Proefielwerkstuk (verloskundige of gynaecoloog?)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Naomi96W, 15 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Als je zou mogen kiezen, zou je voor een gynaecoloog of verloskundige kiezen?

1. gynaecoloog

2. verloskundige

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Naomi96W

Naomi96W Lid

15 okt 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Naomi96W, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 okt 2014
    Hallo allemaal,

Ik heb eerder een berichtje op dit forum gezet over mijn profielwerkstuk. Het gaat over waar vrouwen het liefste bevallen en met welke begeleiding. De leuke reactie's hebben mij tot nu toe erg geholpen.

Nu dacht ik, ik zet ook een pol neer over de soorten begeleiding. Ik weet dat je niet altijd kunt kiezen of je begeleid wordt door een verloskundige of gynaecoloog maar als je zou mogen kiezen wat zou je dan willen? En waarom?

Ik hoop dat ik weer net zoveel leuke berichtjes erop krijg als mijn andere berichtje.

Alvast heel erg bedankt!

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat kun je toch niet zo stellen. Buiten dat je de keuze niet hebt, hangt ook helemaal af van je zwangerschap en van hoe je bevalling verloopt. Over het waar bevallen heb je tot op zekere hoogte een keuze maar niet over wie je bevalling begeleidt. Bovendien worden vrouwen die bij een gynaecoloog bevallen ook het grootste deel van de bevalling begeleid door de tweedelijns verloskundige van het ziekenhuis. Dus dit lijkt me een vraag waar je niet veel mee kan.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Voor mij zou het niks uitmaken

Het is maar net wat er op dat moment gebeurt bij een bevalling.

Maar ik vind wel dat als er geen complicaties zijn er altijd voor een verloskundige gekozen moet worden. Zo kan de gynaecoloog bij bevallingen aanwezig zijn waar wel complicaties zijn.

4. Naomi96W

Naomi96W Lid

15 okt 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar heb je zekef gelijk in!

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Ik heb prima verloskundigen gehad en ben zeer tevreden over hun begeleiding en zorg, maar als ik zou mogen kiezen zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een gyneacoloog. Om het simpele feit dat ik uitga van 'hoe meer medische kennis, hoe beter'. Natuurlijk kan een goede verloskundige je prima begeleiden bij een 'normale' zwangerschap en bevalling. Maar als er iets aan de hand is word je overgedragen aan een gyneacoloog. Als ik dan toch moet kiezen, doe mij dan maar die gyn. Zit je hoe dan ook goed.

6. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Best een leuke vraag, maar niet zo'n nuttige. (bedoel het niet rot hoor)
    Die keuze heb je in Nederland in principe niet.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben ontzettend blij dat ik onder de gyn val. Ik heb een paar VK's meegemaakt en dat vond ik echt niks. Daar zou ik alleen maar onrustig van worden.

8. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Jeetje, ik heb beiden als heel positief ervaren en het zou mij eigenlijk niets uitmaken :)

In Nederland heb je inderdaad niet echt de keuze, want als er niets medisch aan de hand is, kom je automatisch bij de verloskundige terecht.

Waar wil je heen met deze vraag? Waar gaat je werkstuk specifiek over? Welke informatie wil je eigenlijk graag van ons hebben? Misschien dat we je daar nog mee verder kunnen helpen?

9. Naomi96W

Naomi96W Lid

15 okt 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn profielwerkstuk gaat over waar vrouwen het liefste bevallen en met welke begeleiding erbij. Ik wil onderzoeken waarbij vrouwen zich het prettigste bij voelen. Ik weet dat je de keuze niet hebt tussen een gynaecoloog of verloskundige maar ik ben benieuwd wat een vrouw zou kiezen als ze wel de keuze zou hebben.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.972
    113
    Verloskundige ken je vaak beter, met een gyn is het meestal maar net wie er dienst heeft...
    Moet wel zeggen dat dat vooral op gaat bij een 'gewone' verloskundigenpraktijk, in het ziekenhuis lopen ook tig vk'en rond dus dan heb je ht zelfde probleem.
    Vind daarentegen de gyns in het zhuis leuker dan de vk'en, die zijn vaak nog onervaren is mijn ervaring...
    Dus;
    1. Eigen verloskundige(n)
    2. Gynaecoloog
    3, verloskundige zhuis

Even terzijde; als je bij een gyn loopt is er meestal iets bijzonders met jou, je kindje of je zwangerschap, dus wat dat betreft zou je beter bij een vk kunnen lopen ;)

11. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    'k Heb heel goede ervaring met vk. Het huiselijke gevoel, persoonlijke benadering zijn voor mij echt belangrijk.

12. anjak

anjak Actief lid

13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Hmmm.. gyn of vk.. geen idee..
    Dit is mn eerste.. sta wel onder controle in het ziekenhuis, maar wel bij een vk.. heb ook gesprek gehad met een gyn.
    En denk niet dat zo zeer de vraag is of je een gyn of vk prettiger vind, maar eerder of je liever in het ziekenhuis of thuis bevalt?
    Ik heb geen idee, maar is je ziekenhuis bevalling zoveel anders met een gyn? als ziekenhuis met vk?

Zolang het er maar "goed" uitkomt.. wie hem/haar eruit haalt maakt me niet uit :)

13. anjak

anjak Actief lid

13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Moet er wel bij zeggen dat als ik geen medische indicatie had ik ook voor ziekenhuis bevalling had gekozen..
    Mocht er toch iets zijn ben je gelijk op de juiste plek en... ben bij 4 bevallingen geweest en 2 daarvan waren behoorlijk messy! Dat wil ik niet riskeren in mijn mooie witte slaapkamer . Hahaha

14. misa

misa Niet meer actief

Verloskundige, maar goed mijn ervaring is dan ook erg positief met 'mijn praktijk'.

Maar ik ben wel erg voor het bevallen in ziekenhuis, ook al is dat met een vk. Veel veiliger naar mijn mening.

15. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Hier in belgie kun je dus wel kiezen, ik kies voor de beide:D (om het even makkelijker te maken)
    Bij de eerste twee was de opzet, de echo's bij de gyn in het zh en de tussen controles bij de vlk. Dat is mij echt goed bevallen:D:D:D
    Ik kreeg thuis weeën en heb die daar tot zo'n 5 cm opgevangen met vlk, toen naar het ziekenhuis. Bevallen met de gyn en na een paar uur weer naar huis en daar was de vlk weer.
    Nu doe ik het ook weer zo als het goed gaat.
    Ik ben overigens wel Nederlandse, dus nuchter genoeg om op zoek te gaan naar een vlk. De meeste Belgische dames doen alles bij de gyn.

16. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb door ziekte wel een indicatie om onder controle van een gyn te staan en medisch te bevallen. Dat heb ik vorige keer ook gedaan. Ik had ook bij deze gyn al een preconceptioneel gesprek gehad dus een bekend gezicht was wel fijn, daarnaast was ik net voor de zwangerschap gestopt met medicijnen wat voor mijzelf wel wat klachten kon geven.

Nu 17 weken zwanger van de tweede en heel bewust gekozen voor een verloskundige. Bij de nacontrole van de eerste gevraagd of dat (en een thuisbevalling) eventueel mogelijk zou zijn bij een volgend kindje en juist omdat mijn bevalling heel erg snel ging leek het de gyn wel handig om contact te hebben met een vk bij een eventuele volgende zwangerschap (los van eventuele voorkeur bevalling zh/thuis).
    Ik hoop dat ik bij de verloskundige kan blijven en eventueel thuis kan bevallen. Ik was heel tevreden over de controles en de bevalling door mijn gyn maar de sfeer van een ziekenhuis mis is absoluut niet :). Hier dus na een zwangerschap en bevalling door gyn nu bewust gekozen voor een vk.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.972
    113
    Dat je een medische indicatie hebt wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een gyn bij je bevalling is, je staat alleen onder verantwoordelijkheid van een gyn.
    Bij mijn eerste werd ik ingeleid (medisch dus) maar er kwam uiteindelijk alleen een gyn aan te pas omdat het een vaccuumverlossing werd, anders was er alleen een vk bij geweest.

18. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Wat ikkie zegt inderdaad. Medische indicatie betekent over het algemeen dat je in het ziekenhuis onder de verantwoording van een gynaecoloog bevalt. Dat wil niet zeggen dat hij/zij ook aanwezig is bij de bevalling. De lijntjes zijn dan gewoon wat korter.

Bij mij is de gynaecoloog er wel bij geweest (vanaf 2/3 van de bevalling), omdat de hartslag van de kleine teveel begon te dippen en steeds minder goed herstelde. Na de geboorte nam de ka de zorg voor mijn zoon over.

Deel Deze Pagina