Sommige blinde mensen werken met echolocatie. Hierdoor kunnen ze dan inschatten hoever iets weg is en dus ook hoe groot een ruimte is. Hier een uitleg: echolocatie In het geval van de gordijnen kan ik me voorstellen dat een dun katoenen gordijntje aan ander geluid geeft dan een dik velours gordijn. Misschien dat een ziend persoon dat verschil niet kan horen, maar een blind persoon wel. Het gehoor van blinde mensen is vaak flink versterkt. Als je zelf je ogen dichtdoet en je goed concentreert op je gehoor, hoor je meer dan wanneer je je ogen open hebt. Ik heb het wel eens gevraagd aan een blinde vrouw wat zij nou droomt. Ze is geboren zonder ogen, dus heeft nooit ook maar iets kunnen zien. Zij gaf aan dat ze droomt in kleuren en vormen. Welke kleuren kon ze niet zeggen, maar zij ervaart kleuren idd als een gevoel, wat iemand anders ook al zei. Geel= warm (want men heeft haar vroeger verteld dat de zon geel is en zonnestralen zijn warm) Voor wat betreft de vormen: Ze kunnen alles voelen, dus ze kennen wel de vorm van een boom, de schors, de takken en bladeren, maar de kleuren bruin en groen kan ze er dan niet aan koppelen, zeg maar. Maar soms is het lastig hoor, probeer aan een blind persoon maar eens het begrip "doorzichtig" uit te leggen. Dat lukt je niet...