Wat te eten geven als kind het echt niet lust?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maria80, 6 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Zoals de titel al zegt; wat krijgt jullie kindje te eten als hij/zij het avondeten echt niet lust?
    Ons zoontje is nu 2, maar lust niet heel veel. Vanavond hadden wij geen zin om te koken dus aten we soep en een broodje knakworst. Dat lust zoonlief dus allebei echt niet! We hadden nog een potje Olvarit spaghetti staan en dat heeft hij met smaak opgegeten. Maar vond het stiekem toch wel een beetje raar....twee jaar en dan nog eten uit een potje. Maar ja, hij heeft nu wel meer gegeten dan alleen een toetje.
    Dus vraag ik me af; wat geven jullie dan te eten?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Niks.

Maar dat komt ook omdat onze zoon vaak niet eens iets wil proberen. Dus er is geen sprake van "niet lusten" want hij weet niet eens hoe het smaakt. En als we daar aan gaan toegeven, dan blijven we in dit spiraaltje zitten. Hij is ongeveer net zo oud als die van jullie trouwens, van sept. 2010.

Toevallig aen wij vandaag ook soep en broodje knakworst. Hij had eerst één boterham met een worstje op en wilde er nog één. Ik,heb gezegd dat ik niet wil dat hij alleen maar brood en worst eet, maar dat hij één hap soep moest nemen. Ik kreeg een prachtige opvoering van amateur toneel voorgeschoteld, heel indrukwekkend. Maa ik heb voet bij stuk gehouden. Dat proberen we wel vaker, soms lukt het wel en soms niet. Vandaag wel, want hij wilde toch wel erg graag een worstje. Dus uiteindelijk mocht ik Onze Hoogheid een hapje soep voeren. Nadat het hapje op was, legde ik een worstje voor hem neer. Wat denk je? Worst wordt straal genegeerd en hij begint doodleuk zelf z'n soep op te lepelen. Dat voelde toch wel even als een overwinning, haha. Hij heeft trouwens uiteindelijk die knakworst ook nog op.

Ik zou gewoon blijven doorzetten hoor. Tijdens de maaktijd krijgt hij van ons sowieso niks anders. Een heel enkele keer als we denken dat hij anders echt met honger naar bed gaat, geven we hem later opp de avond nog fruit of een droge boterham.

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon lust eigenlijk alles wel, alleen bloemkool dus echt niet. dit vervang ik dan meestal voor hem door een klein blikje groente zoals rode kool of worteltjes en geef hem dit bij de aardappelen. verder eet hij alles dus wel mee dus 1x een uitzondering maken vind ik geen probleem hier ;)

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Niks. Alleen een toetje.
    Hier een klierfase met avondeten. Ik bied niets anders aan. Dan maar niet. Mijn man heeft vroeger nooit leren eten. Maw, mijn schoonmoeder kookte 3 verschillende groentes. Al haar drie kinderen zijn, nu op volwassen leeftijd nog steeds, moeilijke eters.
    Dat is mijn argument en motivatie om niets vervangends te geven.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze dochters eten in principe alles, heb nog niet meegemaakt dat ze iets absoluut niet lusten (gelukkig). Maar wel hebben ze hier van tijd tot tijd van die perioden dat ze twee happen eten... "hoef nie meer". Dan proberen we ze nog wel wat te laten eten, willen ze echt niet meer. Dan krijgen ze wel een wat grotere portie "toetje". Okay klinkt heel luxe, maar toetje is bij ons meestal iets van yoghurt, kwark of vruchtenyoghurt.

maar ik zou er wel voor waken dat je in de valkuil van twee soorten groente te gaan vallen. Want dan heb je een groter "probleem".
    Het is ook wel de leeftijd hoor, om te zeggen hoefniet/lustniet etc.

Ik zou in ieder geval het aantal happen naar leeftijd te laten nemen.
    En lusten ze échtéchtécht niet (mn partner eet dus écht geen ei!) dan zou je kunnen overwegen het voedsel apart te gaan geven.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    nou ja, daar ben ik ook bang voor.
    Heb eens een vakantie gehad met een vriendinnetje van stiefdochter....
    Stiefdochter was vegetariër. Dat viel nog wel mee... maar dr vriendinnetje.... je kon beter vragen wat ze wél lustte ipv wat niet.
    Kon de dingen die wel at op de vingers van 2 handen tellen :$
    Da's lastig koken hoor in je vakantie.. zeker op een boot, want je hebt al niet veel ruimte

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Bij mij is er een verschil tussen echt niet lusten en niet willen proeven

Proeven moeten onze kinderen altijd ! Willen ze niet proeven prima dan niet maar je krijgt ook geen boterham oid

Maar als hij iets echt echt niet lekker vind en hij heeft het al meerdere keren geproeft ik weet dat dan mag hij gewoon een boterham

Na een paar weken proberen we het opnieuw om hem te laten proeven of hij het dan wel lekker vind maar in tusse tijd dat we dat eten krijgt hij gewoon weer een boterham

Nee ik kook geen eten dat ik absoluut niet lust waarom zou ik hem dan dwingen om het wel te eten

Nogmaals ze moeten proeven maar als ze iets echt niet lusten .... Nee dan hoeven ze het ook een paar weken niet meer eten en daarna weer op nieuw proeven

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou niks anders geven, tis nl moeilijk op deze leeftijd te bepalen wat hij echt niet lust. In principe lustten kindjes nl heel veel, maar ze weigeren veel te eten.

Hier een kliko die werkelijk alles eet, er is geen groente of wat dan ook wat ze niet eet. Alleen rijst daar gruwelt ze echt van, nou voor zo'n super eter maak ik daar geen punt van en krijgt zij cous cous.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter lust echt geen spinazie, ze moet er van kokhalzen, dus als wij spinazie eten krijgt ze gewoon wat anders. Heb altijd diverse diepvriesgroenten in de vriezer liggen.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Echt niet lusten? En dat is dus zeer zelden...Eerst proeven en daarna een boterham of fruit en verder nie

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dochter lust alleen geen witlof, spinazie en spruitjes. Ze moet wel altijd 1 hap proeven (en dat doet ze makkelijk).
    Er is dus weinig dat ze niet lust, dus dan krijgt ze wel vervangende groenten. Ik eet zelf ook vaak wat anders (omdat ik het niet verdraag), dus dan eet ze mijn groenten mee. Of wat uit de vriezer.

12. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    hier 1 die ook weinig lust, nu wil ze de laatste tijd wel proeven, betekend 1 hap en dan zeggen ik lust dat, en vervolgens niks meer willen.

ik doe niet moeilijk als ik weet dat ze het niet lekker vind, maak ik wat anders, mais of tuinbonen gaat ze van kokhalsen, nou dan pak ik wel wat spinazie hoor,
    dat kleine beetje wat zij eet, aardappelen, etc lust ze wel, maar meestal is groente of vlees het probleem, en als ze echt weigert kan ze een broodje krijgen. ik vind het best zolang ze maar wat eet, ze is al dun genoeg

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn moeder kookte ook voor ieder wat wils. Mn zusje en ik eten zo goed als alles ... kan dus ook ;)

Als we iets eten waarvan we weten dat de kinderen het niet lusten (soep bijvoorbeeld), dan krijgen zij een restje uit de vriezer. M proeft heel vaak wel, iets van de laatste tijd. Meestal neemt ze een klein hapje en heeft ze al besloten dat ze het niet lekker vindt.

Tja. Komt vanzelf wel.

Maar onze kinderen eten erg goed.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hij lust een geen rijst, dan mag hij een boterham. Bij andere dingen moet hij proeven, maar mag hij ook laten staan. Hij lust wel bami, pasta en aardappelen, dus hij eet altijd wel wat, maar vaak genoeg niet veel.
    Ik houd wel wat rekening met zijn voorkeuren. Net zoals ik rekening houd met mijn eigen en die van mijn man. Dat betekent regelmatig dat er iemand pech heeft, en dat hoeft niet per se het kind te zijn.
    Ik vind dat een kind moet leren eten, maar wel binnen grenzen. Hij hoeft van mij geen spruiten naar binnen te stoppen, maar moet er wel altijd eentje proeven. Bij mij heeft het ook een tijd geduurd voordat het goed kwam en sommige zaken lust ik nog steeds niet. Mijn zus heeft grotendeels dezelfde opvoeding gehad en toch echt een beperkter menu. Mijn broer eet tegenwoordig bijna alles, en toch echt dezelfde ouders. Dus ik geloof ook dat je het als ouder niet helemaal in de hand hebt.

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Niks... Ik kook dan ook niks dat ze niet lusten. Wel vervelend soms hoor want ik lust het weer wel. Bv rode kool vind ik erg lekker maar dr kinderen absoluut niet. Tsjah dan maar niet. Gelukkig lusten ze best veel. Als het een keer gebeurd dat hij niet wilt eten kan hij nog wat fruit krijgen

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hebben we dezelfde schoonmoeder :p?

Mijne kookte 3 verschillende maaltijden en mijn vriend is een hele moeilijke eter. Mijn zoon lust nu al meer dan hij :D.

17. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Mijn dochter krijgt niks anders als wat er op tafel staat. Hier staat eigenlijk bij iedere maaltijd wel rauwkost (komkommer, tomaatjes, worteltjes) op tafel. Ook omdat wij dat zelf erg lekker vinden. Als ze haar groente niet lust (gelukkig eet ze bijna alles) dan mag ze we iets uit t schaaltje rauwkost. Het probleem bij onze dochter is meer de aardappels of rijst of pasta. Daar eet ze heel weinig van. Meestal eet ze alleen vlees met groente en wat rauwkost. Wij maken daar geen probleem van en ik merk dat ze nu steeds vaker ook een paar hapjes arrdappel ofzo neemt.
    Dus heb geduld, hou vol, dan komt t best goed. En bedenk dat ze mindernodig hebben als wij denken.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn schoonmoeder kookte ook voor aparte dingen. Mt name mijn schoonvader (oma kookte ook al apart) en schoonbroertje zijn moeilijke eters. Ik begin daar dus heel bewust niet aan.

Als onze zoon straks ouder is, kan ik me wel voorstellen dat hij bijvoorbeeld 1 of 2 dingen mag kiezen die hij echt niet wil eten. En dat hij dan alleen daarvoor iets anders krijgt. Zo eet ik echt geen aardappelpurree en witlof. Met name purree, daar had ik als kind al het probleem mee dat ik het gewoon niet eens doorgeslikt kreeg, zó vies vond ik het. Dat was gelukkig voor mijn ouders (zelfs voor mijn vader, vrij streng met dit soort dingen) wel duidelijk.

Maar ik vind hem daar nu toch te jong voor. Zijn smaak moet zich nu nog ontwikkelen. Vandaar dus dat hij nu wel eet of anders maar niet. Maar hij krijgt niks anders.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij dingen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze niet lust, of bij dingen waarvan ik zo iets heb: Dat is toch niet zo heel gezond voor haar (en voor ons haha) . Dan krijgt ze een prakje uit de vriezer. Er staat vaak wel bloemkool, broccoli of hutspot ofzo.

Erg jammer is trouwens wel dat de jongste echt geen pasta lust. Dat is ook zo handig om in te vriezen ;) . Terwijl de oudste het liefst iedere dag (gewoon gekookte kale) pasta eet..

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier eten ze wat ik kook. Het 1 vinden ze lekkerder dan het andere maar dat hebben we allemaal. Ze moeten als ze iets niet "lusten" altijd een hapje proeven. Vaak gaat dat gerecht na een paar keer proeven al beter. Moet wel zeggen dat ik er wel rekening mee hou wat ze echt niet lusten. Zo heeft onze middelste een tijd geen doperwten gelust. Dit aten we dan ook maar weinig. Verder eten ze nu vrijwel alles maar dat was in het begin nog niet zo. Maar ze kregen geen vervanger, met 5 personen is er altijd wel iemand die iets niet wil en kun je elke dag wel dubbel koken.

Deel Deze Pagina