Eerste afspraak

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Yessy2, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yessy2

Yessy2 Nieuw lid

14 jan 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, heb al een beetje rond gekeken maar kan nog niet alles vinden. Dus eerst een vraag hier.

Wij hebben onze eerste afspraak staan bij de fertiliteitskliniek om te kijken of alles werkt bij ons beiden.

Maar ik zie daar ontzettend tegen op. Ik ben toen ik 9 was een tijd lang verkracht. Ben nu 28 en heb nog steeds moeite met mensen dichtbij laten. Laat staan dat er dus onderzoeken zouden moeten 'van onder' zeg maar. Ik heb er al moeite mee om intiem te zijn met mijn man, dus vind het echt heel eng.
    De afspraak is de eerste week van februari en ik heb nu al slapeloze nachten.

Kan iemand me vertellen wat ze allemaal gaan doen als je de eerste keer daar komt. Ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om uit te spreken dat ik zo'n verleden heb, maar het is wel belangrijk m te weten.

Verder heb ik jaren lang een eetstoornis gehad, maar het laatste jaar gaat het eigenlijk best wel goed. Heb nog wel ontzettend moeite met mijn eigen lichaam, maar eten gaat ok. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zwangerschap en eetstoornis?

En mijn laatste vraag, mijn zorgaanbieder gaf aan geen contract te hebben met de fertiliteitskliniek in hengelo en kon me niet vertellen wat er vergoed werd. Zijn er mensen die dit ook te horen hebben gekregen, en weten jullie inmiddels hoehet zit? Ik zit bij de IZZ.

2. junior1

junior1 Bekend lid

21 feb 2010
    649
    1
    18
    Oh meid, wat een verschrikkelijke ervaring heb je meegemaakt!!! Ik kan me voorstellen dat je er wakker van ligt.

Ik denk dat het heel belangrijk is, dat je het wel met je artsen bespreekt. Je bent echt niet de enige en zij weten er goed mee om te gaan. En zo niet, andere arts aanvragen!!! Het eerste gesprek zal alleen een mondeling gesprek zijn. De onderzoeken daarna kunnen variƫren van bloedonderzoeken, semenonderzoeken naar inwendige echo's. Ik heb zelf voornamelijk heel veel inwendige echo's gehad. Zijn niet pijnlijk, maar ik zou er ook geen hobby van willen maken ;)

Misschien dat je man het gesprek over jouw verleden kan openen met de arts. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Als je eenmaal zwanger bent, zal de verloskundige het trouwens ook aan je vragen. Het is bekend dat die ervaringen mee kunnen spelen. Als het goed is, bieden de meeste vruchtbaarheidspoli en klinieken ook psychologische hulp. Dit is bijvoorbeeld voor stellen, die het moeilijk vinden om steeds met de teleurstellingen om te gaan. Ik kan me voorstellen dat het in jouw geval ook fijn is om iemand te hebben om mee te praten. De MMM kan heftig zijn.

Met een eetstoornis heb ik geen ervaring. En je zorgverzekeraar zou moeten weten wat er wel en niet vergoed wordt. Ik zou nog eens bellen en vragen naar een manager als je geen antwoord krijgt.

Heel veel succes en sterkte!!!! En ik hoop dat je gauw een positieve test mag hebben. Hou je taai!

3. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat verschrikkelijk voor je om dit mee te hebben moeten maken. Ik kan me voorstellen dat het idee om voor vreemde mensen bloot te gaan je erg tegenstaat.

Ik zou het inderdaad bij het eerste gesprek wel aangeven want in tegenstelling tot junior heb ik bij mijn eerste afspraak bij de gyn wel een inwendig onderzoek/echo gehad. Het zal denk ik dan bij elk ziekenhuis of kliniek weer anders gaan. Misschien is het anders een optie om vooraf te informeren wat ze doen op de eerste afspraak. Dan ben je iig wel voorbereid.

4. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Jeetje, ik kan me voorstellen dat zo'n ervaring te hebben meegemaakt niet handig is als je dit traject in moet.
    Bij ons was het eerste gesprek puur informatief, dus nog geen inwendige echo's ed. Maar dat zal vast overal verschillen.
    Mocht je het moeilijk vinden het ter sprake te brengen, dan zou je het misschien op een briefje kunnen zetten en deze aan de arts geven, dan heb je het toch gemeld en kunnen ze er rekening mee houden.
    Veel succes

5. enschede007

enschede007 Actief lid

9 nov 2013
    123
    27
    28
    Heftig verhaal,

Oktober 2013 zijn wij voor het eerst naar de fertiliteitskliniek in Hengelo geweest.
    Bij onze huisarts hebben wij de eerste onderzoeken gehad en deze uitslagen zijn in Hengelo besproken.
    Daarna heeft de arts het een en ander uitgelegd wat ons een beetje te wachten staat.
    Wij kregen de keus om meteen bloed te laten prikken en een inwendige echo te laten maken. Hier hebben wij meteen voor gekozen omdat je ereigenlijk niet onderuit komt, hoe vervelend ook.
    Ml heeft uiteindelijk ook een afspraak gemaakt om opnieuw zijn zaad te laten onderzoeken.

Daarna krijg je een vervolg afspraak om alle testen wederom te bespreken ...heel veel succes!

6. mana87

mana87 Actief lid

3 jun 2013
    335
    20
    18
    Poeh hey jij hebt wat meegemaakt zeg!!

Ik loop ook bij de kliniek in Hengelo. Inmiddels alweer bijna 2 jaar :(
    Ik had bij mijn eerste gesprek ook direct een inwendige echo.. En hoe moeilijk dat ook is het zal uiteindelijk wel moeten dus ik zou proberen om je er gewoon op voor te bereiden ( tot zover dat kan natuurlijk )..

Als je verder nog vragen hebt kun je het altijd vragen....

mag ik vragen bij welke arts je de intake hebt?

7. Yessy2

Yessy2 Nieuw lid

14 jan 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie.
    Dan kan ik me al een beetje instellen op dat de eerste keer gelijk een inwendig onderzoek is. Dat is even slikken.
    Op het intake formulier stond al een vraag of je moeite heb met samenleving, zoja dat daar het eerste gesprek op in zal worden gegaan.
    Dus ook het stukje verleden zal dan te sprake komen, wat ik ook erg lastig vind, want daar durf/wil ik het niet over hebben.
    Zal mijn man vragen of hij dat wil benoemen en zeggen dat ik daar niet verder op in wil gaan, of hij het wil afkappen als dat wel zo is.

De gynnaecoloog heet verberg, had al op gezocht dat dat een vrouw was. Is zij dan degene die het inwendige onderzoek ook doet als je daar je eerste afspraak mee hebt? En verder zijn daar geen mensen bij?

Hebben jullie een verzekering die een contract hebben met de fertiliteitskliniek?

8. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik had er een co-assistent bij maar ik kan me voorstellen dat jij dat niet prettig vind en dat zij dit ook wel zullen begrijpen. Dus vaak 1, soms 2 personen. Ik zou zeggen: stuur die 2e persoon lekker weg. De gyn waarmee je het gesprek hebt doet ook de echo.

Qua verzekering weet ik het niet.

9. mana87

mana87 Actief lid

3 jun 2013
    335
    20
    18

Dokter Verberg heb ik 1 keer gehad met een echo.. vond ik toen een hele aardige vrouw... en zij is ook diegene die de echo doet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er 2 dokters bij zijn. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Ik heb voor de verzekering nooit wat hoeven te regelen. Moest alleen steeds mijn eigen risico betalen.. Ik ben bij Menzis verzekerd.

Deel Deze Pagina