We zijn bezig met de aankoop van de woning waar we in zitten. Nu is het een beetje een ingewikkeld verhaal maar zwart/wit komt het erop neer dat de woning van mijn schoonouders is en we die nu huren. Volgens de leegstandwet mogen wij het na December niet meer huren dus zijn we bezig met de koop ervan. Maarja ik ben hoogzwanger, heb mn baan gestopt en zit lekker thuis met de kindjes tot ik in Januari begin als gastouder. Dus we moeten het op 1 salaris aankopen. Nu hadden we alle stukken ingeleverd bij de ING en die heeft op basis daarvan gezegd dat wij een X bedrag konden lenen. Wij hebben afgesproken dat we dan de overdracht 1 oktober wilde want dan hadden we de tijd om het laatste beetje erbij te sparen. Alleen dan zou het lukken. Wij zitten dus alle dubbeltjes om te draaien om het huis te kopen. Geeft niets hebben we ervoor over. We hebben alles al ondertekend en zijn akkoord gegaan met de hypotheekofferte enz enz dus alles was helemaal rond en wij superblij dat we het op 1 salaris hebben kunnen realiseren! En nu vroegen ze om een recente werkgeversverklaring want die mocht op data van de overdracht niet ouder dan 3 maanden zijn. Wij dus opnieuw eentje aangevraagd maar die kwam dus iets lager uit, het jaarsalaris wordt grotendeels bepaald door onregelmatigheidstoeslagen en bonussen dus toen ze dit aangaven zei ik dat dit klopt en dat elke keer dat ik een nieuwe aanvraag, deze hoger of lager uitkomt omdat het gebaseerd is op onregelmatigheden. En nu moeten we op het laatste moment ineen 1550 extra bijsparen. in 1 maand!!!! En dat vragen ze aan een gezin met 2 kinderen, nog VOOR de overdracht word kind nummer 3 geboren en we doen het allemaal op 1 salaris! En toen ik dat uitlegde zei de hypotheekadviseur dat het huis van mijn schoonvader was en dat hij dan met de prijs omlaag moet. Lekker makkelijk!! Mijn schoonvader wilt zijn eigen huis afbetalen met het geld en had ons al de minimale prijs gegeven zodat wij het konden betalen en nu moet hij meer bijleggen omdat de bank zo moeilijk doet. Ik wil dat niet eens vragen van hem! Het is ons probleem en de bank schuift dat lekker af op mijn schoonvader omdat de situatie zo ideaal is. De bank laat dus nu een hypotheek lopen van mensen die hem 150% zeker kunnen betalen (wat al geen normale situatie is in deze tijd en erg gunstig is voor de bank) om een luttele 1550 euro? Dat klopt toch niet. Ze snijden zichzelf daarmee in de eigen vingers lijkt mij zo. Mijn schoonmoeder zegt nu dat we ons geen zorgen moeten maken en dat ze dit wel oplossen maar dat wil ik niet, ik heb het gevoel dat de bank hun gewoon gebruikt als onuitputbare geldbron ofzo. Laat ze lekker genieten van hun pensioen ipv ons huis te bekostigen. :x:x:xstomme bank! over 2 weken mag ik gaan werpen en de kids zijn volgende maand jarig en we moesten al zo zuinig doen. Was zo trots dat het ons allemaal lukte voor 1 oktober en ben zo boos op ze. ze WISTEN dat de werkgeversverklaring gebaseerd was op variabelen en dat vonden ze geen probleem.
ik zou er idd niet zo`n punt van maken als je schoonouders willen helpen wij kochten een huis van 100.000 en de bank wilde dat wij 3000 euro op spaarrekening hadde staan als zekerheid hadde we niet omdat we net op vakantie waren geweest ouders hebben dat ff overgemaakt ingeleverd bij de bank hypotheek rond en geld weer terug gegeven bank heeft er nooit meer na gevraagd
Er zit al een gift in het huis van ruim 51.000,- dat van hun af komt. Ze hebben daarnaast het huis 40.000 omlaag gehaald voor ons. Ik voel me heel erg bezwaarlijk om daarnaast nog maar een euro aan te nemen van ze. Ik weet dat we het moeten omdat we het huis MOETEN kopen maar heb er gewoon een rotgevoel over. De bank WEET dat ze dit doen en daar spelen ze mee terwijl ze ons ook tegemoet kunnen komen. We hebben 3 jaar lang 400 euro MEER aan hypotheek betaald dan we moeten gaan betalen vanaf Oktober en zelfs de huur nu is hoger dan het hypotheek maandbedrag wat we moeten gaan betalen plus dat ik gewoon weer aan het werk ga na januari (ik heb al gezinnen e.d.). Ze spelen gewoon met de goedwilligheid van mijn schoonouders. Dat maakt me boos.:x
Ik begrijp je wel maar je bent nu gewoon aan het zeuren. Je moet het geld aannemen anders zijn jullie zometeen dakloos. Neem het aan, bedank je schoonouders en betaal het tzt terug.
dat klopt. Ik moet het aannemen, ik GA het aannemen en zal het ze ook tzt terug betalen. En ja ik ben aan het zeuren maar de ING ook Ze moeten een hormonale bom niet zo laten ontploffen vlak voor het werp-ritueel.
Ik snap je frustratie helemaal. Wij hebben de helft van het aankoopbedrag van ons huis zelf betaald, maar dan nog moet je door 371 brandende hoepels springen om alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft geld te mogen lenen. Uiterst irritant. Ik zou wel zorgen dat de waarde van het huis niet nog lager wordt gesteld, zometeen krijg je de fiscus nog achter je aan met een naheffing vanwege een schenking.
Ben je alleen bij de ING geweest? Banken hebben volgens mij de hoogste rentes.... ben je al bij een onafhankelijk adviseur geweest die meer hypotheken kan vergelijken? Of ben je al zelf bij meerdere geweest? Ik snap dat alleen niet van die werkgeversverklaring... sinds wanneer staat daar een bedrag op? Het is toch alleen een verklaring dat je daar werk hebt? Bedoel je geen loonstrook? Dan zou ik evt meerdere overhandigen.
Ik zou een andere hypotheekverstrekker proberen, ga eens naar de hypotheker bijv. Bij InG deden ze hier ook moeilijk over pietluttigheden terwijl we bij andere hypotheekverstrekkers daar niet om maalden zegmaar.
Ik zou gewoon het bedrijf van je man de situatie uitleggen en hun vragen om een nieuwe werkgevers verklaring met dat eerste bedrag erop.
Op mijn werkgeversverklaring stond mijn (jaar) salaris ingevuld ja.... Ik zou ook naar een onafhankelijke hypotheekverstrekker gaan. Wij zijn bij de hypotheker geweest. Bij ING hadden we stukken minder gekregen dan de hypotheek die we nu (nationale nederlanden) hebben.
Ik zou ook nog even rond gaan kijken bij andere banken/hypotheekverstrekkers. Als de ING zo moeilijk ging doen konden ze van mijn part een dikke vinger krijgen
Ja, het gaat de banken alleen maar om het geld, die geven niets om persoonlijke situaties. En zeg nou zelf, als je 1500 euro moet lenen, dan is dat toch zeker nog wel te overzien? Ze hoeven hun huis echt niet lager te prijzen. Na de aankoop geef je dat bedrag gewoon meteen weer terug. Bank blij, jullie blij.
Oww bah dat is echt vervelend, maar je moet toch even door de zure appel heenbijten denk ik. @de rest, als je een offerte hebt getekend en je bent zover in het proces dan is het lastig om nog even naar een andere hypotheekverstrekker te gaan. Je mag er niet zelf de stekker uittrekken (staat een boete op die beschreven staat in de offerte), dus dan moet de ING er de stekker uit gaan trekken. Dat is op zich een optie, maar ze moeten het hele riedeltje dan weer door bij een andere verstrekker en die zal met de laatste gegevens waarschijnlijk net zo streng zijn. Succes ermee.
grrrrr.. dat zou ik ook doen.. grrrrrr!!!! En stampvoeten! Maar ga op je handen zitten en hou je mond dicht.. blijf lief lachen. Doe je best, poep je baby eruit.. geniet ervan. Blijf zuinig leven... en geef ze tzt het geld terug... Over een paar jaar.. ben je blij..
t is ook niet heel slim om gelijk vast gelegd te hebben bij de ing wij hebben rond gekeken en zijn uitgekomen bij de hypotheker maar zoals ik als eerder zei soms willen banken dat zonder reden,wij betaalde in ons huurappaertement ook meer aan huur als nu aa hypotheek wij konden veel meer lenen dan we nodig hadden en toch wilde de bank dat wij zoveel op de rekening hadde staan,nou ja t was zo geregeld dus zoals ik ook al eerder zei neem t aan en betaal terug dat kan gelijk volgend jaar als je de belasting teruggaaf krijgt je mag een aantal dingen van je huis kopen erbij doen dan is probleem toch opgelost
De bank deed ook iets soortgelijks bij ons.. Toen hebben wij een afspraak gemaakt en daar een offerte van een andere verstrekken mee naartoe genomen ( of telefonisch.. Weet het niet zeker) en was het binnen 5 minuten geregeld
Hè maar is het niet zo dat een getekende offerte bindend is voor beide partijen? Dat zou je eens moeten uitzoeken... Of zij wel zo makkelijk deze voorwaarde bij kunnen doen.. Ze breken nml een contract open
Blugh, ik ken het helemaal.... Wij hadden de hypotheek geregeld puur op het salaris van mijn man. Dat we een studieschuld hadden, was geen probleem werd gezegd. Toen werden we opeens opgebeld dat het tóch een probleem was en hadden ze opeens ook mijn gegevens nodig. Moest ik dus als een malle alles bij elkaar gaan regelen. Werkgeversverklaring, pensioenoverzicht, spaarrekening-saldo enz... Er kwam steeds meer bij :x waarschijnljk waren we bij een onafhankelijk bedrijf minder tijd en energie kwijt geweest, maar aan de andere kant waren we achteraf toch wel blij dat we het rechtstreeks bij de bank hebben gedaan en dat ze wel heel serieus hebben bekeken of we het wel 'aankonden', zo'n hoge lening. Bij de hypotheker mochten we veel meer lenen, maar dat aws achteraf echt niet handig geweest als we dat hadden gedaan!
Hypotheker raad ik af, wij hebben daar zo'n gedonder gehad! Zo erg dat er nu een klacht tegen hun loopt, we hebben namelijk meer dan 10.000 euro verspeeld door fouten van hun. En dan nooit in de 6 maanden dat ze ons "hielpen" een offerte gezien. Gelukkig naar een ander hypotheekadviseur overgestapt en binnen 6 weken was alles rond! Ts: je niet te druk maken, die 1550 euro kan je over een paar maanden gewoon terug betalen aan schoonouders