in de supermarkt kunt kopen smaakt nergens naar vind ik..

10. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wij hebben in het begin eigenlijk alleen de appel gestoomd. Maar we hebben alles via de rapley methode gegeven dus sowieso nooit geblenderd of geprakt. Buhh, gekookte peer, lijkt me net snot worden of niet?

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon rijp fruit geven, is koken niet nodig.
    Je kunt het overwegen als je kindje er erg op reageert. Maar dan kun je ook altijd nog even wachten want je kindje is pas 4 maanden dus het hoeft nog niet.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Als je een lekker rijpe peer raspt, is het resultaat vloeibaar. Dochterlief doet gedeeltelijk rapley maar heeft moeite met glibberige dingen. Van het weekend heb ik in een bordje geraspte peer en appel wat fijne ontbijtgranen gedaan, werd een prima papje voor een meisje wiens mama niet aan poedermelk doet!

13. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt iedereen voor de reactie. We willen sowieso wachten tot 5 maanden en dan kijken of hij er "echt" aan toe is of niet.

@Wendyha1987: Leuke tip!! Zal inderdaad eens kijken, want kan wel wat ideeen gebruiken :)!

14. Delta

Delta Niet meer actief

Ik heb banaan geprakt, peer ook (die was heerlijk zoet en zo sappig!) en appel geraspt, was net moes..

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Stuk schil laten zitten zorgt voor meer grip.

16. misa

misa Niet meer actief

Bij mijn zoontje prakte en raspte ik alles en gaf ik ook op de rapley methode. Geen koken van fruit dus.

Bij mijn dochtertje kook ik de appel en peer voorlopig nog omdat we 'bang' zijn voor een allergische reactie gezien haar geschiedenisje.

Maar ik zou het anders niet gedaan hebben!

Deel Deze Pagina