Hai iedereen, ik ben momenteel al 9 jaar werkzaam in een supermarkt en vind het al jaren tijd voor iets anders maar ik heb nooit geweten wat. Nu zit ik al een tijdje met het beroep kraamverzorgster in mijn hoofd. Het lijkt mij een hele mooi, leuke maar ook zware baan. Maar ik heb er zeker interresse in. Zijn er hier dames die de opleiding hebben gevolgd? Is het te combineren met een jong gezin? (dochter is bijna 4 jaar en zoon is bijna 6 maanden) Ik zag bij kraamzorg de waarden dat ze voor mensen boven de 18 een opleiding hebben die 1 jaar duurt, je krijgt meteen uitbetaald. Dit lijkt me een fijne manier om opgeleid te worden, maar zie ik geen dingen over het hoofd? Hoe is het salaris, hoe vaak moet je dan naar school en hoe is het te combineren met mijn gezin. Ik heb echt het idee dat ik eindelijk mijn roeping heb gevonden! maar.... ik twijfel of ik niet beter nog even kan wachten tot mijn kinderen ouder en zelfstandiger zijn. Mijn man heeft ook geen vaste baan (uitzendkracht) hij werkt wel altijd full time maar ik ben nu de enige met vast contract en in deze tijden is het ook niet verstandig om dat op te geven. Maar ik ben mijn huidge werk zo zat! het is echt tijd dat ik eens aan mezelf denk en iets leuks voor mezelf ga kiezen als werk, want mijn huidige baan wil ik echt niet nog 10 jaar houden! Dus dames die in de kraamzorg werken of de opleiding doen, wat is jullie ervaring? en hoe ga je om met mensen die misschien minder leuk zijn om bij te kramen of als er een kindje ziek is geboren (of nog erger), hoe blijf je proffesioneel en toch hartelijk? en trek je je bepaalde zaken niet gauw aan? Alle antwoorden zijn welkom!!
Mij lijkt het geen ideale situatie want je kan ook 's nachts gebeld worden en dan moet je direct weg kan ook overdag zijn dan moet je wel een oppas hebben die altijd kan. Suc6 ermee
ik heb me dit jaar laten informeren voor de opleiding, maar dan via het ROC. die zeiden dat het niet te doen is met kleine kinderen, omdat je er 5 dagen in de week mee bezig bent (werken en naar school) Ik weet niet hoe zwaar de opleiding is als je het in een jaar zou doen, ik persoonlijk zou niet meer dan 3/4 dagen per week willen werken/ studeren. ik wilde het ook heel erg graag, maar ik wacht tot mijn kinderen een stuk groter zijn. Ook heb ik al een spw4 diploma en zou voor de kraam de hele opleiding helpende moeten volgen waar ik eigenlijk geen zin in heb omdat dat 2 niveaus lager is en je dan ook een hoop leert waar je niks aan hebt of al weet en dus 2 jaar naar school zou moeten. Ik hoop dat het voor jou wel te doen is, lijkt me super als het zou lukken!
Ik werk nu (bijna) een jaar in de kraam. Heb een dochter van 20 maanden, en het combineren gaat goed. Ik heb een hoog contract (sta voor 24-30uur per week op contract, maar werk veel meer). Mijn dochter gaat naar een dagpvang, die gelukkig wel flexibel is. Wij werken via een rooster, dus ik kan 3 maanden van te voren al een beetje gaan plannen. 's Nachts opgeroepen worden valt opzich ook goed mee. Evt. kun je je partner de kinderen weg laten brengen. Ik en mijn vriend hebben het zo geregeld, dat wanneer ik 's nachts op wacht sta, en voor 6uur ben gebeld, dan brengt hij haar weg. Wordt ik na 6.00uur gebeld, kan ik de dagopvang bellen, en kan onze dochter eerder heen. Hoe het met 2 jaar gaat als ze naar school gaat, weet ik nog niet. Denk dat mijn vriend haar naar school brengt op de dagen dat ik moet werken, en vroeg de deur uit moet. Mijn vriend heeft een full-time baan (werkt bij een gemeente), en kan dan in overleg iets later beginnen, omdat hij altijd erg vroeg begint. Ik vind het niet onmogelijk. Werken en Leren met kinderen. Het beroep is qua zorg niet enorm zwaar, maar wat er allemaal bij komt kijken is soms heftig. Je moet (vindt ik) wel privé en werk gescheiden kunnen houden. Bij wijze van de deur achter je dicht doen, en 'vergeten', en doe je de deur weer open, ermee verder gaan..
Over het beroep kan ik weinig zeggen (bij mn volgende kraamtijd mag je wel bij mij op stage komen, als je me toevallig herkent, maar dat denk ik wel) Maar over de opvang, als je een gastouder in de arm neemt, ben je qua opvang al een stuk flexibeler. De kdv's hier zijn niet zo flexibel, weet ik uit ervaring. Ik weet niet wat voor werk je hubbie doet, maar als hij gewoon regelmatig werkt, lijkt t me met passen en meten best wel te doen. Mijn mening, als dit je droom is, ga ervoor. Want je kunt beter spijt hebben van dingen die je wél gedaan hebt, dan van dingen die je niet gedaan hebt! Over 6, 7 jaar vind je je zelf misschen te oud om nog aan een opleiding te beginnen. Of gebeurd er iets anders waardoor het niet "kan".
@ iedereen: Bedankt voor jullie antwoorden.. Ik denk dat ik voorlopig toch nog even moet wachten. iig tot de kids op school zitten, dan heb ik al wat meer vrijheid. Aangezien manlief ook ploegendiensten werkt, wisselen we elkaar hier door de weeks echt af en dat is niet te doen met een studie en een baan als kraamverzorgster erbij, helaas... Als dit nou echt is wat ik zooo graag wil, zal de drang er over een aantal jaar ook nog wel zijn En tja, ik baal er wel van, maarja, mijn kids gaan voor en die wil ik eerst gewoon op zien groeien, het gaat al zo hard! @Zena: zou leuk zijn als ik bij jou kan kramen!! Hoe is het met je meisje?! Las een tijdje terug ergens bij de lk-vragen dat je je meisje gewoon weer aan de borst hebt gekregen?! knap zeg!! Nu nog steeds bv of niet? groetjes!!
Een flexibele oppas lijtk me een must in dit geval. Mijn nichtje is ook kraamverzorgende en die kan ten alle tijde het kind bij dr moeder (mijn tante) brengen, al is het snachts. En daar heeft ze ook gebruik van moeten maken. Want idd je wordt op d eraarste tijden weggeroepen voor een bevalling.
Ja klopt, heb dr weer aan de borst gekregen. Wel investeren hoor. Was een uur met een voeding bezig. Linker borst, rechterborst, flesje....Nou ja, ging prima. Na een week kon ik de ochtendvoeding al geheel vervangen door borstvoeding en na twee weken kreeg ze alleen de late voeding maar fles ivm medicijnen. Helaas moest ik na 5 weken stoppen omdat ik andere medicijnen moest gaan slikken. Maar t was de moeite wel waard hoor!! ALs je man ook ploegendiensten doet lijkt t me nu inderdaad erg moeilijk om als kv te gaan werken. Maar wat je zelf zegt, over een paar jaar wil je dit vast ook nog. Komt goed meid!
Of het te combineren is ligt eraan hoeveel waarde jij hecht aan thuis zijn bij je kinderen. Houd er rekening mee dat je wanneer je in een gezin komt vaak 8-9 dagen achter elkaar werkt en vooral de eerste dagen van 08.00 - 17.00. Dat zijn natuurlijk lange dagen waarin je je kids dan alleen de avond zal zien. Daarna ben je dan wel 3 dagen ( verplicht) vrij en dan kun je weer door naar het volgende gezin. Tussendoor een dag vrij vragen word vaak niet zo gewaardeerd omdat de meeste kraam organisaties toch streven naar 1 kraamverzorgster in de kraamtijd.
een vriendin van ons kraamverzorgster en die kan idd 's nachts opgeroepen worden, haar man werkt gewoon fulltime en gaat 's ochtends vroeg de deur uit. zij hebben als oplossing dat de kinderen (4 en 2) dan die nacht naar opa en oma gaan of ze hebben een gastouder die bij hen thuis komt
Ik ben zelf kraamverzorgende. 'k Had eerst een contract van 70-90u per 4 week en werkte op rooster. Ik stond dan 9 dagen ingeroosterd en dan was ik 5 dagen vrij. Meestal hoef je van die 9 dagen er maar 8 te werken dus dan was ik zelfs 6 dagen vrij. Dat lijkt mij prima te combineren met een gezin. 'k Heb nu een contract van 120u per 4 wk en moet nu steeds 8 dagen werken en dan weer 3 dagen vrij. Als er kids komen, wil ik niet meer dan 2 gezinnen per maand doen, anders zie je ze erg weinig. Als je in een jaar klaar bent, dan zou ik er gewoon voor gaan! Flexibele opvang is wel een must, maar uiteindelijk is denk ik 't belangrijkst dat je je hart volgt! Salaris hangt af van je leeftijd, ik ben 21, 2 jaar aan het werk en verdien geloof ik 10,72 per uur. Verder krijg je ORT en meestal goede kmvergoeding. Over een contract hoef je je in de kraam niet zo druk te maken denk ik. Volgens mij willen ze overal wel mensen hebben en als je zorgt dat je flink gemotiveert ben, is dat vast geen probleem. Ik had ook naar een jaar een vast contract. Over 't algemeen kan ik t met de meeste gezinnen prima vinden. Soms is 8 dagen echt afzien maar dan kun je ook weer lekker de deur achter je dicht trekken. Als het van 2 kanten echt niet klikt, kun je in overleg ook een ander er heen laten gaan. Over 't algemeen hebben we een blij beroep maar je kunt ook verdrietige dingen meemaken. Je kunt niet altijd je gevoel uitschakelen, maar 'k vind 't bijv. altijd heerlijk als ik weer een stukje naar huis moet rijden, dan kan ik alles van die dag even verwerken en thuis gewoon weer even geen kraamverzorgende zijn. 's Morgens richting 't gezin draai je 't dan weer om, dan ben ik weer met 't gezin bezig. Meestal denk ik in m'n vrije dagen nog even aan't afgelopen gezin en zodra je in 't volgende gezin zit, dan is dat weer weg, dan ben je daar weer mee bezig. Heel veel succes met je keuze!